3267
Sök

Har jag lagt i fel olja till min Merca ?

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 maj 2017
#81
spillolja skrev:
caromania skrev:
spillolja skrev:
Vill man ha en riktigt billig 5W-40 olja
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … f-motoroel

det blir knappt 35:-/litern med frakt

Generellt så är väl sådant billigare på kontinenten? Hur är det egentligen med import av olja? Finns det gränser för hur mycket man får ta in? Är det några regler kring olja, farligt gods etc?

Själv byter jag olja alldeles för sällan, så det blir inte mycket handlat. smile

bara att skicka efter, den nämda firman har jag dock köpt från 1 enda gång, har för mig att jag fick sakerna inom max. 1 vecka    detta var då främst växellådsolja  jag köpte
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 50150-usw.

köpte 10 liter av denna har 4 liter kvar

smile

Där ser man. Ja generellt så köper jag alltid allt utomlands. Självklart går det till överdrift ibland som när jag köpte led-lampor med E27 sockel från Kina, men när de kostar 10kr styck inklusive frakt så kan man ju inte låta bli.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
8 maj 2017
#82
caromania skrev:
spillolja skrev:
caromania skrev:

Generellt så är väl sådant billigare på kontinenten? Hur är det egentligen med import av olja? Finns det gränser för hur mycket man får ta in? Är det några regler kring olja, farligt gods etc?

Själv byter jag olja alldeles för sällan, så det blir inte mycket handlat. smile

bara att skicka efter, den nämda firman har jag dock köpt från 1 enda gång, har för mig att jag fick sakerna inom max. 1 vecka    detta var då främst växellådsolja  jag köpte
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 50150-usw.

köpte 10 liter av denna har 4 liter kvar

smile

Där ser man. Ja generellt så köper jag alltid allt utomlands. Självklart går det till överdrift ibland som när jag köpte led-lampor med E27 sockel från Kina, men när de kostar 10kr styck inklusive frakt så kan man ju inte låta bli.

Jag brukade vara ganska restriktiv med att handla från utlandet men nu när jag nyligen köpt både Kumhodäck 24% billigare i Frankrike och laddkabel 22% billigare på Amazon.de hemskickat från England och en hel del annat kommer jag fortsätta handla via nätet. Oljan däremot finns hos serviceverkstaden så det ids jag inte kladda med själv, eller snarare bör inte då garantierna upphör att gälla även om dessa inte kommer nyttjas statistiskt sett.

1 705 Inlägg
9 maj 2017
#83
Cracksoup skrev:
En olja med godkänd kvalité och gott rykte kan inte kosta hur lite som helst, utan ligger i ett realistiskt spann som bevisligen är runt 100kr/litern beroende på om det är i fysisk- eller nätbutik. Jag har ingen vinstmarginal på enskilda produkter, men den totala vinstmarginalen indikerar att Biltemas produkter överlag har små marginaler. I känd företagsanda vill man självklart inte ha några produkter som drar ner omsättningen, men heller inte sätta för höga priser för att det logiskt sett hade gjort att folk inte kommer köpa produkterna längre.
Biltemas vinstmarginal:
http://www.allabolag.se/5562973320/biltema-sweden-ab

Det där är vinstmarginalen på hela bolaget. Vad dom tjänar på skruvmejslar och varmkorv är rätt ointressant.

Cracksoup skrev:
Vilka skillnader har du sett? När var du på labbtest senast?

Skillnader i shear stability, TBN och olika FM och AW additiv. Framförallt värmetålighet och livslängd brukar diffa start. I princip helt olika oljor.
Senast jag personligen såg testen var väl några år sedan, men testen görs rätt ofta. Kruxet med just Biltema är att det inte är samma olja varje gång man kör testet, så resultaten varierar rätt grovt.

Cracksoup skrev:
Så vitt jag vet har Biltema inte ett eget raffinaderi och köper sin olja från stora aktörer. Med tanke på de kända variablerna som pris, kvalité och företagsstorlek så bör försäljaren av motorolja till Biltema även sälja till andra företag i Sverige. Jag kan dock ha helt fel på den punkten.

Biltema köper sin olja på den öppna marknaden. I princip så slänger dom ut en förfrågan i stil med "vem har den billigaste oljan just nu som uppfyller den här standarden?" och sen köper dom av den.
Säkerligen säljer leverantören även till andra aktörer, men det betyder inte alls att det är samma olja. Det kommer mängder av olika typer av olja ur ett raffinaderi, och det som inte uppfyller ägarens krav är det som oftast säljs på den öppna börsen och därefter blir "lågprisoljor" i diverse olika förpackningar. Så alla som säger att det är "samma olja" bara för att den kommer från samma tillverkare visar bara att dom har absolut noll koll på vad dom pratar om.


925 Inlägg
9 maj 2017
#84
Jag hoppas att TS har fått sitt svar och att jag inte ger mig in i något som leder till Paj-kastning.

Jag vill påstå att det är ytters ovanligt att man får motorproblem pga olja med för låg kvalite, under förutsättning att man har använt rätt kvalifikation på olja.
Däremot är det väldigt vanligt att motor/biltillverkare rekomenderar på tok för långa intervall mellan oljebytena. VW har under lång tid haft problem med sörja i olja och kamkedjor som slitits ut i förtid. Med lite mer normala intervaller hade det fungerat bra, troligtvis. 1500 mil istället för 3000 mil.

Vad jag saknar är oberoende tester av olja. På samma sätt som tidningar testar däck. Praktiska prover även när oljan gått 1000 mil i en motor, filmstyrka, viskositet osv. Har sett några olika tester när någon kyl ner en flaska till -18 grader och hällt ur oljan ur flaskan och gett ett omdömme om det.
Är det ett seriöst test? Nja, jag vet inte.

Fram för intressanta och bra tester av motorolja!

Mats

1 192 Inlägg
9 maj 2017
#85
rcy skrev:
Cracksoup skrev:
En olja med godkänd kvalité och gott rykte kan inte kosta hur lite som helst, utan ligger i ett realistiskt spann som bevisligen är runt 100kr/litern beroende på om det är i fysisk- eller nätbutik. Jag har ingen vinstmarginal på enskilda produkter, men den totala vinstmarginalen indikerar att Biltemas produkter överlag har små marginaler. I känd företagsanda vill man självklart inte ha några produkter som drar ner omsättningen, men heller inte sätta för höga priser för att det logiskt sett hade gjort att folk inte kommer köpa produkterna längre.
Biltemas vinstmarginal:
http://www.allabolag.se/5562973320/biltema-sweden-ab

rcy skrev:
Det där är vinstmarginalen på hela bolaget. Vad dom tjänar på skruvmejslar och varmkorv är rätt ointressant.

Cracksoup skrev:
Vilka skillnader har du sett? När var du på labbtest senast?

rcy skrev:
Skillnader i shear stability, TBN och olika FM och AW additiv. Framförallt värmetålighet och livslängd brukar diffa start. I princip helt olika oljor.
Senast jag personligen såg testen var väl några år sedan, men testen görs rätt ofta. Kruxet med just Biltema är att det inte är samma olja varje gång man kör testet, så resultaten varierar rätt grovt.

Cracksoup skrev:
Så vitt jag vet har Biltema inte ett eget raffinaderi och köper sin olja från stora aktörer. Med tanke på de kända variablerna som pris, kvalité och företagsstorlek så bör försäljaren av motorolja till Biltema även sälja till andra företag i Sverige. Jag kan dock ha helt fel på den punkten.

rcy skrev:
Biltema köper sin olja på den öppna marknaden. I princip så slänger dom ut en förfrågan i stil med "vem har den billigaste oljan just nu som uppfyller den här standarden?" och sen köper dom av den.
Säkerligen säljer leverantören även till andra aktörer, men det betyder inte alls att det är samma olja. Det kommer mängder av olika typer av olja ur ett raffinaderi, och det som inte uppfyller ägarens krav är det som oftast säljs på den öppna börsen och därefter blir "lågprisoljor" i diverse olika förpackningar. Så alla som säger att det är "samma olja" bara för att den kommer från samma tillverkare visar bara att dom har absolut noll koll på vad dom pratar om.


Som jag tidigare sa, det hintar om en låg vinstmarginal på hela sortimentet. Sedan om den vinstmarginalen innefattar oljan vet vi ju såklart inte, men det skulle förvåna mig om de har lagt på en 30% vinstmarginal på motoroljan när vi vet att den är av godkänd kvalité och ligger i ett prisspann som liknar olja av andra tillverkare med liknande kvalité.

Jag undrar hur grovt det kan variera i praktiken när all olja de köper in lever upp till samma krav. Enligt produktspecifikation skiljer inte mycket alls mellan en Castrol 5w-40 och motsvarande Biltemaolja.

Okej det är inte exakt samma olja, men det är exakt samma krav och nästan exakt samma specifikationer. För en konsument bör det rimligtvis då vara exakt samma sak med två olika märken. Sedan kan man gå på djupet och se små skillnader och tycka att det är två helt olika oljor, men vad ger det egentligen för effekt i verkligheten?
Senast redigerat av Cracksoup (9 maj 2017)


Evildan
9 maj 2017
#86
mats757 skrev:
Jag hoppas att TS har fått sitt svar och att jag inte ger mig in i något som leder till Paj-kastning.

Jag vill påstå att det är ytters ovanligt att man får motorproblem pga olja med för låg kvalite, under förutsättning att man har använt rätt kvalifikation på olja.
Däremot är det väldigt vanligt att motor/biltillverkare rekomenderar på tok för långa intervall mellan oljebytena. VW har under lång tid haft problem med sörja i olja och kamkedjor som slitits ut i förtid. Med lite mer normala intervaller hade det fungerat bra, troligtvis. 1500 mil istället för 3000 mil.

Vad jag saknar är oberoende tester av olja. På samma sätt som tidningar testar däck. Praktiska prover även när oljan gått 1000 mil i en motor, filmstyrka, viskositet osv. Har sett några olika tester när någon kyl ner en flaska till -18 grader och hällt ur oljan ur flaskan och gett ett omdömme om det.
Är det ett seriöst test? Nja, jag vet inte.

Fram för intressanta och bra tester av motorolja!

Mats

Väl formulerat. Jag instämmer med dig gällande oljors tillräckliga specifikationer samt fordonstillverkares för långa bytesintervaller, som vi har sett baksidorna av hos VAG med flera producenter.
Jag tror att några anledningar till avsaknaden av adekvata tester utförda i mer kontrollerade miljöer, än någon snubbes frysbox, är att laboratorietester är kostsamma samt gemene man är inte intresserad av den råa faktan som slår hål på dom myter kring oljan och varumärkena som byggts upp av oljebolagen under decennier.
Senast redigerat av Evildan (9 maj 2017)

4 137 Inlägg
9 maj 2017
#87
Det finns även en tendens till sk. lågviskositetsoljor     SAE 0W-16, xW-20, xW-30, för motor  SAE 75W, 70W-75 för växellåda etc.  i jakten på bränsledropparna  man kanske sparar som bäst 2% med en sådan olja främst vid kallstart, men denna besparing kanske äts upp genom kortare livscykel för motor och Växellåda

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 705 Inlägg
9 maj 2017
#88
Ni som efterfrågar tester, google på oljans namn +uoa
Det borde ge träffar på så kallad "used oil analysis", något som är mycket vanligt att man gör med oljan i USA men tyvärr inte alls förekommer här i Sverige. 
www.blackstone-labs.com är en av dom större aktörerna i USA och mycket välrenommerade, och dom erbjuder vanliga privatpersoner att skicka in ett prov på sin olja och få den analyserad varje gång man gör ett oljebyte. Varför detta aldrig slagit i Sverige begriper jag inte, men med tanke på alla förståsigpåare som hävdar att all olja är likadan så kanske det inte är så konstigt.


