Köpråd första bil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2017 · 17 661 Inlägg

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:
Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Man köper en bil med bra servicehistorik så slipper man det problemet.

Rekommenderar också TS att titta på e90, trevliga bilar med duglig totalekonomi. 
Angående v50 så kan du lika gärna köpa en Ford Focus då, det är samma bil fast med en mycket trevligare prislapp.

Så en bra servad motor tickar aldrig?

Cracksoup skrev:

Bästa sättet är att köra i minst 20 minuter och se om tickandet försvinner. Försvinner det så är ingen signifikant skada skedd. Försvinner det inte så kan lyftarna vara slut.

Vilken motor gäller detta?
Gäller detta alla BMW:s motorer eller någon specifik då det finns många motorfamiljer i e90/91?
Återfinns samma tickande motor i fler modeller en spekulant bör se upp med?

Detta var ett problem för N52 som sitter i 325i mellan 2005-2007. N52 tillverkades även för Z4 oc Z3. 2008 uppdaterades designen och problemet försvann.

Såhär låter det om felet uppenbaras
https://youtu.be/lvz-gVpVY1s

Det finns en specifik process (HVA bleeding procedure) som man kan genomgå för att försöka få bort ljudet. Det inkluderar att stå i neutral och hålla varvtalet på 3000rpm i tre minuter (inte helt säker på detaljerna men något i den stilen). Försvinner inte ljudet efter att man har gjort detta ett par gånger, så bör motorn servas.


EDIT: Jag vågar inte svara på om problemet är förekommande för några andra BMW-motorer.

Nu ska man inte tro allt på Wikipedia men verkar som detta bekymmer återkommer i fler varianter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
18 april 2017 · 1 184 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Cracksoup skrev:

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:
Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Man köper en bil med bra servicehistorik så slipper man det problemet.

Rekommenderar också TS att titta på e90, trevliga bilar med duglig totalekonomi. 
Angående v50 så kan du lika gärna köpa en Ford Focus då, det är samma bil fast med en mycket trevligare prislapp.

Så en bra servad motor tickar aldrig?


Vilken motor gäller detta?
Gäller detta alla BMW:s motorer eller någon specifik då det finns många motorfamiljer i e90/91?
Återfinns samma tickande motor i fler modeller en spekulant bör se upp med?

Detta var ett problem för N52 som sitter i 325i mellan 2005-2007. N52 tillverkades även för Z4 oc Z3. 2008 uppdaterades designen och problemet försvann.

Såhär låter det om felet uppenbaras
https://youtu.be/lvz-gVpVY1s

Det finns en specifik process (HVA bleeding procedure) som man kan genomgå för att försöka få bort ljudet. Det inkluderar att stå i neutral och hålla varvtalet på 3000rpm i tre minuter (inte helt säker på detaljerna men något i den stilen). Försvinner inte ljudet efter att man har gjort detta ett par gånger, så bör motorn servas.


EDIT: Jag vågar inte svara på om problemet är förekommande för några andra BMW-motorer.

Nu ska man inte tro allt på Wikipedia men verkar som detta bekymmer återkommer i fler varianter.

Vilka varianter tänker du på?

jespersundqvist
18 april 2017 · 8 Inlägg

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:
Exakt smile

Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Man köper en bil med bra servicehistorik så slipper man det problemet.

Rekommenderar också TS att titta på e90, trevliga bilar med duglig totalekonomi. 
Angående v50 så kan du lika gärna köpa en Ford Focus då, det är samma bil fast med en mycket trevligare prislapp.

Okej, får kika på Focus när jag kommer hem. E90, är samma bil som E91, bara olika kaross?

Hybridsmurfen skrev:
Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

Alla känns intressant och som möjliga bilar. Kommer dock aldrig köpa en 940!

trubbelturbo skrev:
Jag hade också valt en BMW E91, stämmer bra in på dina krav.

Lutar åt en BMW 3:serie, verkar som trevliga bilar.

Jokabsson
18 april 2017 · 1 184 Inlägg

jespersundqvist skrev:

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:
Hur avgör en spekulant om det räcker med några oljebyten för att få tickandet att upphöra eller om dom hydrauliska lyftarna är slut?

Man köper en bil med bra servicehistorik så slipper man det problemet.

Rekommenderar också TS att titta på e90, trevliga bilar med duglig totalekonomi. 
Angående v50 så kan du lika gärna köpa en Ford Focus då, det är samma bil fast med en mycket trevligare prislapp.

Okej, får kika på Focus när jag kommer hem. E90, är samma bil som E91, bara olika kaross?

Hybridsmurfen skrev:
Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

Alla känns intressant och som möjliga bilar. Kommer dock aldrig köpa en 940!

trubbelturbo skrev:
Jag hade också valt en BMW E91, stämmer bra in på dina krav.

Lutar åt en BMW 3:serie, verkar som trevliga bilar.

Precis smile

it_mutt Avstängd
18 april 2017 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

För att...nej, jag orkar inte. Får man in en Prius när det ska vara "en körglad bil", så blir motiveringen till A3an; Det bara är så, deal with it.

Senast redigerat av it_mutt (18 april 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2017 · 17 661 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

För att...nej, jag orkar inte. Får man in en Prius när det ska vara "en körglad bil", så blir motiveringen till A3an; Det bara är så, deal with it.

Försök! TS skriver ju inte något om en pålitlig bil! Då är ju en turboladdad A3 perfekt!

Såg inlägg #7 nu. Glöm det.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (18 april 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
18 april 2017 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

För att...nej, jag orkar inte. Får man in en Prius när det ska vara "en körglad bil", så blir motiveringen till A3an; Det bara är så, deal with it.

Försök! TS skriver ju inte något om en pålitlig bil! Då är ju en turboladdad A3 perfekt!

Såg inlägg #7 nu. Glöm det.

Finns väl fler motorer att välja på? Men nej, det är ingen ide. Audi suger, det kommer vi aldrig komma ifrån med dig och Evildan i tråden.

Nu ska jag ge mig ut och köra 10 mil, med tanke på Audis otroligt opålitliga motorer förväntar jag mig att se åtminstone ett tjugotal stående längst vägen. Återkommer med rapport....

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2017 · 17 661 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybridsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

För att...nej, jag orkar inte. Får man in en Prius när det ska vara "en körglad bil", så blir motiveringen till A3an; Det bara är så, deal with it.

Försök! TS skriver ju inte något om en pålitlig bil! Då är ju en turboladdad A3 perfekt!

Såg inlägg #7 nu. Glöm det.

Finns väl fler motorer att välja på? Men nej, det är ingen ide. Audi suger, det kommer vi aldrig komma ifrån med dig och Evildan i tråden.

Nu ska jag ge mig ut och köra 10 mil, med tanke på Audis otroligt opålitliga motorer förväntar jag mig att se åtminstone ett tjugotal stående längst vägen. Återkommer med rapport....

Ta en av dina Dieslar. Slipper du sälla dig till till skaran och bli nummer 21 smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ehedman
18 april 2017 · 1 966 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

Glöm för allt i världen inte Honda Accord och Audi 100... Jag tror den officiella köpråd-listan på sedvanligt garaget-manér är komplett med ovanstående tillägg.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2017 · 17 661 Inlägg

ehedman skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

Glöm för allt i världen inte Honda Accord och Audi 100... Jag tror den officiella köpråd-listan på sedvanligt garaget-manér är komplett med ovanstående tillägg.

Japp. Jag vet vilka du menar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
18 april 2017 · 4 261 Inlägg

Prius definitivt,  bästa valet för att inte få nån flickvän, eller ts kanske har tur och hittar nån fin kvinna som älskar tanken att rädda världen, ett steg i taget.

Nu till mina tips: skulle lätt kolla in på e60-mondeo st220-e39 kanske? lexus is 250?
om ts inte måste ha kombi alltså.

@Evil: va ere för attityd det där?smile  är man inte en bra och förnuftig individ om man gillar att sladda runt pizzerian ? bara för att din prius kommer upp till 100 på 10 minuter så behöver du inte se ner på andra som har bättre smak när det gäller bilar;)

Muttley
18 april 2017 ·

panda666 skrev:
Prius definitivt,  bästa valet för att inte få nån flickvän, eller ts kanske har tur och hittar nån fin kvinna som älskar tanken att rädda världen, ett steg i taget.

Nu till mina tips: skulle lätt kolla in på e60-mondeo st220-e39 kanske? lexus is 250?
om ts inte måste ha kombi alltså.

@Evil: va ere för attityd det där?smile  är man inte en bra och förnuftig individ om man gillar att sladda runt pizzerian ? bara för att din prius kommer upp till 100 på 10 minuter så behöver du inte se ner på andra som har bättre smak när det gäller bilar;)

Min sambo sa till mig en gång att hon bryr sig inte om vad jag kör för bil överhuvudtaget, och ansåg att köpa en dyr och bränsleslukande penningätare bara är onödigt.  Bara den rullar och inte går sönder så ofta.

Kanske dina flickvänner gillar bilar där växellådan går sönder istället wink  De kanske gillar att stå vid en vägkant och vänta.

Min gillar ekonomiska fordon.   
Men sen valde hon inte mig efter bil eller pengar för den delen heller,   och jag skulle aldrig vilja ha en som vill ha mig för mina tillgångar, brukar sluta i toffleri.

caromania Forummoderator
18 april 2017 · 9 296 Inlägg

ehedman skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

Glöm för allt i världen inte Honda Accord och Audi 100... Jag tror den officiella köpråd-listan på sedvanligt garaget-manér är komplett med ovanstående tillägg.

Hrrrmmm...
Toyota Avensis då?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ehedman
18 april 2017 · 1 966 Inlägg

caromania skrev:

ehedman skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Så då har vi följande förslag:

- Golf gti
- Honda civic
- Audi A3 årsmodell 2005-2008 (Utan specade motorer)
- BMW E91 (Helst utan knack i maskin)
- Prius (Givetvis)
- Bmw E90
- Ford Focus

Och det vanliga tjafset om dessa. VI saknar Volvo 940 men det kommer väl.
Personligen skulle jag vilja se en motivering till A3..?

Glöm för allt i världen inte Honda Accord och Audi 100... Jag tror den officiella köpråd-listan på sedvanligt garaget-manér är komplett med ovanstående tillägg.

Hrrrmmm...
Toyota Avensis då?

Vet inte hur jag lyckades glömma den. Kanske bara förekommer i 8/10 köpråd-trådar, eller något..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2017 · 17 661 Inlägg

En valfri Audi med bensinmotor eller en BMW f10 med manuell låda är bästa valet. Min flickvän är en förbannad svikare. Hon har tagit över Priusen och jag får åka 300C eller -som idag- en Chrysler cab. I allra värsta scenariot så åker jag en KIA. Lustigt nog krånglar ingen av dessa. Har väl otur bara .

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
18 april 2017 · 4 261 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:
Prius definitivt,  bästa valet för att inte få nån flickvän, eller ts kanske har tur och hittar nån fin kvinna som älskar tanken att rädda världen, ett steg i taget.

Nu till mina tips: skulle lätt kolla in på e60-mondeo st220-e39 kanske? lexus is 250?
om ts inte måste ha kombi alltså.

@Evil: va ere för attityd det där?smile  är man inte en bra och förnuftig individ om man gillar att sladda runt pizzerian ? bara för att din prius kommer upp till 100 på 10 minuter så behöver du inte se ner på andra som har bättre smak när det gäller bilar;)

Min sambo sa till mig en gång att hon bryr sig inte om vad jag kör för bil överhuvudtaget, och ansåg att köpa en dyr och bränsleslukande penningätare bara är onödigt.  Bara den rullar och inte går sönder så ofta.

Kanske dina flickvänner gillar bilar där växellådan går sönder istället wink  De kanske gillar att stå vid en vägkant och vänta.

Min gillar ekonomiska fordon.   
Men sen valde hon inte mig efter bil eller pengar för den delen heller,   och jag skulle aldrig vilja ha en som vill ha mig för mina tillgångar, brukar sluta i toffleri.

ooo fin den va under bältet;) men den va fin endå.
som tur är åker inte hon me så ofta, så ja drabbas för de mesta helt sj, jävla växellådan funkade bara framåt o inte bakåtsmile min bryr sig inte heller vad det är ja kör egentligen men hon skulle tro att jag har feber eller rökt på ifall ja skulle komma med en prius på parkeringen;) hon skulle undra då, vill du inte köra något som är roligt? vår ekonomi suger inte så hårt att ja behöver åka miljöbil iaf, jaja ja grät lite när lådan paja men fick bort skitet endå och förlorade inte så mke pengar endå.  så ja väljer hellre att köra nått roligt, helst rwd än en miljöbil. än så länge

xXSammy
18 april 2017 · 6 595 Inlägg

En vit Audi 100 är världens bästa bil! wink)))
wink wink

Tycker du Ford Focus ser mesig ut så kolla Ford focus ST istället
Fiesta ST är lite roligare men något bullrigare

Har du 100k till i fickan från ingenstans finns det 2011.25 Focus ST kombi

De/Dem
Evildan
18 april 2017 ·

Rensat.

