Köpråd första bil

jespersundqvist
17 april 2017 · 8 Inlägg

Hej!
Är på jakt efter min första bil, har en budget på max 70k.
Helst bakhjulsdriven men inget krav, gärna kombi.
Har kikat lite på BMW E91 eller Volvo V50, har ni några andra tips på bra bilar som gått max 20k mil?

OmgItsLucas
17 april 2017 · 3 Inlägg

Golf gti, honda civic

Antt
18 april 2017 · 14 Inlägg

Audi A3 årsmodell 2005-2008

Evildan
18 april 2017 ·

Hej och välkommen hit.

Vad mer för önskemål har du kring bilägandet?
Bränsletyp och förbrukning.
Växellåda?
Ska du sladda runt korvkiosken eller nyttja bilen som en vuxen individ?
Körglatt?
Pålitligt?
Frääään bil att attrahera potentiella ligg ehh...polarna med?

Jokabsson
18 april 2017 · 1 184 Inlägg

E91 är trevliga! Lyssna noga efter tickande ventillyftare när du startar bilen vid provkörning. Det är ett designfel som drabbade vissa bilar. Ser man till att byta oljan när den ska bytas och att det är rekommenderad kvalité på oljan så brukar tickandet försvinna.

Evildan
18 april 2017 ·

Cracksoup skrev:
E91 är trevliga! Lyssna noga efter tickande ventillyftare när du startar bilen vid provkörning. Det är ett designfel som drabbade vissa bilar. Ser man till att byta oljan när den ska bytas och att det är rekommenderad kvalité på oljan så brukar tickandet försvinna.

Det är väl att föredra en kallstart?

jespersundqvist
18 april 2017 · 8 Inlägg

Evildan skrev:
Hej och välkommen hit.

Vad mer för önskemål har du kring bilägandet?
Bränsletyp och förbrukning.
Växellåda?
Ska du sladda runt korvkiosken eller nyttja bilen som en vuxen individ?
Körglatt?
Pålitligt?
Frääään bil att attrahera potentiella ligg ehh...polarna med?

Det ska helst vara en bensinare, då jag inte tror jag kommer tjäna på att köpa diesel. Förbrukningen får helst inte gå upp över 1,0L/mil.
Helst manuell växellåda, men det gör inte så mycket om det är automat.
Jag anser mig vara en mogen bilförare, så jag kommer nog mest nyttja den som en vuxen individ, även om det blir lite sladd på vinter! wink
Körglad och pålitlig är viktigt, framförallt att den är pålitlig. Är inte jättekunnig angående att meka med bilar, men det finns hjälp att få i min familj!
Sista frågan löser jag på annat sätt!

Cracksoup skrev:
E91 är trevliga! Lyssna noga efter tickande ventillyftare när du startar bilen vid provkörning. Det är ett designfel som drabbade vissa bilar. Ser man till att byta oljan när den ska bytas och att det är rekommenderad kvalité på oljan så brukar tickandet försvinna.

Okej får kolla efter det, om jag hittar något aktuellt objekt!

Jokabsson
18 april 2017 · 1 184 Inlägg

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:
E91 är trevliga! Lyssna noga efter tickande ventillyftare när du startar bilen vid provkörning. Det är ett designfel som drabbade vissa bilar. Ser man till att byta oljan när den ska bytas och att det är rekommenderad kvalité på oljan så brukar tickandet försvinna.

Det är väl att föredra en kallstart?

Exakt smile

Evildan
18 april 2017 ·

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:
E91 är trevliga! Lyssna noga efter tickande ventillyftare när du startar bilen vid provkörning. Det är ett designfel som drabbade vissa bilar. Ser man till att byta oljan när den ska bytas och att det är rekommenderad kvalité på oljan så brukar tickandet försvinna.

Det är väl att föredra en kallstart?

Exakt smile

Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

amazinjoey
18 april 2017 · 1 140 Inlägg

Toyota prius hsd ? smile  Både körglad och pålitlig! billig i drift och du lär slippa meka med den själv!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2017 · 17 661 Inlägg

amazinjoey skrev:
Toyota prius hsd ? smile  Både körglad och pålitlig! billig i drift och du lär slippa meka med den själv!

Nu tog du fan i. Men visst. Rullar billigt och går inte sönder. Rejält med utrustning är standard på Business. Dvs de flesta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
18 april 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

amazinjoey skrev:
Toyota prius hsd ? smile  Både körglad och pålitlig! billig i drift och du lär slippa meka med den själv!

Nu tog du fan i. Men visst. Rullar billigt och går inte sönder. Rejält med utrustning är standard på Business. Dvs de flesta.

Glädjen att få köra bilfan när man önskar vart man önskar är en typ av körglädje som Priusarna besitter.
Visst tycker vi med hybris det är apkul ibland att pila iväg som en budbil på heroin vid rödljusen eller skrämma skiten ur en cafelattedrickande iPhonefi**a när dom kliver ut rakt framför bilen från någon trottoarkant?

Det körgladaste jag kört är Citroen 2cv trots avsaknaden av både effekt och skarp väghållning blir den ändå det roligaste som finns att köra i personbilsväg direkt från fabriken. Chris Harris har kommit till samma insikt, några år efter mig iofs.

SportPilot Ubåtsingenjör
18 april 2017 · 7 253 Inlägg

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

Det är väl att föredra en kallstart?

Exakt smile

Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Man köper en bil med bra servicehistorik så slipper man det problemet.

Rekommenderar också TS att titta på e90, trevliga bilar med duglig totalekonomi. 
Angående v50 så kan du lika gärna köpa en Ford Focus då, det är samma bil fast med en mycket trevligare prislapp.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jokabsson
18 april 2017 · 1 184 Inlägg

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

Det är väl att föredra en kallstart?

Exakt smile

Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Bästa sättet är att köra i minst 20 minuter och se om tickandet försvinner. Försvinner det så är ingen signifikant skada skedd. Försvinner det inte så kan lyftarna vara slut.

amazinjoey
18 april 2017 · 1 140 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

amazinjoey skrev:
Toyota prius hsd ? smile  Både körglad och pålitlig! billig i drift och du lär slippa meka med den själv!

Nu tog du fan i. Men visst. Rullar billigt och går inte sönder. Rejält med utrustning är standard på Business. Dvs de flesta.

Roligare kul att  en sakta bil snabbt än en snabb bil sakta tongue

Evildan
18 april 2017 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:
Det är väl att föredra en kallstart?

Exakt smile

Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Man köper en bil med bra servicehistorik så slipper man det problemet.

Rekommenderar också TS att titta på e90, trevliga bilar med duglig totalekonomi. 
Angående v50 så kan du lika gärna köpa en Ford Focus då, det är samma bil fast med en mycket trevligare prislapp.

Så en bra servad motor tickar aldrig?

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

Exakt smile

Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Bästa sättet är att köra i minst 20 minuter och se om tickandet försvinner. Försvinner det så är ingen signifikant skada skedd. Försvinner det inte så kan lyftarna vara slut.

Vilken motor gäller detta?
Gäller detta alla BMW:s motorer eller någon specifik då det finns många motorfamiljer i e90/91?
Återfinns samma tickande motor i fler modeller en spekulant bör se upp med?

Evildan
18 april 2017 ·

amazinjoey skrev:

Hybridsmurfen skrev:

amazinjoey skrev:
Toyota prius hsd ? smile  Både körglad och pålitlig! billig i drift och du lär slippa meka med den själv!

Nu tog du fan i. Men visst. Rullar billigt och går inte sönder. Rejält med utrustning är standard på Business. Dvs de flesta.

Roligare kul att  en sakta bil snabbt än en snabb bil sakta tongue

Du citerar i princip James May gällande hans kärlek till FIAT Panda, jag instämmer med er bägge.

Jokabsson
18 april 2017 · 1 184 Inlägg

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:
Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Man köper en bil med bra servicehistorik så slipper man det problemet.

Rekommenderar också TS att titta på e90, trevliga bilar med duglig totalekonomi. 
Angående v50 så kan du lika gärna köpa en Ford Focus då, det är samma bil fast med en mycket trevligare prislapp.

Så en bra servad motor tickar aldrig?

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:
Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Bästa sättet är att köra i minst 20 minuter och se om tickandet försvinner. Försvinner det så är ingen signifikant skada skedd. Försvinner det inte så kan lyftarna vara slut.

Vilken motor gäller detta?
Gäller detta alla BMW:s motorer eller någon specifik då det finns många motorfamiljer i e90/91?
Återfinns samma tickande motor i fler modeller en spekulant bör se upp med?

Detta var ett problem för N52 som sitter i 325i mellan 2005-2007. N52 tillverkades även för Z4 oc Z3. 2008 uppdaterades designen och problemet försvann.

Såhär låter det om felet uppenbaras
https://youtu.be/lvz-gVpVY1s

Det finns en specifik process (HVA bleeding procedure) som man kan genomgå för att försöka få bort ljudet. Det inkluderar att stå i neutral och hålla varvtalet på 3000rpm i tre minuter (inte helt säker på detaljerna men något i den stilen). Försvinner inte ljudet efter att man har gjort detta ett par gånger, så bör motorn servas.


EDIT: Jag vågar inte svara på om problemet är förekommande för några andra BMW-motorer.

Senast redigerat av Cracksoup (18 april 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2017 · 17 661 Inlägg

Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
18 april 2017 · 1 475 Inlägg

Jag hade också valt en BMW E91, stämmer bra in på dina krav.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang