3245
Sök

Byta bil till bmw 530d 2011 eller 520 d 2012

464 Inlägg
9 mars 2017
Trådstartare
#1
hej! funderar lite på byta bil till en 530d 2011 års ca 17500 mil eller en 520d 2012 års med 12000 mil

likvärdigt pris på bägge, men det jag funderar lite på hur stor skillnad det är mellan en 530d å 520d.

tänker mig att 530'n är roligare att köra men blir något dyrare att äga, vad ska man räkna på att en 530 dricker normalt, någon som haft äga en som kan svara?

Känns som jag ser mer fördelar med en 520d men sjukt sugen på en 530. nu står bilarna i olika städer så kan som inte bara provköras å se.

Men är det stor skillnad mellan bilarna motormässigt,  skiljer ca 60hk mellan de 2 jag tittat på nu.

tack så länge.


Forummoderator
18 009 Inlägg
9 mars 2017
#2
lixer skrev:
hej! funderar lite på byta bil till en 530d 2011 års ca 17500 mil eller en 520d 2012 års med 12000 mil

likvärdigt pris på bägge, men det jag funderar lite på hur stor skillnad det är mellan en 530d å 520d.

tänker mig att 530'n är roligare att köra men blir något dyrare att äga, vad ska man räkna på att en 530 dricker normalt, någon som haft äga en som kan svara?

Känns som jag ser mer fördelar med en 520d men sjukt sugen på en 530. nu står bilarna i olika städer så kan som inte bara provköras å se.

Men är det stor skillnad mellan bilarna motormässigt,  skiljer ca 60hk mellan de 2 jag tittat på nu.

tack så länge.

Bör väl vara betydligt mer bottenkraft i en 530d? Och handen på hjärtat: Tänk om du åker hem i din nya 520d och inser att det skulle varit roligt med lite extra mos i maskin... Man tänker inte att man skulle tagit den svagare varianten för 530d går för fort...

Just say'in

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 661 Inlägg
9 mars 2017
#3
Båda motorerna är ganska lätta att optimera så effektmässigt gör det inte så stor skillnad.
En 530 är dock väldigt skön då det finns kraft så det räcker redan från början av effektkurvan.

464 Inlägg
9 mars 2017
Trådstartare
#4
jo ja tänker också att det vore trevligare med 530n men det tål att tänka på var drygt 220k för bägge bilarna så inget man bara köper utan å fundera.


9 Inlägg
9 mars 2017
#5
lixer skrev:
jo ja tänker också att det vore trevligare med 530n men det tål att tänka på var drygt 220k för bägge bilarna så inget man bara köper utan å fundera.

Håller med här, har en vän som sitter i exakt samma situation och är sugen på en 520

4 261 Inlägg
9 mars 2017
#6
hade en 520d manuel, var helt ok men man saknar lite mer kraft^^gjorde jag iaf, är kraft viktigt för dig så köp 530 och kolla inte ens tbax. desutom så slipper du kedje problem som följer med 20d, har inte hört så många som inträffat här i sverige nu men man vet ju aldrig, skaffa 6an i 530d tycker jag, mycket trevligare diesel ljud från 6an. bra mycket mer kraft också.

CNC-operatör
39 Inlägg
10 mars 2017
#7
Eftersom du håller till på garaget.org och funderar på 530d så antar jag att du tycker om bilar... och att köra dom.
Jag skulle inte snåla med en 520d och har gjort samma misstag och ångrat mig. Man kanske tjänar några slantar på bränsle och service men för mig så var det lätt värt det då det är så mycket roligare att köra bilen. Har en 535d idag och är jäkligt nöjd med motorn i den. Går ruggigt bra och svarar på bra trim.
Det är nog större skillnad på "bara" 60hk än man kanske kan tro. Vridet skiljer lite mer, 520d hara "bara" 380Nm från 1750rpm medans 530d har 540Nm från 1500rpm.


464 Inlägg
10 mars 2017
Trådstartare
#8
Kommer avakta lite med bilköpandet ändå men kommer å ta era kommentarer å tänka över det, men lutar nog mera åt en 530d ändå


Forummoderator
18 009 Inlägg
10 mars 2017
#9
lixer skrev:
Kommer avakta lite med bilköpandet ändå men kommer å ta era kommentarer å tänka över det, men lutar nog mera åt en 530d ändå

Duktig pöjk.

Ta regnummer på båda bilar och kolla skatt och försäkringskostnad.
Panda666 hade lite otur med sin bil där lådan tappade backväxeln (manuell). Inte helt ovanligt tydligen? Överväg automatlåda. Då tappar man inget turbotryck mellan växlingarna heller =Pigg släde om man pallar upp trycket lite..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
10 mars 2017
#10
Hybridsmurfen skrev:
lixer skrev:
Kommer avakta lite med bilköpandet ändå men kommer å ta era kommentarer å tänka över det, men lutar nog mera åt en 530d ändå

Duktig pöjk.

Ta regnummer på båda bilar och kolla skatt och försäkringskostnad.
Panda666 hade lite otur med sin bil där lådan tappade backväxeln (manuell). Inte helt ovanligt tydligen? Överväg automatlåda. Då tappar man inget turbotryck mellan växlingarna heller =Pigg släde om man pallar upp trycket lite..

ja satsa på automat, 530d är perfekt med automat, bra glidare samt ett monster när man vill sladda eller burna. perfekt vinterbil.  önskar nu i efterhand att jag hade köpt automat:( men med min otur hade säkert automaten pajat också

464 Inlägg
25 mars 2017
Trådstartare
#11
Vart å tittat på 530n nu en 2011,  insåg att det var en import bil, dessutom saknas servicebok. 17500 mil men bilen ser typ ny ut, ca 200k för den. Vart inget köp idag då vi vart lite tveksam då serviceboken saknades

Lite  synd då bilen kändes fräsch, tänker vi galet eller hur noga ska man va med Boken?  Trots allt 200k!


4 261 Inlägg
25 mars 2017
#12
lixer skrev:
Vart å tittat på 530n nu en 2011,  insåg att det var en import bil, dessutom saknas servicebok. 17500 mil men bilen ser typ ny ut, ca 200k för den. Vart inget köp idag då vi vart lite tveksam då serviceboken saknades

Lite  synd då bilen kändes fräsch, tänker vi galet eller hur noga ska man va med Boken?  Trots allt 200k!

köp fan inte den skiten! jag skulle inte ens tänka på den bilen längre, kolla bort direkt, 200k för en 530 utan servicebok? 17kmil också? du gjorde rätt val.  import också, vem vet vilket liv den har haft, tror nog inte du vill ta reda på det den hårda vägen heller. Dom här nyare bmw tror jag är skit känsliga med service också, är servicen osäker skulle jag inte ens köpa den för 100k . Du ska vara väldigt noga med serviceboken,
Enligt bok ska den servas vid max 4.000mil  intervall, helt galet!

Forummoderator
18 009 Inlägg
25 mars 2017
#13
lixer skrev:
Vart å tittat på 530n nu en 2011,  insåg att det var en import bil, dessutom saknas servicebok. 17500 mil men bilen ser typ ny ut, ca 200k för den. Vart inget köp idag då vi vart lite tveksam då serviceboken saknades

Lite  synd då bilen kändes fräsch, tänker vi galet eller hur noga ska man va med Boken?  Trots allt 200k!

Förekommer ett gäng billiga BMW med go maskin till bra pris på blocket. Inte ovanligt att de har varit skrotade eller mätarskruvade något rent djävulskt... Svårt att känna när bilen är "fixad"

Som Panda666 nämner: Köp inte!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

464 Inlägg
25 mars 2017
Trådstartare
#14
Vi har bestämt oss för att inte köpa. Flickvännen sa att det inte kändes riktigt bra,men att vi ska söka vidare så jag får den bil jag helst vill ha 😀


4 261 Inlägg
25 mars 2017
#15
lixer skrev:
Vi har bestämt oss för att inte köpa. Flickvännen sa att det inte kändes riktigt bra,men att vi ska söka vidare så jag får den bil jag helst vill ha 😀

tusan också den var skitdyr också, så mket mil samt ingen s-bok ska inte kosta 200k, bra val att ni skippa den. Hellre lägg mer pengar på en fullstämplad sv-såld. Med full dokumentation och få ägare. finns tusentals f10/f11 på nätet.

464 Inlägg
25 mars 2017
Trådstartare
#16
panda666 skrev:
lixer skrev:
Vi har bestämt oss för att inte köpa. Flickvännen sa att det inte kändes riktigt bra,men att vi ska söka vidare så jag får den bil jag helst vill ha 😀

tusan också den var skitdyr också, så mket mil samt ingen s-bok ska inte kosta 200k, bra val att ni skippa den. Hellre lägg mer pengar på en fullstämplad sv-såld. Med full dokumentation och få ägare. finns tusentals f10/f11 på nätet.

Jo det får bli så, vi sitter inte i sjön så, tjejen har en 320d GT så den är rätt ok å åka omkring i.



Sök