3673
Sök

Bromsproblem, precis bytt vätska, lampan lyser, bromsen sjunker

68 Inlägg
23 april 2017
Trådstartare
#1
Har äntligen bytt bromsvätska på bilen (inte blivit gjort sen jag köpte den för snart 5 år sen), en Passat 2005.

Problem 1 (som är åtgärdat?) var att ena nippeln bak inte höll tätt. Jag fick inte ens loss den och ändå läckte den. Förmodligen har den smygläckt, eftersom korken var lite kladdig. Inga nipplar hemma, så bara att ge sig iväg till Biltema t o r utan att använda fotbromsen, vilket gick bra. Nippeln passade och håller numer tätt. Har luftat så gott jag kan på egen hand (lecablock som kilats fast mot sätet efter att jag pumpat upp trycket). Dock kom jag precis på att jag inte har luftat resterande bromsar, efter att ha bytt nippeln. Antar att den kan ha sugit in luft, de gånger jag pumpade på bromsen och upptäckte att den läckte, eller?

Problem 2: bromsen är stum när jag pumpar upp trycket medan den är avslagen (ingen tändning heller). Dock är den inte stum när jag bromsar och bilen är på, dvs den bromsar och bilen stannar, men pedalen fortsätter att sjunka till botten. Varför? Kan det vara luft i systemet?

Problem 3: indikationslampan för bromsarna har senaste året tänts ibland, oftast efter att jag kört i ett gupp. Jag har alltid trott att det berott på att slitagevarnaren spökar på ena framhjulet (fick göra en skarv efter att kabeln gick av). Tills idag. Nu tänds lampan så fort jag slår på tändningen.

Så problem 3 har förmodligen med problem 2 att göra, som i sin tur förmodligen beror på problem 1 (att den förmodligen har sugit in luft). Eller?

Cupra_
23 april 2017
#2
Antingen och troligtvis  har du luft i systemet, annars har du ett internläckage i huvudbromscylindern.

Om pedalen ändå betett sig normalt fram tills du började mecka så skulle jag säga att det troligtvis behöver luftas ordentligt.
När bilen är på så har du ju extra kraft via bromsservot.
Senast redigerat av Cupra_ (23 april 2017)

68 Inlägg
23 april 2017
Trådstartare
#3
Cupra_ skrev:
Antingen och troligtvis  har du luft i systemet, annars har du ett internläckage i huvudbromscylindern.

Om pedalen ändå betett sig normalt fram tills du började mecka så skulle jag säga att det troligtvis behöver luftas ordentligt.
När bilen är på så har du ju extra kraft via bromsservot.

Jepp, den har varit som vanligt innan jag började med dagens projekt. Så förmodligen luft. Är så sjukt opepp på att lossa alla jävla hjul igen.
Men känner indikatorn av att det är luft i systemet? Eller hur vet den att något är fel?

Cupra_
23 april 2017
#4
markusbacka skrev:
Cupra_ skrev:
Antingen och troligtvis  har du luft i systemet, annars har du ett internläckage i huvudbromscylindern.

Om pedalen ändå betett sig normalt fram tills du började mecka så skulle jag säga att det troligtvis behöver luftas ordentligt.
När bilen är på så har du ju extra kraft via bromsservot.

Jepp, den har varit som vanligt innan jag började med dagens projekt. Så förmodligen luft. Är så sjukt opepp på att lossa alla jävla hjul igen.
Men känner indikatorn av att det är luft i systemet? Eller hur vet den att något är fel?

Det törs jag inte svara på.. Du har inte bara låg nivå i behållaren eller så?
Ta hjälp av en polare istället, blocket kan ha varit för lätt så pedalen har lyft lite jämfört med när du pumpat eller nåt sånt.

68 Inlägg
23 april 2017
Trådstartare
#5
Cupra_ skrev:
markusbacka skrev:
Cupra_ skrev:
Antingen och troligtvis  har du luft i systemet, annars har du ett internläckage i huvudbromscylindern.

Om pedalen ändå betett sig normalt fram tills du började mecka så skulle jag säga att det troligtvis behöver luftas ordentligt.
När bilen är på så har du ju extra kraft via bromsservot.

Jepp, den har varit som vanligt innan jag började med dagens projekt. Så förmodligen luft. Är så sjukt opepp på att lossa alla jävla hjul igen.
Men känner indikatorn av att det är luft i systemet? Eller hur vet den att något är fel?

