3047
Sök

Vad ska jag ha för växellådsolja i min Audi A4 -00

441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#1
Jag har en Audi A4 -00
1,8TS Quattro manuell
Motorkod AJL.

Skulle vilja byta oljan i både lådan och differentialen.

Hur mycket olja behöver jag? Vilken sort? Finns det något på Biltema? Har presentkort där.
Om den är jättedålig handlar jag gärna något på Skruvat.se.

Har googlat en hel del men verkar inte hitta något om volymen.
Sort är också diffust, men 75w-90 GL-5 *klassad olja verkar funka?

Jag söker även specialverktyget för att få loss pluggen. Verkar vara någon slags 12kants torx?

Råkade skriva gl5 i ts, men man ska tydligen ha GL4
Senast redigerat av Ainok (5 april 2017)

6 171 Inlägg
5 april 2017
#2
Hej!
XZN heter den 12 kantiga  "tappen". Finns på Swedol och liknande ställen. Biltema har nog inte.
Har du vanlig manuell låda så är det 75Wx90  helsyntet växellådsolja. Finns t.ex på Biltema.


441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
XZN heter den 12 kantiga  "tappen". Finns på Swedol och liknande ställen. Biltema har nog inte.
Har du vanlig manuell låda så är det 75Wx90  helsyntet växellådsolja. Finns t.ex på Biltema.

Tack!

Är biltemas olja OK?
Brukar inte handla så mycket mer än verktyg där, men i mina gamla 2,940is körde jag deras motorolja och den var ju riktigt bra.

441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#4
För att klargöra så är det här min plan.

1. lossa påfyllingspluggen
2. lossa dräneringspluggen
3. sätt tillbaka dräneringspluggen
4. hälla i olja tills det börjar rinna ur påfyllningshålet.
5. sätta tillbaka påfyllningspluggen.

Funkar det att göra så? Blir det rätt volym i lådan om man häller i tills det rinner över?

4 154 Inlägg
5 april 2017
#5
Oljan ska uppfylla API-GL4  (renodlad GL5 påverkar gulmetaller)
tex.
https://www.motor-oel-guenstig.de/Getri … w::62.html

verktyg:
http://www.ebay.co.uk/itm/380651319028
http://www.ebay.co.uk/itm/111603441070  helsats

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 154 Inlägg
5 april 2017
#6
Ainok skrev:
För att klargöra så är det här min plan.


Funkar det att göra så? Blir det rätt volym i lådan om man häller i tills det rinner över?

ja det är en bra ordning

man kan även köra 1 km och kolla oljenivån igen
man kan evt. hälla i en matsked av denna tillsats:
http://www.harald-nyborg.se/swedol-moto … liter.html

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#7
spillolja skrev:
Ainok skrev:
För att klargöra så är det här min plan.


Funkar det att göra så? Blir det rätt volym i lådan om man häller i tills det rinner över?

ja det är en bra ordning

man kan även köra 1 km och kolla oljenivån igen
man kan evt. hälla i en matsked av denna tillsats:
http://www.harald-nyborg.se/swedol-moto … liter.html

Bra bra.

Du har inte koll på hur många liter jag behöver köpa?
Och vilken storlek är det på XZN tappen? Säker på 16?
Senast redigerat av Ainok (5 april 2017)

6 171 Inlägg
5 april 2017
#8
Hej!
Svar: Ja! Men kör motorn lite varm först så rinner växellådsoljan ut lättare.
Och sedan när det gäller Biltemas växellådsolja...det är inget fel på den! Har använt den i min egen Audi 100 i många år.
Däremot måste jag avråda köpare av deras bensinpumpar på 6,5bar (till Audi 100) , (Bosch-kopia) köpte två stycken sådana, en till Brorsans Audi 100 Avant Turbo -91:a och en till min Audi 100 Avant 2,0E -89:a s för lite mindre än ett år sedan och den ena pumpen (brorsans) började gnissla och låta för tre måndaer  sedan och förra helgen la den av när brorsan var på väg hem på E4:an utanför Rosersberg.
Den pumpen jag har har också den börjat "låta" så nu är en ny Boschpump beställd på tyska e-Bay.


441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Svar: Ja! Men kör motorn lite varm först så rinner växellådsoljan ut lättare.
Och sedan när det gäller Biltemas växellådsolja...det är inget fel på den! Har använt den i min egen Audi 100 i många år.
Däremot måste jag avråda köpare av deras bensinpumpar på 6,5bar (till Audi 100) , (Bosch-kopia) köpte två stycken sådana, en till Brorsans Audi 100 Avant Turbo -91:a och en till min Audi 100 Avant 2,0E -89:a s för lite mindre än ett år sedan och den ena pumpen (brorsans) började gnissla och låta för tre måndaer  sedan och förra helgen la den av när brorsan var på väg hem på E4:an utanför Rosersberg.
Den pumpen jag har har också den börjat "låta" så nu är en ny Boschpump beställd på tyska e-Bay.

Okej, fint smile

Du var inte säker på volymen olja eller storlek på XZN?
Biltemas bosch kopior är inte najs. Har självt krånglat med sådana.

4 154 Inlägg
5 april 2017
#10
lådan rymmer ca 2.1-2.2 liter men det ska räcka med 2 flarror, man får ändå inte ut all olja

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#11
spillolja skrev:
lådan rymmer ca 2.1-2.2 liter men det ska räcka med 2 flarror, man får ändå inte ut all olja

Okej,

hittat lite amerikanska trådar nu. Jänkarna verkar också hälla i 75W-90. ungefär 1.75 US quarts =
1.65611766 liters.

Jag köper 4 liter och ser vart jag hamnar.

Nu ska jag bara ha tag i den där specialhylsan och något smart verktyg för att få ner oljan i lådan..

4 154 Inlägg
5 april 2017
#12
HMm ser att det är en quattro
då är det inte bara växellåda

enligt valvoline  ska det i växellådan vara 2,75 liter medan diffen bak ska ha ca 1,8 liter
om diffen har diffbrom så ska en olja med LS-tillsats evt. användas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2017
#13
Ainok skrev:
spillolja skrev:
lådan rymmer ca 2.1-2.2 liter men det ska räcka med 2 flarror, man får ändå inte ut all olja

Okej,

hittat lite amerikanska trådar nu. Jänkarna verkar också hälla i 75W-90. ungefär 1.75 US quarts =
1.65611766 liters.

Jag köper 4 liter och ser vart jag hamnar.

Nu ska jag bara ha tag i den där specialhylsan och något smart verktyg för att få ner oljan i lådan..

1m trädgårdsslang och tratt är finurligt beroende på var och hur pluggen sitter, men tänk på att överflödet rinner ut på backen (det som är i slangen) så ha ett tråg under när det börjar närma sig fullt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#14
spillolja skrev:
HMm ser att det är en quattro
då är det inte bara växellåda

enligt valvoline  ska det i växellådan vara 2,75 liter medan diffen bak ska ha ca 1,8 liter
om diffen har diffbrom så ska en olja med LS-tillsats evt. användas

Någon diffbroms är det inte, det sköter en dator genom att leka med bromsarna smile

Jag köper en extra flaska då, så jag får 5 liter.

Nu gäller det bara att luska ut vad det är för hylsa jag ska köpa. 16mm XZN antar jag?

441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#15
caromania skrev:
Ainok skrev:
spillolja skrev:
lådan rymmer ca 2.1-2.2 liter men det ska räcka med 2 flarror, man får ändå inte ut all olja

Okej,

hittat lite amerikanska trådar nu. Jänkarna verkar också hälla i 75W-90. ungefär 1.75 US quarts =
1.65611766 liters.

Jag köper 4 liter och ser vart jag hamnar.

Nu ska jag bara ha tag i den där specialhylsan och något smart verktyg för att få ner oljan i lådan..

1m trädgårdsslang och tratt är finurligt beroende på var och hur pluggen sitter, men tänk på att överflödet rinner ut på backen (det som är i slangen) så ha ett tråg under när det börjar närma sig fullt.

Något sådant kommer man inte åt med tyvärr

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2017
#16
Ainok skrev:
caromania skrev:
Ainok skrev:

Okej,

hittat lite amerikanska trådar nu. Jänkarna verkar också hälla i 75W-90. ungefär 1.75 US quarts =
1.65611766 liters.

Jag köper 4 liter och ser vart jag hamnar.

Nu ska jag bara ha tag i den där specialhylsan och något smart verktyg för att få ner oljan i lådan..

1m trädgårdsslang och tratt är finurligt beroende på var och hur pluggen sitter, men tänk på att överflödet rinner ut på backen (det som är i slangen) så ha ett tråg under när det börjar närma sig fullt.

Något sådant kommer man inte åt med tyvärr

Hmm, kan någon langa upp en bild på hur det ser ut. Låter märkligt att man inte kan tråckla ner en släng ner i hålet. Klassiker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#17
caromania skrev:
Ainok skrev:
caromania skrev:

1m trädgårdsslang och tratt är finurligt beroende på var och hur pluggen sitter, men tänk på att överflödet rinner ut på backen (det som är i slangen) så ha ett tråg under när det börjar närma sig fullt.

Något sådant kommer man inte åt med tyvärr

Hmm, kan någon langa upp en bild på hur det ser ut. Låter märkligt att man inte kan tråckla ner en släng ner i hålet. Klassiker.

Ja alltså, om man kan ge fysikens lagar en käftsmäll på smalbenet och få oljan att rinna uppåt i slangen så går det ju bra.

Blåsa eller suga på någon slang kommer inte på fråga. Usch.

441 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#18
Sedärja, det fanns en smart grej på biltema smile
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000039991/

4 154 Inlägg
5 april 2017
#19
0,2 liter det blir många sugningar det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2017
#20
Ainok skrev:
caromania skrev:
Ainok skrev:

Något sådant kommer man inte åt med tyvärr

Hmm, kan någon langa upp en bild på hur det ser ut. Låter märkligt att man inte kan tråckla ner en släng ner i hålet. Klassiker.

Ja alltså, om man kan ge fysikens lagar en käftsmäll på smalbenet och få oljan att rinna uppåt i slangen så går det ju bra.

Blåsa eller suga på någon slang kommer inte på fråga. Usch.

Nja, klart det funkar. Sifon. Ner med en slang genom motorhuven förbi motorn, tryck in änden i hålet, fyll på däruppe genom en tratt. Jag har gjort det flera gånger. Problemet är ju att slangen har en hel del olja i sig när man drar ur den när den är full. Därav tråget under.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök