3245
Sök

Extra backljus dör efter en sekunds användning - Canbus?

10 Inlägg
19 februari 2020
#21
Brådhis skrev:
Jopsson skrev:
Nu läste du lite fel brådhis..

Då får du förklara bättre din fråga... Som du beskrivit att du kopplat tar du styrning från cigguttaget (tändningsstyrt) och utgående matning går sedan till styrning på "det andra reläet". Det enda som händer då är att du får två reläer som slår till när du slår på tändningen och dessutom tar du plusmatningen (dvs den ström du vill skicka vidare) av reläet från "extraljusen" och där finns ju ingen spänning om du inte har dom tända. Vad skulle poängen vara med det...?

Nej jag sa inte så.

Så här skrev jag
Jag har tänkt koppla in ett ett växelrelä alltså 30 85 86 87 87a
Vill att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen och bakljusen när man låser upp bilen någon som vet hur man gör?

jag har nu kopplat :
30 : + ifrån extraljusen
86: tädningsspänning (ciggutaget)
85: jord
87a: satt ihop 86 på det andra relät

Varför jag dar 86 till ciggutaget är för det växlande relä ska stängas av när jag vrider om nyckeln, så det andra relä fungerar.

Fast det jag gjorde fel va att nr 30 ska man ta styrningen ifrån halvljuset, för bakljuset funkade inte.

Forummoderator
17 996 Inlägg
19 februari 2020
#22
Jopsson skrev:
Så nu fungerar allt.

När jag låser upp bilen så tänds extraljusen.

Har ett relä som är kopplat:
30: +12V
86: backljus signal
85: jord
87: Extraljus

Sen har jag ett växelrelä
30: halvljusen signal
86: tändningen ( ciggutaget)
85: jord
87a: ihop kopplad på 86 på andra relä

Så när jag öppnar bilen så lyser alla lampor. Sen när jag vrider om nyckeln så stängs växlanderelä av helt. Eftersom 86: bryter allt.

Allt funkade mycket bättre när jag tog styrningen ifrån halvljuset istället för bakljusen smile

Och när jag kopplade om extraljusen bak och kopplade lamporna var för sig så funkade det att koppla på backljusen, då slipper jag koppla till dimljusen:)

Hänger alla med nu? 😎😬

Bra jobbat! Det finns mekaniker på verkstäder som inte skulle lyckats lösa detta ens...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 Inlägg
19 februari 2020
#23
Hybrid_ skrev:
Jopsson skrev:
Så nu fungerar allt.

När jag låser upp bilen så tänds extraljusen.

Har ett relä som är kopplat:
30: +12V
86: backljus signal
85: jord
87: Extraljus

Sen har jag ett växelrelä
30: halvljusen signal
86: tändningen ( ciggutaget)
85: jord
87a: ihop kopplad på 86 på andra relä

Så när jag öppnar bilen så lyser alla lampor. Sen när jag vrider om nyckeln så stängs växlanderelä av helt. Eftersom 86: bryter allt.

Allt funkade mycket bättre när jag tog styrningen ifrån halvljuset istället för bakljusen smile

Och när jag kopplade om extraljusen bak och kopplade lamporna var för sig så funkade det att koppla på backljusen, då slipper jag koppla till dimljusen:)

Hänger alla med nu? 😎😬

Bra jobbat! Det finns mekaniker på verkstäder som inte skulle lyckats lösa detta ens...

Tack mannen smile kul och höra, inte så ofta man hör & ser såna fina kommentarer! Uppskattas 😁

1 695 Inlägg
19 februari 2020
#24
Hmm, tror inte nån verkstad e´intresserad av att lösa detta "problem" ens. Skål/ Husse

10 Inlägg
19 februari 2020
#25
husseman skrev:
Hmm, tror inte nån verkstad e´intresserad av att lösa detta "problem" ens. Skål/ Husse

Detta var inget ”problem” utan det var en lösning som jag gjorde för mina lampor ska lysa när jag trycker på knappen för låsa upp smile

Skål husse

1 695 Inlägg
19 februari 2020
#26
Jopsson skrev:
husseman skrev:
Hmm, tror inte nån verkstad e´intresserad av att lösa detta "problem" ens. Skål/ Husse

Detta var inget ”problem” utan det var en lösning som jag gjorde för mina lampor ska lysa när jag trycker på knappen för låsa upp smile

Skål husse

Gött att det fixade sig. Skål

1 705 Inlägg
20 februari 2020
#27
Jopsson skrev:
Så nu fungerar allt.

När jag låser upp bilen så tänds extraljusen.

Har ett relä som är kopplat:
30: +12V
86: backljus signal
85: jord
87: Extraljus

Sen har jag ett växelrelä
30: halvljusen signal
86: tändningen ( ciggutaget)
85: jord
87a: ihop kopplad på 86 på andra relä

Så när jag öppnar bilen så lyser alla lampor. Sen när jag vrider om nyckeln så stängs växlanderelä av helt. Eftersom 86: bryter allt.

Allt funkade mycket bättre när jag tog styrningen ifrån halvljuset istället för bakljusen smile

Och när jag kopplade om extraljusen bak och kopplade lamporna var för sig så funkade det att koppla på backljusen, då slipper jag koppla till dimljusen:)

Hänger alla med nu? 😎😬

Jag tror att lite av förvirringen kommer sig av att du blandar ihop termerna.
Det som går in på 30 är inte styrning/signal, det är matning. smile

Men skitsamma, så länge du får det att funka. smile


2 037 Inlägg
20 februari 2020
#28
rcy skrev:
Jopsson skrev:
Så nu fungerar allt.

När jag låser upp bilen så tänds extraljusen.

Har ett relä som är kopplat:
30: +12V
86: backljus signal
85: jord
87: Extraljus

Sen har jag ett växelrelä
30: halvljusen signal
86: tändningen ( ciggutaget)
85: jord
87a: ihop kopplad på 86 på andra relä

Så när jag öppnar bilen så lyser alla lampor. Sen när jag vrider om nyckeln så stängs växlanderelä av helt. Eftersom 86: bryter allt.

Allt funkade mycket bättre när jag tog styrningen ifrån halvljuset istället för bakljusen smile

Och när jag kopplade om extraljusen bak och kopplade lamporna var för sig så funkade det att koppla på backljusen, då slipper jag koppla till dimljusen:)

Hänger alla med nu? 😎😬

Jag tror att lite av förvirringen kommer sig av att du blandar ihop termerna.
Det som går in på 30 är inte styrning/signal, det är matning. smile

Men skitsamma, så länge du får det att funka. smile

På ett sätt lättare att förstå när halvljuset bara används för signal till det andra reläet. Men man kan ju bli lite förvirrad...

* Voff voff *
10 583 Inlägg
20 februari 2020
#29
Jopsson skrev:
Brådhis skrev:
Jopsson skrev:
Nu läste du lite fel brådhis..

Då får du förklara bättre din fråga... Som du beskrivit att du kopplat tar du styrning från cigguttaget (tändningsstyrt) och utgående matning går sedan till styrning på "det andra reläet". Det enda som händer då är att du får två reläer som slår till när du slår på tändningen och dessutom tar du plusmatningen (dvs den ström du vill skicka vidare) av reläet från "extraljusen" och där finns ju ingen spänning om du inte har dom tända. Vad skulle poängen vara med det...?

Nej jag sa inte så.

Så här skrev jag
Jag har tänkt koppla in ett ett växelrelä alltså 30 85 86 87 87a
Vill att extraljusen ska lysa samtidigt som halvljusen och bakljusen när man låser upp bilen någon som vet hur man gör?

jag har nu kopplat :
30 : + ifrån extraljusen
86: tädningsspänning (ciggutaget)
85: jord
87a: satt ihop 86 på det andra relät

Varför jag dar 86 till ciggutaget är för det växlande relä ska stängas av när jag vrider om nyckeln, så det andra relä fungerar.

Fast det jag gjorde fel va att nr 30 ska man ta styrningen ifrån halvljuset, för bakljuset funkade inte.

Jag vet vad du skrev, det var ju det jag svarade på... wink

Jag vidhåller att det är märkligt att inte mata 30 från batteriet tex utan från en annan förbrukare (då tappar du lite idén med ett relä), men visst du gör som du vill. smile
Senast redigerat av Brådhis (20 februari 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 705 Inlägg
20 februari 2020
#30
Brådhis skrev:
Jag vidhåller att det är märkligt att inte mata 30 från batteriet tex utan från en annan förbrukare (då tappar du lite idén med ett relä), men visst du gör som du vill. smile

Ja, det var det där som förvirrade mig oxå, men nu när jag förstår vad han försökte åstadkomma så är det faktiskt inte alls så dumt.
Han vill ju att extralysena ska lysa endast om halvljuset är igång, så att då använda halvljuset som matning till 30 gör ju att han i princip får ett relä som reagerar på två olika signaler: 12v in på 30 tänder extraljusen och 12v in på 86 släcker dom.
Han vill ju bara att extraljusen ska lysa när bakljusen gör det, och hade han matat 30 direkt från batteriet så hade extraljusen alltid lyst så länge inte tändningen var på vilket hade dragit ur batteriet rätt fort.

Men jag håller med dig, det kliade ordentligt i ordningshjärnan i början för så gör man inte! Men håller man i åtanke att växelreläet faktiskt aldrig matar någon förbrukare utan enbart triggar ett annat relä så känns det bättre. smile


* Voff voff *
10 583 Inlägg
20 februari 2020
#31
rcy skrev:
Brådhis skrev:
Jag vidhåller att det är märkligt att inte mata 30 från batteriet tex utan från en annan förbrukare (då tappar du lite idén med ett relä), men visst du gör som du vill. smile

Ja, det var det där som förvirrade mig oxå, men nu när jag förstår vad han försökte åstadkomma så är det faktiskt inte alls så dumt.
Han vill ju att extralysena ska lysa endast om halvljuset är igång, så att då använda halvljuset som matning till 30 gör ju att han i princip får ett relä som reagerar på två olika signaler: 12v in på 30 tänder extraljusen och 12v in på 86 släcker dom.
Han vill ju bara att extraljusen ska lysa när bakljusen gör det, och hade han matat 30 direkt från batteriet så hade extraljusen alltid lyst så länge inte tändningen var på vilket hade dragit ur batteriet rätt fort.

Men jag håller med dig, det kliade ordentligt i ordningshjärnan i början för så gör man inte! Men håller man i åtanke att växelreläet faktiskt aldrig matar någon förbrukare utan enbart triggar ett annat relä så känns det bättre. smile

För all del då... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök