3229
Sök

Bilköpråd, okunnig kvinna :D - nya frågor!

52 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
Hej, jag har en 20 år gammal mazda 323 som jag tvivlar på att den håller ihop länge till. Jag gillar verkligen bilen men den är verkligen skruttig smile

Så nu tänkte jag kanske köpa mig en lite nyare bil. Jag kan INGENTING om bilar överhuvudtaget (fick körkort för 2 månader sen) så jag måste ha en som håller ihop och/eller är relativt billig att laga om något skulle paja.
För mig spelar inte såna saker som ni (troligtvis) tycker är viktiga så stor roll. Jag vill ha en liten (men inte för liten), bensinsnål, söt bil som håller ihop. Och den får inte kosta mer än 50000!
Tips någon? Jag gillar mazda 323 så jag funderar på en sån igen, min har ju hållt i 20 år men
det där är väl lite olika?

----

UPPDATERING!!!

Nu har jag hittat en Honda Civic som ser fin ut och jag pratade med försäljaren idag. Han sa att det är ett hål i höger drivaxel men att de ska byta ut den innan leverans. Vad innebär det egentligen? Är det ok sålänge de fixar det eller är det ett sånt fel som kan betyda att flera saker är paj? Vad ska jag kolla på mer?

Jag har nog ingen möjlighet att få med mig någon bilmekaniker, förutom kanske min kompis som meckar skrotbilar som hobby men jag vet inte om han har så mkt koll på nyare grejer..
Jag vet att jag ska kolla rost, men vart ska jag kolla? Finns det några luriga platser man lätt missar?

Alla tips mottages tacksamt!
Senast redigerat av slangily (15 januari 2007)

1 827 Inlägg
6 januari 2007
Jag tycker absolut du ska satsa på en Honda Civic EK, dvs karossen som tillverkades mellan 96-00. Väldigt enkel och billig bil i alla avseendena. Är oftast mycket lite problem med dom, och om det väl är det så har Honda Sveriges billigaste märkesverkstad. Om du dessutom väljer en ekonomisk Vtec så drar den nästan ingen soppa alls!

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 januari 2007
Golf är billig att äga om du har en 1.6L bra pris på försäkring och besninsnål du kan få en Golf IV (4) för ganska exakta 50.000 för en -98 Årsmodell

Audi a3 är ju också trevlig väljer man det mindre motoralternativet kostar den nog lika mkt som golf 4:an....

Fällor? Ska du köpa priva MÅSTE du ha med dig en bilkunnig person som kan "inspektera" bilen åt dig finns ju dock fortfarande risker att bilen rasar direkt efter köp...bilhandlare är ju det bästa då man har vissa garantier men finns fortfarande billigare "Kap" om man köper privat...finns för och nackdelar med både privat/Firmor.....

52 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
Golf är billig att äga om du har en 1.6L bra pris på försäkring och besninsnål du kan få en Golf IV (4) för ganska exakta 50.000 för en -98 Årsmodell

Audi a3 är ju också trevlig väljer man det mindre motoralternativet kostar den nog lika mkt som golf 4:an....

Fällor? Ska du köpa priva MÅSTE du ha med dig en bilkunnig person som kan "inspektera" bilen åt dig finns ju dock fortfarande risker att bilen rasar direkt efter köp...bilhandlare är ju det bästa då man har vissa garantier men finns fortfarande billigare "Kap" om man köper privat...finns för och nackdelar med både privat/Firmor.....

Ah.. jo det är klart, jag kanske borde ha med mig nån så jag inte kommer hem med en EU-moppe big_smile

52 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Jag tycker absolut du ska satsa på en Honda Civic EK, dvs karossen som tillverkades mellan 96-00. Väldigt enkel och billig bil i alla avseendena. Är oftast mycket lite problem med dom, och om det väl är det så har Honda Sveriges billigaste märkesverkstad. Om du dessutom väljer en ekonomisk Vtec så drar den nästan ingen soppa alls!

Oh! nu har jag kollat upp den och jag tror jag blev lite kär big_smile gud så fina de se ut! Och om de är så problemfria och bensinsnåla som du säger är det nog en sån jag ska ha smile
Ska genast söka på http://www.bytbil.com/ !

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 januari 2007
Haha, jag har alltid gillat audi så om du köper en a3 1,6 så är det en ganska liten bil som drar lite bensin smile
Lycka till med köpet! och glöm inte att berätta vad du köpte sen wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
6 januari 2007
håll dig till japansk... dom e billiga å håller hur länge som hellst så länge man sköter om dom smile

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

52 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
Nu kom jag på en till fråga, hur viktigt är det egentligen med miltal? Jag har hört från vissa att det är jätteviktigt och från andra att det inte alls är det.. Jag menar om någon har kört jättesnällt och lugnt i 20000 mil så borde väl den bilen vara i bättre skick än en som körts av en galning i 6000?

54 Inlägg
6 januari 2007
slangily skrev:
Nu kom jag på en till fråga, hur viktigt är det egentligen med miltal? Jag har hört från vissa att det är jätteviktigt och från andra att det inte alls är det.. Jag menar om någon har kört jättesnällt och lugnt i 20000 mil så borde väl den bilen vara i bättre skick än en som körts av en galning i 6000?

sånt går aldrig att säga... men en bil som gått 20000 mil och en som gått 6000 mil har troligtvis en ganska stor skillnad på årsmodell.

men i regel ju lägre mil, ju bättre. kolla service boken om/när dom slutade serva bilen på verkstad.

Vem Fan Är Harley Davidsson?

410 Inlägg
6 januari 2007
Skulle inte rekomendera dig att köpa en golf för att dom står något högt i pris för att dom är efterfrågade. Audi A3 har i princip samma motor som golfen, fast då är det en Audi och då är du uppe i lyxklassen. Sen så är det lyxklass av en anledning. Generellt kan man säga att Audi har dyrare delar men det beror också på att hela bilen i sig är av högre klass då anser audi att man har råd att betala lite extra. Men det är inte sån stor skillnad. Vad gäller kvalité så finns det inte mycket att klaga på.

När jag frågade en mekaniker vilka bilmärken som är bra så svara han japanska bilar för dom brukar hålla ihop rätt så bra. Men dom rostar så om du ska ha en japan så kolla efter rost!

Sen så kan man ju alltid fråga säljaren om det är privat om du kan ta bilen till en verkstad eller besiktning för att se om det är nått stort fel. Det kan uppstå fel sen den sist besiktigades. När det gäller vanliga fel så är det vettigt att kolla upp typiska modell fel. Det kan du göra hos klubbar som finns på nätet för olika märken där brukar det stå och även i begagnat test.

När det gäller miltalen så är spelar det nog större roll vart dom milen är gjorda och hur. Är bilen körd på dåliga landvägar eller där det saltas mycket mår bilen dåligt av det. Samma om du ser en bil med chip så är det mycket möjligt att bilen har varit mer pressad än en bil utan.

Sen är det alltid ett MÅSTE att ringa vägverket och kolla upp om bilen som du köper har någon restskatt och på vilket namn den står. Du kan få rätt så otrevliga överrasakningar om den inte är skattad för det blir du som måste betala restskatten. När det gäller firmor så köp bara från seriösa firmor annars är det samma som att köpa från privatperson.

Till sist så måste jag säga att känslan är allt när du ska välja bil så välj den som du verkligen gillar. Inredning exteriör alltsammans om det är nått som du stör dig på en bil så skit i att köpa den. Låt det ta sin tid, ser du en bil som verkar skitbillig och bra så kan den vara för bra för att vara san eller den är oftast det. Det finns alltid kap att göra om du har lite tålamod och provkör en mängd olika bilar så kör så många du bara kan så vet du att du valde den bästa av dom som du provade iallafall. Sen lita alltid på magkänslan om det någon känns att nått är skumt med säljaren eller bilen så låt bli att köpa den, det kan sluta rätt så illa annars.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 januari 2007
Kanske en nyare peugeot 306 ? tror du kan få en peugeot 206a för 50k me smile och dom är söta håller och är billiga hehe

Bmw osv..

7 120 Inlägg
6 januari 2007
Eisenhut skrev:

Håller med till 110%.
Sen att japanska bilar bara går o går o går är ju bara en fördel wink

52 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1894661 Den här tyckte jag var jäkla snygg! Kan den vara något att ha? Jag ska nog försöka lura med min bilkunniga kompis och åka och titta på den iallafall. Är det någon som vet något om själva firman som säljer den? Är de seriösa?

10 287 Inlägg
6 januari 2007
Be om M-besiktning eller ta med någon som jobbar som bilmek. Bilkunning polare är bättre än inget alls men en bilmek är det bästa man kan ha med sig.
Säkert inget fel i sig på en Honda Civic. En sån eller en Toyota Corolla är säkra köp.
Bilfirman i sig är det nog inget fel på men om det vill sig illa så kan man bli "lurad" av vilken firma som helst.

Tänk på att det finns prutmån. Gå aldrig direkt på den bil du har tänkt dig. Be om en säljare som kan visa dig runt bland alla beg bilar. Säg tack och åk därifrån. Är den bra så åk tillbaka nån dag senare och såg att "nu vet jag vilka som kan komma ifråga", och så ber du om kontantpris på ett par bilar "så att du kan jämföra med andar bud du har fått på liknande bilar".
Och så vidare. När du fått en kontantbud, säg "nääää", och säg att "jag kan bara sträcka mig till 42.000".

Och kolla rosten!

/Göran

slangily skrev:
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1894661 Den här tyckte jag var jäkla snygg! Kan den vara något att ha? Jag ska nog försöka lura med min bilkunniga kompis och åka och titta på den iallafall. Är det någon som vet något om själva firman som säljer den? Är de seriösa?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

914 Inlägg
7 januari 2007
Sharky skrev:
Be om M-besiktning eller ta med någon som jobbar som bilmek. Bilkunning polare är bättre än inget alls men en bilmek är det bästa man kan ha med sig.
Säkert inget fel i sig på en Honda Civic. En sån eller en Toyota Corolla är säkra köp.
Bilfirman i sig är det nog inget fel på men om det vill sig illa så kan man bli "lurad" av vilken firma som helst.

Tänk på att det finns prutmån. Gå aldrig direkt på den bil du har tänkt dig. Be om en säljare som kan visa dig runt bland alla beg bilar. Säg tack och åk därifrån. Är den bra så åk tillbaka nån dag senare och såg att "nu vet jag vilka som kan komma ifråga", och så ber du om kontantpris på ett par bilar "så att du kan jämföra med andar bud du har fått på liknande bilar".
Och så vidare. När du fått en kontantbud, säg "nääää", och säg att "jag kan bara sträcka mig till 42.000".

Och kolla rosten!

/Göran

slangily skrev:

så omständig behöver man inte vara göran big_smile När jag köpte min bil så var jag egentligen ute efter en audi men alla dom hade var i rätt så dåligt skick. Sen hitta jag min bil i en hörna på firman å fråga vad dom ville ha för den. 62.000 ville dom ha. Jag kollar runt på bilen lite å säger sen till säljaren att han kan få 50.000 kontant för den. Han går iväg till kontoret och räknar lite kommer tillbaka och säger jag får den för 52.000. 10.000 prutning fixat på 20 min tongue

Smålänning
7 883 Inlägg
7 januari 2007
Köp en japanare i varje fall. mazda, toyota, nissan, mitsubishi. Alla har mindre bilar, och alla är bra och hyfsat billiga. Känner du nån bilkunnig - ta med dig honom eller henne när du har hittat en bil, så att denne kan kolla det viktigaste. Men det självklara kan du kolla själv - serviceboken! Finns inte den, eller den är dåligt ifylld, så ska du pruta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

52 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
Sharky skrev:

Och kolla rosten!

/Göran

slangily skrev:

så omständig behöver man inte vara göran big_smile När jag köpte min bil så var jag egentligen ute efter en audi men alla dom hade var i rätt så dåligt skick. Sen hitta jag min bil i en hörna på firman å fråga vad dom ville ha för den. 62.000 ville dom ha. Jag kollar runt på bilen lite å säger sen till säljaren att han kan få 50.000 kontant för den. Han går iväg till kontoret och räknar lite kommer tillbaka och säger jag får den för 52.000. 10.000 prutning fixat på 20 min tongue

Ah ja jag har hört att det typ "är meningen" att man ska pruta, men jag är fruktansvärt dålig på det. Om jag lyckas få tag på en bilmek som kan följa med så kanske han kan pruta åt mig big_smile
Jag har en på lut som jag inte alls känner men som känner en kompis till mig. Jag kanske kan få låna honom en stund..

44 Inlägg
7 januari 2007
slangily skrev:
För mig spelar inte såna saker som ni (troligtvis) tycker är viktiga så stor roll. Jag vill ha en liten (men inte för liten), bensinsnål, söt bil som håller ihop. Och den får inte kosta mer än 50000!

Söt bil!?roll

Men för att vara seriös - i den prisklassen kan du få en hyfsat fräsch japansk bil i mellanklass t ex Toyota Corolla, Honda Civic, Mazda eller Nissan. Samtliga är kända för att vara driftsäkra. Ta med dig någon som kan bilar. Eller ännu hellre, ta bilen till Motormännen för test eller till Bilprovningen för bildiagnos när du har hittat en bil som du gärna vill ha. En bildiagnos kostar visserligen 1000 kr, men ger en grundlig genomgång av bilen då besiktningsmännen kollar på betydligt mera än vad som görs vid en vanlig besiktning.

Surftips:
www.bilprovningen.se --> Beg bilguide - här kan du hitta information om vanliga fel på många olika bilar, uppgifter om krocksäkerhet m m
www.konsumentverket. se: Här finns en del bra att läsa också om att köpa bil.
www.vibilagare.se --> Rostregistret resp. Felanmälan - här kan du hitta information om hur bilen är med rost resp fel inrapporterade av ägare.
www.bilweb.se: Här finns många artiklar om bilmodeller. Många av artiklarna handlar visserligen om nya bilar, men det finns ibland artiklar om begagnade.

52 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Hm nu la jag till lite frågor i originalposten men insåg att den inte hamnade på "framsidan" för det. Så nu skriver jag lite här bara så att posten ska dyka upp högst upp. Annars får man ju knappast några svar smile

10 287 Inlägg
15 januari 2007
"Hål i drivaxeln" är sannolikt hål i skyddsdamasken till drivaxeln. Bra att dom åtgärdar men tyvärr går det att fuska med jobbet och inte fetta in ordentligt innan man sätter dit den nya damasken. Det kan vara bra att veta om dom har en verkstad som gör jobbet eller om dom kladdar själv.

När det gäller att kika efter rost så är det just erfarna ögon som är bra att ha. Det gäller att kika efter listkanter, dubbelvikta plåtar, hjulhus, ....

Sedan så vill man titta och se att allt är rakt och fint, jämna glipor runt dörrar, att alla dörrar stängs snyggt, alla bälten rullar ut helt, bilsätesvärmen funkar, bromsen tar utan att vara svampig, bromssivorna ser bra ut, handbromsen funkar ok, ..... kort sakt 100 saker och där är det bra med någon erfaren.

/Göran

slangily skrev:
Hm nu la jag till lite frågor i originalposten men insåg att den inte hamnade på "framsidan" för det. Så nu skriver jag lite här bara så att posten ska dyka upp högst upp. Annars får man ju knappast några svar smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök