Chrizz skrev:
Är vissa lagar så pass lite värda att ingen ska se till att de upprätthålls? Varför ska de då finnas?
"Helt uppenbart" svarar jag på ettan och på tvåan svarar jag
"det kan man ju undra".
Ifall det nu finns en lag mot onödig körning, så är det ju riktigt tokigt och borde inte få finnas, den är deffinitivt inte värd att upprätthållas.
Vi bilägare betalar vägskatt för att kunna nyttja våra almänna vägar. Och så finns det en lag som säger att en polis godtyckligt kan säga "nu har du åkt här en gång för mycket, här har du 1200 spänn i böter!"
Jag ser att du själv har två bilar. Du betalar ca 4000:- / år i vägskatt, förväntar du dig inte att få köra på alla allmänna vägar så mycket du vill för de pengarna. Nu har jag inte problem med brist på alternativa vägar här i Göteborg. Men man blir ju mörkrädd när man hör en del tokigheter.
Låt mig spinna vidare på detta lite!
Käringen Larsson på tredje våningen ringer till ordningsman och klagar på oväsendet på torget. Länsman åker ut och hindrar folk som betalat skatt för att få åka på vägen och kanske bötfäller dem för "onödig körning"..?
Det finns lagar mot för höga bullervärden från bilar.
Det kan jag förstå och även uppskatta. Jag skulle köpa utan omsvep ifall länsman stod där med en decibell-mätare och bötfälde folk som kör med fyr tums raka rör mitt i natten. (Då skulle ju Käringen Larsson kunna sova och resten skulle kunna åka vidare, runt, runt om de ville.) Men nej, då står man där och bötfäller folk som utnytjar en rätt de betalar skatt för varje år.
Jag såg en debatt på TV för ett tag sedan när debatten om piratkopiering var som hetast. Där var en samhälsvetare som förklarade en ganska självklar grej, som de folkvalda brukar missa med hästlängder.
"För att lagen skall respekteras av folket, måste den vara vettig.
Idiotiska och dumma lagar underminerar folkets respekt för lagen"Här betalar vi alla skatt för nått som är olagligt..?
P.S. Inte menat som påhopp mot Chrizz, men hans komentar var klockren att spinna vidare på.
Och jag håller med. Att utrycka sig i nedsättande ordalag mot orningsmakten är iofs inget brott.
Men vi kan kanske hålla lite högre nivå.