3868
Sök

Var ta spänningen till extraljusrelä Opel Astra -07 och Passat 1,8T -03

5 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
Hej!
Är alldeles ny här och är ingen "bilmekarfantast" utan skruvar för att spara pengar och ger mig bara på sånt jag (förhoppningsvis) klarar av.  :-)

Jag har monterat extraljus på båda mina bilar och har full koll på hur man skall koppla bortsett från en sak.

Har inte en susning om var man hittar spänning på lämpligt ställe till spolen på reläet.

På Opeln har jag plockat ned vid ratten men det är så klena kablar och oåtkomligt att mäta. Behöver veta vilken av detta gäng med kablar som ger spänning vid helljus.
Framme vid strålkastarna skulle man också kunna ta spänningen såklart men hur mycket behöver man i så fall riva ned för att komma åt kablarna?

Bryr mig inte om att koppla in någon extra brytare.

Passaten har jag inte försökt hitta helljusspänningen på än men är tacksam för tips även på den.
Senast redigerat av AustinMaxi (10 april 2017)

5 740 Inlägg
10 april 2017
Vanligtvis är det enklast att hitta rätt kabel framme vid en av strålkastarna.

Ta loss kontakten på strålkastaren och kolla med antingen testmejsel eller multimeter vilket av stiften som ger ut 12V när helljuset slås på och 0V när helljuset är avslaget.
När du hittat detta stift vänder du kontaktstycket och ser då vilken kabel som du ska skarva in dig på för att ta signal till extraljusreläet.

Detta fungerar på så gott som alla bilar med halogen-helljus.

Bilar med bixenon kan vara kinkigare och vissa kräver då att man monterar en canbus-modul.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
10 april 2017
På passaten är det vit/svart kabel vid vä strålkastare

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
10 april 2017
Ett schema till Passaten säger att man kan koppla in sig på bl.a vit/gul 0.5mm2 kabel i kammare 17 i en blå 32-polig kontakt bakom instrumentet (kabeln går till helljusindikatorn). Annars så ska det finnas uppe vid spakstället en vit 1.5mm2 kabel i en 12-polig kontakt, kammare 12, där du har helljusets matning innan säkringarna 18 och 19.
Kontrollmät.
AustinMaxi skrev:
Hej!
Är alldeles ny här och är ingen "bilmekarfantast" utan skruvar för att spara pengar och ger mig bara på sånt jag (förhoppningsvis) klarar av.  :-)

Jag har monterat extraljus på båda mina bilar och har full koll på hur man skall koppla bortsett från en sak.

Har inte en susning om var man hittar spänning på lämpligt ställe till spolen på reläet.

På Opeln har jag plockat ned vid ratten men det är så klena kablar och oåtkomligt att mäta. Behöver veta vilken av detta gäng med kablar som ger spänning vid helljus.
Framme vid strålkastarna skulle man också kunna ta spänningen såklart men hur mycket behöver man i så fall riva ned för att komma åt kablarna?

Bryr mig inte om att koppla in någon extra brytare.

Passaten har jag inte försökt hitta helljusspänningen på än men är tacksam för tips även på den.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2017
För att inte krångla till det så förbannat. För Passaten; Vit/svart vid vänster strålkastare eller vit/gul vid höger strålkastare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
it_mutt skrev:
För att inte krångla till det så förbannat. För Passaten; Vit/svart vid vänster strålkastare eller vit/gul vid höger strålkastare.

Får testa detta. Hoppas man inte behöver riva halva bilen för att komma åt.
Tack för tipset.
Senast redigerat av AustinMaxi (11 april 2017)

5 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
g-man skrev:
På passaten är det vit/svart kabel vid vä strålkastare

Får testa detta. Hoppas man inte behöver riva halva bilen för att komma åt.
Tack för tipset.

5 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
simlar skrev:
Vanligtvis är det enklast att hitta rätt kabel framme vid en av strålkastarna.

Ta loss kontakten på strålkastaren och kolla med antingen testmejsel eller multimeter vilket av stiften som ger ut 12V när helljuset slås på och 0V när helljuset är avslaget.
När du hittat detta stift vänder du kontaktstycket och ser då vilken kabel som du ska skarva in dig på för att ta signal till extraljusreläet.

Detta fungerar på så gott som alla bilar med halogen-helljus.

Bilar med bixenon kan vara kinkigare och vissa kräver då att man monterar en canbus-modul.

Problemet är att man verkar få riva halva fronten för att kunna komma åt kablarna med fingrarna.
Sitter ett gummiskydd bakom kablarna till helljuset. Det skyddet är lätt att plocka bort men sen är det så förb... trångt att få in fingrarna så det vore enklast om man kunde lyfta ut hela strålkastarinsatsen.

Tröttnade  i kväll, rev ut batteriet och då gick det att komma åt att koppla in en strömtjuv på vänster helljus.
Senast redigerat av AustinMaxi (11 april 2017)

1 661 Inlägg
11 april 2017
Inga problem med att ta styrning från vänster lykta på passaten. Gjorde den proceduren i vintras. Man behöver heller inte ta bort lyktan men sprätta upp skyddstejpen tror jag man fick göra.

5 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
CC72 skrev:
Inga problem med att ta styrning från vänster lykta på passaten. Gjorde den proceduren i vintras. Man behöver heller inte ta bort lyktan men sprätta upp skyddstejpen tror jag man fick göra.

Det låter lovande. Lite tejp ska nog gå vägen att sprätta. :-)

Sök