3069
Sök

Volvo 740: Hur man bygger kortade och justerbara fjäderben.

Från början till slut hur man bygger sina egna justerbara fjäderben med kortare dämpare än original.

0 Följare
9 520 Visningar
Uppdaterades senast 4 mars 2017
141 Inlägg
4 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte lägga upp steg för steg hur jag gick tillväga när jag byggde mina justerbara fjäderben.

Vet att det finns liknande guider uppe.

Delar jag använde mig utav:

- Nya original 240-dämpare.
- 7" Lång 2,25" fjäder 400lbs.
- 4" Lång 2,25" hjälpfjäder 4lbs.
- Mellanring till fjädrarna.
- Coiloverrörkit.



https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-ae7c47058c6bbc3dfd48e66aee87467e.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-7a9c1a40748c81e13e5c247d65dba906.jpg
Börja med att plocka bort alla delar ifrån fjäderbenen.




https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-2457848b530af9b2d42a29f690b3054d.jpg
Sen kapade jag bort fjädertallriken.





https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-4f6a5f63d391fbc41e4df278ab5eec6e.jpg
Använde mig sen utav en stålborsttrissa för att slippa massa underredsmassa i lamellskivan.






https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-50cf1e80fd77744944668104dd2080e9.jpg
Slipa sen fjäderbenen så gänghylsan går att trä över, tänk på att inte slipa för mycket så hylsan glappar.




https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-57fceb2a6b7b1b11813e9403e0a1b772.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-6796eb551879d016727e1741a12d14a6.jpg
En liten koll på hur det är tänkt att bli.




https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-eff6193db6ee04996cf7adb595b9b5d1.jpg
Kortade sen fjäderbenen 2cm då jag tänkt använda mig utav nya dämpare från 240 istället.



https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-636284bfacb84b1ed875bb43474f2399.jpg
240-dämparen till höger och original ihopsjunken 740-dämpare till vänster.



https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-4ed84519f802ed82dca5aa350d6a1ddf.jpg
Sen var det dags att svetsa fjäderbenen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-ca143f69868ae54b227ba21620cd09d3.jpg
Kortad 2cm mot original till höger.





https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-b228bcfc05c6e06e95113d1e39b38f93.jpg
Gänghylsan svetsade jag sen 2cm ner (hade inte skadat att ta ner den minst 2cm till).




https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-02648ab9a9968e36c5246e93107c2cb1.jpg






https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-069e8fd357fd4b599829a6bd612506ed.jpg
Använde mig utav medföljande "topplagring" som jag borrade upp lagom så den gick över dämparen.




https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-22b1f85a45cfde74ed68f2ecb164ea77.jpg
Testmontering på bilen, står skruvade längst ner. Blev inte nöjd för 5 öre då den är lägre med plockade fjädrar på originalben med originaldämpare..
Efter en del olika tester utan hjälpfjäder osv kom jag fram till att ändra på topplagringen då den medföljande redan låg mot fjäderbenet vilket resulterade i att fjädrarna inte var hoptryckta.





https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-df2739163e7c4a028a1c724763f205e6.jpg
Svetsade ett rör som centrerar fjädern innuti.





https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131234/131234-3b73019692ab82f7ee0231cdd0c3c6cf.jpg
Blev betydligt bättre höjd, kan sänka 1cm till på fjäderbenet (+2cm om jag tar bort hjälpfjädrarna) och har 4-4,5cm fjädringsväg kvar tills dämparen bottnar. Dock ca 1cm mellan däck och hjulhus innan det tar i. Imorgon blir det provtur och se så allt funkar som det är tänkt och sen ska allt målas.



Sök