23 april 2017
Trådstartare
Har äntligen bytt bromsvätska på bilen (inte blivit gjort sen jag köpte den för snart 5 år sen), en Passat 2005.
Problem 1 (som är åtgärdat?) var att ena nippeln bak inte höll tätt. Jag fick inte ens loss den och ändå läckte den. Förmodligen har den smygläckt, eftersom korken var lite kladdig. Inga nipplar hemma, så bara att ge sig iväg till Biltema t o r utan att använda fotbromsen, vilket gick bra. Nippeln passade och håller numer tätt. Har luftat så gott jag kan på egen hand (lecablock som kilats fast mot sätet efter att jag pumpat upp trycket). Dock kom jag precis på att jag inte har luftat resterande bromsar, efter att ha bytt nippeln. Antar att den kan ha sugit in luft, de gånger jag pumpade på bromsen och upptäckte att den läckte, eller?
Problem 2: bromsen är stum när jag pumpar upp trycket medan den är avslagen (ingen tändning heller). Dock är den inte stum när jag bromsar och bilen är på, dvs den bromsar och bilen stannar, men pedalen fortsätter att sjunka till botten. Varför? Kan det vara luft i systemet?
Problem 3: indikationslampan för bromsarna har senaste året tänts ibland, oftast efter att jag kört i ett gupp. Jag har alltid trott att det berott på att slitagevarnaren spökar på ena framhjulet (fick göra en skarv efter att kabeln gick av). Tills idag. Nu tänds lampan så fort jag slår på tändningen.
Så problem 3 har förmodligen med problem 2 att göra, som i sin tur förmodligen beror på problem 1 (att den förmodligen har sugit in luft). Eller?