Finns tillfällen då man måste ha minst 2 batteriladdare.
Dels en modern, typ CTEK, dels en gammal, typ Biltema från 70-eller 80-talet.
Om spänningen i batteriet understiger 9 volt klarar en modern, typ CTEK, inte av att ladda batteriet.
Har med den inre resistansen(motståndet) att göra.
Då får man börja med att ladda batteriet 1 till 2 dygn, beroende hur urladdat batteriet är och hur många Ah det är på.
Skiljer mycket i tid på ett Land Rover-batteri på 90 Ah och ett Suzuki-batteri på 30 Ah.
När man fått upp spänningen i batteriet till runt 10 volt kan man låta den gamla laddaren överlåta till den nya/moderna att fullfölja laddningen upp till närmare 13 volt(12,6 om jag minns rätt).
Har man ingen, och vill inte ha någon multimeter, så kan man för en billig penning köpa en voltmeter att stoppa i ciggtänduttaget.
Mycket praktiskt att se batteriets vilotillstånd och generatorns förmåga att ladda.
Den senare spänningen bör ligga på runt 14 volt.
Lite högre värde direkt efter start, och lite lägre efter en långkörning, då generatorn fått tid att ladda batteriet.