Tror vi klev över lite gränser där...

Med vänlig hälsning mod

Evildan
18 april 2017 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
En medlem skrev någonstans med andemeningen, att de som kör VW eller tyska bilar i ren allmänhet är mindre intelligenta, och desto fler inlägg jag läser desto mindre tror jag att det var sarkastiskt menat.

Sluta trolla nu din jävla tomte. Fy FAN vad tröttsam du är människa!

Det där var ju ett typexempel på trollande. Tillförde inte något alls, och bara för att skapa liv i luckan.

Kan du inte bara hålla käften och plugga ur ditt tangentbord permanent?!

Än mer spännande är att Hybridsmurfen tycker det här jävla förskolebeteendet (från Evildan) är helt ok. MEN, när folk, i egenskap av att de tröttnat på Evildans (och i viss mån Hybridsmurfens) beteende, började ge "Prius" som svar på ALLA som efterfrågade köpråd, då hotades dessa medlemmarna helt plötsligt med varningar.

Jodå...det går utför, snabbt går det också.

Herrejösses vad du tog i nu och inte tillförde du något själv, förutom i mina ögon bekräftelse på vad jag skrev.

Som jag skrev vid något tidigare tillfälle så är mitt beteende ingalunda annorlunda än de skribenter som ständigt vräker overifierbar påhittad skit över just den bil du nämnde och då är det allmänt accepterat, men skriver du något negativt om VAG, BMW eller Volvo och dessutom kan backa upp påståendet med länkar till påståendet då tar det hus i helvete.

Muttley
18 april 2017 ·

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:
Prius definitivt,  bästa valet för att inte få nån flickvän, eller ts kanske har tur och hittar nån fin kvinna som älskar tanken att rädda världen, ett steg i taget.

Nu till mina tips: skulle lätt kolla in på e60-mondeo st220-e39 kanske? lexus is 250?
om ts inte måste ha kombi alltså.

@Evil: va ere för attityd det där?smile  är man inte en bra och förnuftig individ om man gillar att sladda runt pizzerian ? bara för att din prius kommer upp till 100 på 10 minuter så behöver du inte se ner på andra som har bättre smak när det gäller bilar;)

Min sambo sa till mig en gång att hon bryr sig inte om vad jag kör för bil överhuvudtaget, och ansåg att köpa en dyr och bränsleslukande penningätare bara är onödigt.  Bara den rullar och inte går sönder så ofta.

Kanske dina flickvänner gillar bilar där växellådan går sönder istället wink  De kanske gillar att stå vid en vägkant och vänta.

Min gillar ekonomiska fordon.   
Men sen valde hon inte mig efter bil eller pengar för den delen heller,   och jag skulle aldrig vilja ha en som vill ha mig för mina tillgångar, brukar sluta i toffleri.

ooo fin den va under bältet;) men den va fin endå.
som tur är åker inte hon me så ofta, så ja drabbas för de mesta helt sj, jävla växellådan funkade bara framåt o inte bakåtsmile min bryr sig inte heller vad det är ja kör egentligen men hon skulle tro att jag har feber eller rökt på ifall ja skulle komma med en prius på parkeringen;) hon skulle undra då, vill du inte köra något som är roligt? vår ekonomi suger inte så hårt att ja behöver åka miljöbil iaf, jaja ja grät lite när lådan paja men fick bort skitet endå och förlorade inte så mke pengar endå.  så ja väljer hellre att köra nått roligt, helst rwd än en miljöbil. än så länge

Nåja wink   Vår är inte så illa pinkad heller.    Men med husköp så får man kanske tänka lite ekonomiskt på bilfronten och lägga pengarna på alla roliga saker man kan göra med boendet istället.
Jag har ju haft roliga bilar men att pendla till jobbet i en cadillac känns väl lite halvdyrt när man tänker lägga krutet närmaste åren för att bygga.

Man ska köra de man trivs med. Annat vore galet, men man bör ju titta lite på historiken på en del märke och motorer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang