När jag köpte bilen (min första dieselbil) så tyckte jag att bilen ryker för mycket vid start samt luktade lite sött från avgassystemet även lite i kupén. Jag körde bilen till en auktoriserad verkstad och efter en koll sa de att det är normalt. Dieselbilar ska lukta så. Okej fine.
Jag har försökt att ständigt kontrollera olja och kylvätske nivåerna, och kylvätskan har alltid stått på max, något mer än max, men ytterst lite. Både när den varit kall och varm.
Fram till idag. Nu när jag kollade så la jag märke till att kylvätskan har "försvunnit" rätt så mycket, nu var den mellan max och min istället. Jag vet ju att vätskan brukar expandera när den är varm, men den har alltid stått på lite över MAX sträcken både kall som varm innan.
Jag startar och kör iväg, och när jag parkerar bilen och kollar så är nivån så som den brukar vara, precis lite över max sträcket. Efter 4 timmar gick jag och kontrollerade nivån igen, och nu är den lite mindre än max sträcket, men betydligt mycket mer jämfört men första kollen.
Varför varierar nivån så mycket?
Senast redigerat av Makemehappy (6 mars 2017)