Hej!
Tänkte lägga upp steg för steg hur jag gick tillväga när jag byggde mina justerbara fjäderben.
Vet att det finns liknande guider uppe.
Delar jag använde mig utav:- Nya original 240-dämpare.
- 7" Lång 2,25" fjäder 400lbs.
- 4" Lång 2,25" hjälpfjäder 4lbs.
- Mellanring till fjädrarna.
- Coiloverrörkit.
Börja med att plocka bort alla delar ifrån fjäderbenen.
Sen kapade jag bort fjädertallriken.
Använde mig sen utav en stålborsttrissa för att slippa massa underredsmassa i lamellskivan.
Slipa sen fjäderbenen så gänghylsan går att trä över, tänk på att inte slipa för mycket så hylsan glappar.
En liten koll på hur det är tänkt att bli.
Kortade sen fjäderbenen 2cm då jag tänkt använda mig utav nya dämpare från 240 istället.
240-dämparen till höger och original ihopsjunken 740-dämpare till vänster.
Sen var det dags att svetsa fjäderbenen.
Kortad 2cm mot original till höger.
Gänghylsan svetsade jag sen 2cm ner (hade inte skadat att ta ner den minst 2cm till).
Använde mig utav medföljande "topplagring" som jag borrade upp lagom så den gick över dämparen.
Testmontering på bilen, står skruvade längst ner. Blev inte nöjd för 5 öre då den är lägre med plockade fjädrar på originalben med originaldämpare..
Efter en del olika tester utan hjälpfjäder osv kom jag fram till att ändra på topplagringen då den medföljande redan låg mot fjäderbenet vilket resulterade i att fjädrarna inte var hoptryckta.
Svetsade ett rör som centrerar fjädern innuti.
Blev betydligt bättre höjd, kan sänka 1cm till på fjäderbenet (+2cm om jag tar bort hjälpfjädrarna) och har 4-4,5cm fjädringsväg kvar tills dämparen bottnar. Dock ca 1cm mellan däck och hjulhus innan det tar i. Imorgon blir det provtur och se så allt funkar som det är tänkt och sen ska allt målas.