1 705 Inlägg
9 maj 2017
#89
Cracksoup skrev:
rcy skrev:
Cracksoup skrev:
En olja med godkänd kvalité och gott rykte kan inte kosta hur lite som helst, utan ligger i ett realistiskt spann som bevisligen är runt 100kr/litern beroende på om det är i fysisk- eller nätbutik. Jag har ingen vinstmarginal på enskilda produkter, men den totala vinstmarginalen indikerar att Biltemas produkter överlag har små marginaler. I känd företagsanda vill man självklart inte ha några produkter som drar ner omsättningen, men heller inte sätta för höga priser för att det logiskt sett hade gjort att folk inte kommer köpa produkterna längre.
Biltemas vinstmarginal:
http://www.allabolag.se/5562973320/biltema-sweden-ab

rcy skrev:
Det där är vinstmarginalen på hela bolaget. Vad dom tjänar på skruvmejslar och varmkorv är rätt ointressant.

Cracksoup skrev:
Vilka skillnader har du sett? När var du på labbtest senast?

rcy skrev:
Skillnader i shear stability, TBN och olika FM och AW additiv. Framförallt värmetålighet och livslängd brukar diffa start. I princip helt olika oljor.
Senast jag personligen såg testen var väl några år sedan, men testen görs rätt ofta. Kruxet med just Biltema är att det inte är samma olja varje gång man kör testet, så resultaten varierar rätt grovt.

Cracksoup skrev:
Så vitt jag vet har Biltema inte ett eget raffinaderi och köper sin olja från stora aktörer. Med tanke på de kända variablerna som pris, kvalité och företagsstorlek så bör försäljaren av motorolja till Biltema även sälja till andra företag i Sverige. Jag kan dock ha helt fel på den punkten.

rcy skrev:
Biltema köper sin olja på den öppna marknaden. I princip så slänger dom ut en förfrågan i stil med "vem har den billigaste oljan just nu som uppfyller den här standarden?" och sen köper dom av den.
Säkerligen säljer leverantören även till andra aktörer, men det betyder inte alls att det är samma olja. Det kommer mängder av olika typer av olja ur ett raffinaderi, och det som inte uppfyller ägarens krav är det som oftast säljs på den öppna börsen och därefter blir "lågprisoljor" i diverse olika förpackningar. Så alla som säger att det är "samma olja" bara för att den kommer från samma tillverkare visar bara att dom har absolut noll koll på vad dom pratar om.


Som jag tidigare sa, det hintar om en låg vinstmarginal på hela sortimentet. Sedan om den vinstmarginalen innefattar oljan vet vi ju såklart inte, men det skulle förvåna mig om de har lagt på en 30% vinstmarginal på motoroljan när vi vet att den är av godkänd kvalité och ligger i ett prisspann som liknar olja av andra tillverkare med liknande kvalité.

Jag undrar hur grovt det kan variera i praktiken när all olja de köper in lever upp till samma krav. Enligt produktspecifikation skiljer inte mycket alls mellan en Castrol 5w-40 och motsvarande Biltemaolja.

Okej det är inte exakt samma olja, men det är exakt samma krav och nästan exakt samma specifikationer. För en konsument bör det rimligtvis då vara exakt samma sak med två olika märken. Sedan kan man gå på djupet och se små skillnader och tycka att det är två helt olika oljor, men vad ger det egentligen för effekt i verkligheten?

Som jag förklarat ett flertal gånger nu, kraven är *minimikrav*!
Att flera oljor lever upp till dom betyder inte att oljorna är likvärdiga, en olja kan ligga precis på gränsen för vad som är ok medans andra ligger skyhögt över. I en färsk olja kanske det inte spelar så stor roll, men efter 3000 mil så har troligtvis oljan som ligger precis på gränsen som ny sjunkit långt under minimikraven istället.
En dyrare olja med bättre kvalitet har dessutom troligtvis bättre beständighet och behåller sina egenskaper betydligt längre än en billigare olja, så den kommer att ligga högt över minimikraven även efter 3000 mil.


Evildan
9 maj 2017
#90
http://m.blackstone-labs.com/Faq

What's the best oil to use?

Ah, the million dollar question. We are an independent lab, so we don't make recommendations. It has been our experience that oil is oil, and either petroleum or synthetic-based oil will work well for just about any engine.

Enligt det oberoende laboratoriet är olja bara olja. Underhållande FAQ BTW!

1 705 Inlägg
9 maj 2017
#91
Evildan skrev:
http://m.blackstone-labs.com/Faq

What's the best oil to use?

Ah, the million dollar question. We are an independent lab, so we don't make recommendations. It has been our experience that oil is oil, and either petroleum or synthetic-based oil will work well for just about any engine.

Enligt det oberoende laboratoriet är olja bara olja. Underhållande FAQ BTW!

Har du läst hela FAQ'n borde du ha lagt märke till att i princip varenda fråga är besvarat väldigt sarkastiskt, så även frågan om vilken som är den bästa oljan. Ta svaren med en gigantisk nypa salt och förstå sarkasmen i att ett oljelabb säger att "olja är bara olja".


4 261 Inlägg
9 maj 2017
#92
Evildan skrev:
http://m.blackstone-labs.com/Faq

What's the best oil to use?

Ah, the million dollar question. We are an independent lab, so we don't make recommendations. It has been our experience that oil is oil, and either petroleum or synthetic-based oil will work well for just about any engine.

Enligt det oberoende laboratoriet är olja bara olja. Underhållande FAQ BTW!

ibland måste man använda huvet och förnuft, känslan, Det är som att ni påstår snart att alla vin/whiskey/öl etc smakar samma sak, varför köpa dyr vin? när all vin smakar samma skit? köp billigt whiskey, det smakar ju samma skit som en flaska som kostar 100kr, samma sak med andra produkter, kött/mjölk etc. Så ni säger att så länge oljan klarar minimum kraven så är det samma skit? är det verkligen så ni vill ha det? att den klarar bara minimum? jag köper gärna en som klarar allt galant, inte bara minimum, ska flyta på perfekt vid minus 20 samt plus 40 väderlek. dom kostar ju endå nästan lika mycket beroende på vart man handlar, varför inte köpa det bästa då? är inte era bilar värt det?  kör folk med Biltema olja i sina m5?ferrari?porche? etc?

nu kommer nån smartass komma o säga att biltema olja räcker perfekt för en bil som inte har så mke hästkrafter. Jag tycker att det är lika bra att använda det bästa om möjlighet finns.

6 115 Inlägg
9 maj 2017
#93
Hej!
Intressant!
Det finns tydligen några här som verkligen tror att en billigare bilolja ex Biltemas  specad  för ex VW 501.00 avsedd för "moderna bilmotorer" kan få en bilmotor att "rasa" eller på annat sett, i förtid slitas ut jämfört med en dyrare olja.
De flesta av oss tror nog inte det!
Skulle inte tveka att hälla i Biltema 5Wx40 syntetolja i en Porsche carrera (om jag nu hade en).
Senast redigerat av jaka54 (9 maj 2017)


1 705 Inlägg
10 maj 2017
#94
jaka54 skrev:
Hej!
Intressant!
Det finns tydligen några här som verkligen tror att en billigare bilolja ex Biltemas  specad  för ex VW 501.00 avsedd för "moderna bilmotorer" kan få en bilmotor att "rasa" eller på annat sett, i förtid slitas ut jämfört med en dyrare olja.
De flesta av oss tror nog inte det!
Skulle inte tveka att hälla i Biltema 5Wx40 syntetolja i en Porsche carrera (om jag nu hade en).

Å andra sidan så förespråkar du också att man tvättar sin bil med skurmedel och Yes istället för schampo, så ta inte illa upp, men dina rekommendationer ger jag inte mycket för.

Och jag tror väldigt lite. Det mesta jag påstår har jag belägg för, det är inget jag bara gissar mig fram till. Jag har sett motorer rasa pga dålig olja, och jag har sett skillnaderna på olja och olja i praktiska tester.


1 365 Inlägg
10 maj 2017
#95
Jag tror vi får blanda in lite vetenskap i det hela och jämföra äpplen mot äpplen så kanske vi kan vara någorlunda överrens, Tyvärr är det svårt att hitta "oberoende" artiklar men denna artikel längst ner är intressant och täcker Grupp 5 / Grupp 4 Oljor för er som kan engelska.
Fokuserar vi på Biltema syn 5w-40 som är en Grupp 3 olja så bör ju den också rimligtvis jämföras mot andra Grupp 3 oljor som exempelvis Castrol Magnatec 5w-40 och inte Motul 300V 5W-40 som är en Grupp 5 eller OKQ8 Formula Excel som är en Grupp 4

Så är Biltemas 5w-40 sämre än Castrol Magnatec 5w-40 förutsatt att de har samma klassning för din bil, knappast, faktum är att på papperet är de mer eller mindre likvärdiga. Papperet säger dock inte allt och man kan bara jämföra Klass3 mot Klass3 på papperet. Om inte additiven är mirakulöst bra i Castrols olja så är de alltså likvärdiga. Men man ska inte förringa känslan av att man eventuellt känner sig säkrare med Castrol.

MEN, sen finns det som sagt Grupp 4 och Grupp 5 oljor där framförallt Ester baserade grupp 5 är kända för sin stabilitet vid höga temperaturer. Jet turbiner i flygplan använder denna olja och det är ofta samma polyol ester som finns i motorolja. Så att en Grupp 5 olja är bättre än Biltemas grupp 3 vid extremt höga motortemperaturer är det ingen diskussion om, men frågan är om du verkligen når dessa temperaturer och hur länge? Kör du banracing mitt i sommaren eller kommer upp i höga temperaturer ofta vid körning så kanske det motiverar ett köp. För vardagskörning är det svårt att motivera en klass 5 och där kanske en klass 4 slinker in om man blandar hårdkörning med vanlig

Polyol esters can extend the high temperature operating range of a lubricant by as much as 50 – 100°C due to their superior stability and low volatility. They are also renowned for their film strength and increased lubricity which is useful in reducing energy consumption in many applications. The only downside of polyol esters compared to diesters is their higher price tag, generally 20 – 70+% higher on a wholesale basis.

https://bobistheoilguy.com/esters-in-sy … ubricants/

Tar man in personliga åsikter så tycker jag att Biltemas olja känns väldigt vattnig efter 1500 mil, Men jag har aldrig haft några problem med den som så. Jag har kört på formula excel också vilket fungerat väldigt bra och upplevd känsla är att den känns bättre än Biltemas efter 1500 mil. Har också kört banracing med Motul 300V och den har fungerat klockrent, men är inte värd sitt pris vid något annat tycker jag.


925 Inlägg
10 maj 2017
#96
Skulle någon kunna förklara vad som händer i motorn när oljan cirkulerar?
Vad händer i ett lager?
Vad händer med en kamaxelnock?
Varför behöver man ett oljetryck?

Då kanske man förstår bättre vad oljans uppgift är.....

Mats

1 705 Inlägg
10 maj 2017
#97
mats757 skrev:
Skulle någon kunna förklara vad som händer i motorn när oljan cirkulerar?
Vad händer i ett lager?
Vad händer med en kamaxelnock?
Varför behöver man ett oljetryck?

