mats757 skrev:
Skulle någon kunna förklara vad som händer i motorn när oljan cirkulerar?
Vad händer i ett lager?
Vad händer med en kamaxelnock?
Varför behöver man ett oljetryck?
Då kanske man förstår bättre vad oljans uppgift är.....
Mats
Väldigt förenklat, men här kommer en grundkurs.
Oljan har flera uppgifter i en motor.
Den ska kyla motorn. Den absorberar värme vid så kallade "hot spots" och forslar bort eller fördelar värmen över ett större område. Detta är en av anledningarna att många motorer är utrustade med oljekylare.
Den ska smörja. I lager, cylinderlopp, axelöverfall och liknande så ska oljan förhindra att metall får direkt kontakt med annan metall. Detta görs genom att oljan binder sig som en film vid allt den vidrör. Just tjockleken och styrkan i denna oljefilm brukar vara en av dom stora skillnaderna mellan en dålig och en bra olja.
Den ska rena. Oljan löser upp och absorberar föroreningar överallt i motorn och binder dessa i oljan. Föroreningarna ska sedan stanna bundna i oljan till nästa oljebyte, det är därför en begagnad olja oftast är svart till färgen medans ny olja är ljust brun eller bärnstensfärgad.
Den ska förhindra korrosion och andra kemiska processer som kan förstöra en motor.
Den ska absorbera vatten och fukt.
Samtidigt som en olja ska vara lättflytande för att ta sig in överallt och minimera bränsleförbrukning, så måste den ändå kunna binda till allting och skapa en tillräckligt tjock och stark oljefilm för att förhindra mekaniskt slitage. Den ska absorbera värme, kemiska föroreningar och smuts utan att förlora sina egenskaper eller smörjförmåga.
Väldigt många av dessa saker jobbar mot varandra, så att hitta en bra olja handlar väldigt ofta om att göra kompromisser och väga faktorer mot varandra. Det är ingen lätt uppgift att vara en bra motorolja.