Det törs jag inte svara på.. Du har inte bara låg nivå i behållaren eller så?
Ta hjälp av en polare istället, blocket kan ha varit för lätt så pedalen har lyft lite jämfört med när du pumpat eller nåt sånt.

Behållaren är full. Har tyvärr ingen polare som hittar ut till skogen här. Eller iaf ingen av dom som jag vill ska hjälpa mig.
Men fan, det är nog luft... Orkar inte... Fattar inte vad det annars skulle vara.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
23 april 2017
#6
markusbacka skrev:
Cupra_ skrev:
markusbacka skrev:

Jepp, den har varit som vanligt innan jag började med dagens projekt. Så förmodligen luft. Är så sjukt opepp på att lossa alla jävla hjul igen.
Men känner indikatorn av att det är luft i systemet? Eller hur vet den att något är fel?

Det törs jag inte svara på.. Du har inte bara låg nivå i behållaren eller så?
Ta hjälp av en polare istället, blocket kan ha varit för lätt så pedalen har lyft lite jämfört med när du pumpat eller nåt sånt.

Behållaren är full. Har tyvärr ingen polare som hittar ut till skogen här. Eller iaf ingen av dom som jag vill ska hjälpa mig.
Men fan, det är nog luft... Orkar inte... Fattar inte vad det annars skulle vara.

Bor du alldeles ensam ute i skogen? Ingen kompis, partner eller förälder som kan hjälpa till?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

68 Inlägg
23 april 2017
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
markusbacka skrev:
Cupra_ skrev:

Det törs jag inte svara på.. Du har inte bara låg nivå i behållaren eller så?
Ta hjälp av en polare istället, blocket kan ha varit för lätt så pedalen har lyft lite jämfört med när du pumpat eller nåt sånt.

Behållaren är full. Har tyvärr ingen polare som hittar ut till skogen här. Eller iaf ingen av dom som jag vill ska hjälpa mig.
Men fan, det är nog luft... Orkar inte... Fattar inte vad det annars skulle vara.

Bor du alldeles ensam ute i skogen? Ingen kompis, partner eller förälder som kan hjälpa till?

/Benny

Jepp, jag bor själv &#128541; Pappa är utomlands just nu, dom kan känner här i närheten är gamla människor som går och lägger sig snart. Jag kan ju åka till någon som kan hjälpa mig, men då har jag inget garage att vara i...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
23 april 2017
#8
markusbacka skrev:
Vettemannen skrev:
markusbacka skrev:

Behållaren är full. Har tyvärr ingen polare som hittar ut till skogen här. Eller iaf ingen av dom som jag vill ska hjälpa mig.
Men fan, det är nog luft... Orkar inte... Fattar inte vad det annars skulle vara.

Bor du alldeles ensam ute i skogen? Ingen kompis, partner eller förälder som kan hjälpa till?

/Benny

Jepp, jag bor själv &#128541; Pappa är utomlands just nu, dom kan känner här i närheten är gamla människor som går och lägger sig snart. Jag kan ju åka till någon som kan hjälpa mig, men då har jag inget garage att vara i...

Jaa, då är det inte så enkelt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

68 Inlägg
23 april 2017
Trådstartare
#9
Hur illa är det är köra med luft i systemet? Jag är trött och less, har varit ute i mitt kallgarage och grejat hela dagen så jag fryser som en gnu. Imorgon har jag ny energi, men jag behöver bilen för 6 mil ikväll. Kan jag köra och bara använda handbromsen som jag gjorde till biltema (och fotbromsen om det skulle bli totalpanik) och sen fortsätta imorgon?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
23 april 2017
#10
markusbacka skrev:
Hur illa är det är köra med luft i systemet? Jag är trött och less, har varit ute i mitt kallgarage och grejat hela dagen så jag fryser som en gnu. Imorgon har jag ny energi, men jag behöver bilen för 6 mil ikväll. Kan jag köra och bara använda handbromsen som jag gjorde till biltema (och fotbromsen om det skulle bli totalpanik) och sen fortsätta imorgon?

Du kan säkert göra det men är ju inte att rekommendera.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
23 april 2017
#11
Biltemas luftningsverktyg?
Då kan du fixa utan polarna eller en pensionärer sovandes i förarsätet.
När du pumpar på bromsen så tryck den inte i golvet för då skadar du med stor säkerhet packningarna i huvudbromscylindern.
Du bor tyvärr för långt bort annars hade jag kunnat pumpa åt dig.

