börjar undra om det verkligen är insprutets fel att tändstift dör... för det var visst bara 8ans cylinder. Och det har hänt 3 gånger till, på 8ans cylinder, bara.
bränna lite med en tändare och skrapa med en mejsel så går bilen jättefint igen.
tycker det ser ut som olja, den blåryker inte men luktar olja, så det blir väl sotningssats på detta.
Jag lade upp en tråd här på garaget om detta men den försvann fort igen pga andra mer populära trådar
Såg också till att märka upp tändkablarna med färgade buntband efter LED-världens "RGB" så det blir röd längst fram och bakom grön sen blå och sista har ingen, smidigt va?
AC-pump och Smogpump åkte ut också, blev bra med plats nu
Har sedan montering av insprutet haft ett mystiskt ljud från motorrummet, det låter helt ärligt som en säl, JA EN SÄL
AU AU AU AU AU
ja ni vet väl själva hur en säl låter
har länge funderat på det och tyckte det följde halva motorns varvtal, så det måste vara något på kammens sida.
JO den gamla bensinpumpen som nu bara pumpar luft? Ja den kan det vara!
hur löser vi detta?
Jo bort med den, vinkelslipa av armen, kapa av det onödigt långa röret, på med flytande packning och tillbaks igen.
Det funkade
Nu låter det som det ska göra från ett motorrum, inte en massa konstiga ljud överallt, utan bara underbar V8 symfoni
Men ja, finns annat också att ta hand om. REMSKRI! Det började urarta totalt, det bara skriker och skriker och väldigt länge också. Så remmen skulle komma dagen därpå men jag tog beslutet att bygga en spännare så man lättare kan få redigt med spänn på remmen.
Generatorns rem går via vattenpumpen.. endast. Så den förlitar sig på servoremmen, smart va? Här visste jag ännu inte vad det faktiska problemet var men vi kommer dit senare
Byggde 2 spännare, en som drar i servot, och en som drar i hela servots fäste, det är så söndermeckat av tidigare ägare att det sviktar ganska lätt (flera skruvar är avdragna)
mycket enkel konstruktion men samtidigt väldigt bra
här är den andra, den ser lite annorlunda ut, är ledad i övre delen där även en 17mm mutter är svetsad som man sedan lätt kommer åt med en hylsa så man kan justera spänningen på plats, visade sig fungera över förväntan
Blev mörkt så får be om ursäkt för dåliga bilder
här sitter det på plats
nu fanns möjligheten att spänna allt riktigt hårt! Och det funkade
vi spolar fram tiden.....
tick tock
Det blir morgon och jag ska till jobbet, vrider om nyckeln och det skriker till litegrann i max en halv sekund sen inget mer, så tänker inte mer på det
Efter jobbet åker jag till mekonomen och hämtar den nya remmen
den monteras direkt!
bort med det gamla och dit med det nya
vad tror ni händer när jag startar motorn?
jo
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
MEN SLUTA SKRIKA DÅ!!
Det var senare under den kommande natten som jag kom på vad problemet verkligen var.
Det är inte generatorns rem som slirar, och det visste jag typ, redan, typ...?
MEN det är hos servons rem som det verkliga problemet är! Den går via: VEV VATTENPUMP SERVO
det blir extremt liten anläggningsyta på vattenpumpens remskiva, ca 1/4 blir effektiv yta, och generatorn går ju via vattenpumpens remskiva. Men detta måste ju endå ha funkat? Chevrolet har väl inte byggt det såhär? nej det är helt rätt, dem har bara löst det på ett sätt som jag missat totalt. Remmen som går via VEV VATTENPUMP AC SMOG bidrar till att det blir mer effektiv yta. Den remmen tog jag ju bort när jag rensade slangar i motorrummet så smogpumpen förde ett väldans liv när den inte var kopplad längre.
Vill jag sätta tillbaks AC-pump och Smogpump igen så allt bara kan få funka igen? nej, så jobbar inte jag
men hur löste jag detta? Jo jag satte generatorn på andra sidan motorn och drog en rem via VEV VATTENPUMP GENERATOR och det funkade kalas
Detta börjar jag på halv 8 i måndags kväll och då det är min enda fungerande bil så måste jag få ihop det, och det kom ihop, vid ca halv 10
Ja såhär såg det ut när jag började
tog fästet som innan höll AC-pumpen, svetsade fast fyrkantsrör, lite mutter och en gängstång.
byggde ett förstärkningsstag och ytterligare en spännare
Sen var det bara att dra om kablarna och nu funkar det äntligen!!
Den här bilen är verkligen en prövning xP men men
vi syns inom snar framtid, något lär väl gå sönder igen va?