Då kanske man förstår bättre vad oljans uppgift är.....

Mats

Väldigt förenklat, men här kommer en grundkurs.

Oljan har flera uppgifter i en motor.
Den ska kyla motorn. Den absorberar värme vid så kallade "hot spots" och forslar bort eller fördelar värmen över ett större område. Detta är en av anledningarna att många motorer är utrustade med oljekylare.
Den ska smörja. I lager, cylinderlopp, axelöverfall och liknande så ska oljan förhindra att metall får direkt kontakt med annan metall. Detta görs genom att oljan binder sig som en film vid allt den vidrör. Just tjockleken och styrkan i denna oljefilm brukar vara en av dom stora skillnaderna mellan en dålig och en bra olja.
Den ska rena. Oljan löser upp och absorberar föroreningar överallt i motorn och binder dessa i oljan. Föroreningarna ska sedan stanna bundna i oljan till nästa oljebyte, det är därför en begagnad olja oftast är svart till färgen medans ny olja är ljust brun eller bärnstensfärgad.
Den ska förhindra korrosion och andra kemiska processer som kan förstöra en motor.
Den ska absorbera vatten och fukt.

Samtidigt som en olja ska vara lättflytande för att ta sig in överallt och minimera bränsleförbrukning, så måste den ändå kunna binda till allting och skapa en tillräckligt tjock och stark oljefilm för att förhindra mekaniskt slitage. Den ska absorbera värme, kemiska föroreningar och smuts utan att förlora sina egenskaper eller smörjförmåga.
Väldigt många av dessa saker jobbar mot varandra, så att hitta en bra olja handlar väldigt ofta om att göra kompromisser och väga faktorer mot varandra. Det är ingen lätt uppgift att vara en bra motorolja. smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
10 maj 2017
#98
Det är spännande med alla siffror och jämförelser faktiskt. Går det att plocka fram fakta kring hur t ex Castrol Magnatec utvecklats? Den har väl funnits en hel del år på marknaden, tio i alla fall? Har de utvecklat Magnatec 5w40 sedan dess eller är den oförändrad?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

925 Inlägg
10 maj 2017
#99
caromania skrev:
Det är spännande med alla siffror och jämförelser faktiskt. Går det att plocka fram fakta kring hur t ex Castrol Magnatec utvecklats? Den har väl funnits en hel del år på marknaden, tio i alla fall? Har de utvecklat Magnatec 5w40 sedan dess eller är den oförändrad?

Normal produktutveckling, hårtorkar, datorer cyklar och bilar, går ut på att kostnadsreducera. Tillsynes exakt samma produkt utvecklas för att få fram billigare.
Det kanske inte är så med olja, men det skulle inte förvåna mig om man försöker få fram samma oljeprodukt till ett lägre pris också, utan att för den delen gå utanför specifikationen....
Vill man göra produkten mer "Premium" då tar man fram en ny modell så att det verkligen synns att den är ny, annars motiverar det inte det nya högre priset.

Tyvärr har olja den negativa egenskapen att den ser lika ut oavsett om den är dyr och fin eller ful och dålig.

Mats

3 120 Inlägg
10 maj 2017
#100
caromania skrev:
Det är spännande med alla siffror och jämförelser faktiskt. Går det att plocka fram fakta kring hur t ex Castrol Magnatec utvecklats? Den har väl funnits en hel del år på marknaden, tio i alla fall? Har de utvecklat Magnatec 5w40 sedan dess eller är den oförändrad?

Magnatec var en delsyntet från början när den lanserades idag är vissa magnatec helsyntet och vissa delsyntet, så skulle tro att den är väldigt annorlunda idag mot när den introducerades.

Sen finns Magnatec med flera olika klassningar och viskositeter, så alla burkar innehåller inte samma smörja.


Magnatec 5W30 Stop-start är helsyntet tex.
Senast redigerat av viccoA (10 maj 2017)



Sök