68 Inlägg
23 april 2017
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
Biltemas luftningsverktyg?
Då kan du fixa utan polarna eller en pensionärer sovandes i förarsätet.
När du pumpar på bromsen så tryck den inte i golvet för då skadar du med stor säkerhet packningarna i huvudbromscylindern.
Du bor tyvärr för långt bort annars hade jag kunnat pumpa åt dig.

Jag har använt biltemas sugpump, den lilla på 2 dl (försökte först dra ut vätskan med den, men den drog in luft. Så jag kopplade på den och bromsade 4-5 ggr för att tömma det som fanns i slangarna. Skruvade åt, pumpade upp tryck, kilade fast mitt lecablock och gick och öppnade igen för att släppa ut eventuell luft). Men jag måste förmodligen göra om det, det är det som spökar. Tar ju ingen tid att lufta, i jämförelse med att hissa upp bilen och skruva loss däcken...

Och tack! Ibland är det bra att få hjälp, även om jag försöker tro att jag kan fixa det mesta själv...

7 275 Inlägg
23 april 2017
#13
Biltemas bromsluftare, slangen med backventil, har fungerat klockrent för mig så dom kan jag rekommendera.


68 Inlägg
23 april 2017
Trådstartare
#14
Och nu har bromsindikatorn slocknat. Och vad betyder det, undrar ju jag... Men är ju omöjligt att veta.

5 700 Inlägg
24 april 2017
#15
3B Passaterna brukar vara kinkig att få luftat bakbromsarna, man kan få lufta flera gånger innan det blir bra.
Hade samma symptom på bromspedalen på min A4 B5 efter jag renoverat bakoken och luftat bromsarna med biltemas sugluftare.
Luftade sen några gånger med den klassiska 2personsmetoden och bromsen blev då bra.

Eftersom bilen din är en 05a bör du ha den förstärkta bromsvätskebehållaren och kan då använda en så kallad "Luftman" och på så sätt koppla tryckluft från ett reservhjul på behållaren (max 1bar tryck). Brukar finnas att köpa på t.ex Mekonomen.
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo … g-pa1267sv

Alternativt prova med biltemas bromsluftare som är en slang med backventil
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000017001/

Vilken av varningslamporna är det som lyser?
Bromsvätskenivåvarning eller bromsbeläggslitagevarning?
Den varnar då inte på luft i systemet iaf utan det sitter en nivågivare i bromsvätskebehållaren för nivåvarning och så sitter det eventuellt en slitagevarnare på det inre bromsbelägget på ena eller båda sidorna fram.


68 Inlägg
24 april 2017
Trådstartare
#16
simlar skrev:
3B Passaterna brukar vara kinkig att få luftat bakbromsarna, man kan få lufta flera gånger innan det blir bra.
Hade samma symptom på bromspedalen på min A4 B5 efter jag renoverat bakoken och luftat bromsarna med biltemas sugluftare.
Luftade sen några gånger med den klassiska 2personsmetoden och bromsen blev då bra.

Eftersom bilen din är en 05a bör du ha den förstärkta bromsvätskebehållaren och kan då använda en så kallad "Luftman" och på så sätt koppla tryckluft från ett reservhjul på behållaren (max 1bar tryck). Brukar finnas att köpa på t.ex Mekonomen.
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo … g-pa1267sv

Alternativt prova med biltemas bromsluftare som är en slang med backventil
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000017001/

Vilken av varningslamporna är det som lyser?
Bromsvätskenivåvarning eller bromsbeläggslitagevarning?
Den varnar då inte på luft i systemet iaf utan det sitter en nivågivare i bromsvätskebehållaren för nivåvarning och så sitter det eventuellt en slitagevarnare på det inre bromsbelägget på ena eller båda sidorna fram.

Hur funkar den där grejen från Mekonomen? Alltså vad gör den för att lufta bromsarna? Kör den runt vätskan i systemet så att den tar med sig luften till behållaren?
Det är en cirkel med tre 'streck' runt cirkeln på varje sida, lyser gult. Antog att det är någon slags samlingslampa för allt som har med bromsar att göra, men det kanske är en annan lampa för vätskenivån. Jag fick göra en skarv i sladden på belägget med slitagevarnaren, originalsladden gick av, så jag fick ta den gamla från gamla belägget och har alltid trott att det är den skarven som spökar och gör att lampan tänds ibland. Och efter de tre sista starterna igår lös den inte alls.

Cupra_
24 april 2017
#17
markusbacka skrev:
simlar skrev:
3B Passaterna brukar vara kinkig att få luftat bakbromsarna, man kan få lufta flera gånger innan det blir bra.
Hade samma symptom på bromspedalen på min A4 B5 efter jag renoverat bakoken och luftat bromsarna med biltemas sugluftare.
Luftade sen några gånger med den klassiska 2personsmetoden och bromsen blev då bra.

Eftersom bilen din är en 05a bör du ha den förstärkta bromsvätskebehållaren och kan då använda en så kallad "Luftman" och på så sätt koppla tryckluft från ett reservhjul på behållaren (max 1bar tryck). Brukar finnas att köpa på t.ex Mekonomen.
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo … g-pa1267sv

Alternativt prova med biltemas bromsluftare som är en slang med backventil
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000017001/

Vilken av varningslamporna är det som lyser?
Bromsvätskenivåvarning eller bromsbeläggslitagevarning?
Den varnar då inte på luft i systemet iaf utan det sitter en nivågivare i bromsvätskebehållaren för nivåvarning och så sitter det eventuellt en slitagevarnare på det inre bromsbelägget på ena eller båda sidorna fram.

Hur funkar den där grejen från Mekonomen? Alltså vad gör den för att lufta bromsarna? Kör den runt vätskan i systemet så att den tar med sig luften till behållaren?
Det är en cirkel med tre 'streck' runt cirkeln på varje sida, lyser gult. Antog att det är någon slags samlingslampa för allt som har med bromsar att göra, men det kanske är en annan lampa för vätskenivån. Jag fick göra en skarv i sladden på belägget med slitagevarnaren, originalsladden gick av, så jag fick ta den gamla från gamla belägget och har alltid trott att det är den skarven som spökar och gör att lampan tänds ibland. Och efter de tre sista starterna igår lös den inte alls.

Det är ju inte omöjligt att det är skarven. Om lampan lyser gult som du säger så rör det inte bromsvätskan. Troligtvis slitagevarnaren då. Osäker på hur vags system funkar, men bmw känner av resistansen i sensorn, och den kan garanterat ändras om man skarvar kabeln.

5 700 Inlägg
24 april 2017
#18
markusbacka skrev:
Hur funkar den där grejen från Mekonomen? Alltså vad gör den för att lufta bromsarna? Kör den runt vätskan i systemet så att den tar med sig luften till behållaren?
Det är en cirkel med tre 'streck' runt cirkeln på varje sida, lyser gult. Antog att det är någon slags samlingslampa för allt som har med bromsar att göra, men det kanske är en annan lampa för vätskenivån. Jag fick göra en skarv i sladden på belägget med slitagevarnaren, originalsladden gick av, så jag fick ta den gamla från gamla belägget och har alltid trott att det är den skarven som spökar och gör att lampan tänds ibland. Och efter de tre sista starterna igår lös den inte alls.

Grejjen från Mekonomen trycksätter du bromsvätskebehållaren med via ett av bilens hjul (man får sänka trycket till hjulet då behållaren kan explodera vid mer än 1bar tryck).
Då trycks bromsvätskan ut när du öppnar luftnippeln och då även eventuell luft i systemet.
Man får dock hålla koll på bromsvätskenivån eftersom man då tillför luft i systemet om bromsvätskenivån blir för låg.

Det är symbolen för bromsbeläggets slitagevarnare du beskriver.
Förmodligen din skarv som spökar eller så är dina belägg slitna så att slitagevarnarens slinga gått av i belägget.
För att koppla bort slitagevarnaren är det bara att klippa av kablarna från belägget och sätta ihop dom med varandra, du får då hålla koll på beläggslitaget själv.


6 161 Inlägg
24 april 2017
#19
Hej!
Har du luftat kopplingen? För du har väl hydraulisk koppling (samma vätska som till bromsarna) och inte vajer?!


68 Inlägg
24 april 2017
Trådstartare
#20
jaka54 skrev:
Hej!
Har du luftat kopplingen? För du har väl hydraulisk koppling (samma vätska som till bromsarna) och inte vajer?!

Oj, det var mer än vad jag tänkt på och vad jag vet... Hur kollar jag vad det är jag har? Och hur luftar man isf kopplingen?


Sök