HEJ! och välkommen En Typhoon såld och dags att presentera den "ny-gamla" som stått i i kulisserna och väntat..
Denna tråd kommer inte gå lika bananas som förra (tyvärr
) utan jag kommer att hålla mig inom nån typ av ramarna denna gång med en twist av väsentliga uppgraderingar och annat skoj!
Målet här är att putsa, byta, uppgradera, smeka henne medhårs och få henne till ett skick som överträffar det hon hade då hon rullade ut från fabriken 1993! Varmt välkommen att följa tråden, komma med tips och invändningar eller vad ni vill tillföra!
*Helt onödigt skit som skrivs kommer raderas*
_____________________________________________________________________________________________________________
Bilen för er som inte vet vad det är för bil:
En
GMC Typhoon årsmodell 1993,
strax över 12000 mil, mkt finare skick än vad tidigare VER I var i då hon köptes.
90graders Turbo V6 på 4,3L
Garret vätska>luft intercooler
LB4 V6 insug och en 48 mm (2 in) dubbel-borrat spjällhus från 5.7 L GM Small-Block motorn
Mitsubishi TD06- 17C / 8 cm2 Turbo
_____________________________________________________________________________________________________________
Ingående info hämtat från internet:
GMC kom på konceptet och byggde en high-performance version av GMC jimmy SUV´en och kallade denna Typhoon, finns även en pickup varian som heter Syclone.
700R4- 4 växlad automat låda med en Borgwarner fördelningslåda med konstant 4x4 fördelat 65%bak, 35% fram.
Typhoonen har 280hp och 488nm på pappret (närmare 350hp och 550nm egentligen) och gör
0-100 på 4,9 sekunder och gör 402m´s repor efter viss fininställning på låga 13 sekunder.
När Typhoonen och Syclonen kom kunde prestandan jämföras med b.la. Ferrari 348ts & Chevrolet Corvette.
Dock gick inte denna högprestanda Suv & pickup hem hos de Amerikanska folket så de tillverkades bara i ett ett par tusen exemplar vardera.
_____________________________________________________________________________________________________________
Grejer som finns hemma & väntar på att monteras:
#3 bar mapp sensor
#60lbs/hrs spridare
#Velosyty chip
#Billet ställbara bränsletrycks regulator
#Taylor tändkablar
#Msd tändspole
#Walbro 255LPH in-tank bränslepump
#Racetronix hotwire kit
#Cold-air filter kit bygge innehållandes ITG filter.
#MSD fördelare och rotor
#Modifierad laddstyrnings-solenoid
#Omdragning av intercooler slangar och ta bort metallrören och ersätta dessa mod gummislang
#Vacuum hose kit uppgradering
#AEM Bredbandslambda
Använder mig av en Scanmaster 3 för KR-kontroll (knock retard) samt styrning av org ECU tillsammans
med programmering via Tunerpro RT och en Windows 7 laptop.
Här är min tidigare Typhoon som numera finns i Finland,
http://www.garaget.org/?car=386750Tidigare byggtråd för de som är intresserade:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310253Denna tråd kommer inom kort att flitigt börja användas och fyllas på med massa götta!
Välkomnar både gamla som nya följare och hoppas ni kommer gilla detta projekt lika som de tidigare!
Ha det gött så länge!