2614
Sök

Bilbatteri, generator

98 Inlägg
12 maj 2017
Trådstartare
#1
Har vart och kollat upp batteriet som är ganska nytt eftersom bilen är väldigt trögstartad då den bara stått några dagar.
Det visade sig att bilen inte laddade batteriet när den var igång gav 13.9V och  är väl minst över ca 14.4 V för att den ska ladda riktigt.
Har funderingar om det kan vara generatorn men då brukar den ladda ännu mindre och batterilampan kunna lysa lite svagt, så har ni nån aning om vad det kan vara?

Bilen är en seat leon cupra r -2012

Forummoderator
18 008 Inlägg
12 maj 2017
#2
Kennyrc skrev:
Har vart och kollat upp batteriet som är ganska nytt eftersom bilen är väldigt trögstartad då den bara stått några dagar.
Det visade sig att bilen inte laddade batteriet när den var igång gav 13.9V och  är väl minst över ca 14.4 V för att den ska ladda riktigt.
Har funderingar om det kan vara generatorn men då brukar den ladda ännu mindre och batterilampan kunna lysa lite svagt, så har ni nån aning om vad det kan vara?

Bilen är en seat leon cupra r -2012

13.9V är väl i underkant men acceptabelt. Är batteriet slut när du startar så drar det en del en stund. Mät med bilen på tomgång när du kört eller laddat en bra stund.

Du kan ju mäta vilken ström den tar i viloläge. Låt den stå med öppen huv i 30-60 minuter och Amperemät mellan minuspol och kabelsko i serie. 30mA eller om man så vill 0.03A bör den inte överstiga om du inte har keyless.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 686 Inlägg
12 maj 2017
#3
13,9V är Ok, allt över 13,5V räknas som okej laddning.

Mät tjuvström, och då med låst bil och låtit den vila i 30min så alla styrdon hunnit gå i vila.
Då är normal förbrukning ca 20-30mA om jag inte minns fel.


Forummoderator
18 008 Inlägg
12 maj 2017
#4
simlar skrev:
13,9V är Ok, allt över 13,5V räknas som okej laddning.

Mät tjuvström, och då med låst bil och låtit den vila i 30min så alla styrdon hunnit gå i vila.
Då är normal förbrukning ca 20-30mA om jag inte minns fel.

Helt korrekt min herre. Men kan tillägga att om det är keyless på den så kan man räkna med upp mot 50mA.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 686 Inlägg
12 maj 2017
#5
Hybridsmurfen skrev:
simlar skrev:
13,9V är Ok, allt över 13,5V räknas som okej laddning.

Mät tjuvström, och då med låst bil och låtit den vila i 30min så alla styrdon hunnit gå i vila.
Då är normal förbrukning ca 20-30mA om jag inte minns fel.

Helt korrekt min herre. Men kan tillägga att om det är keyless på den så kan man räkna med upp mot 50mA.

Skönt att minnet inte svek mig wink

Vilospänningen beror egentligen på mängden styrdon, t.ex senaste Audi Q7an drar 60mA när allt är i viloläge.
Det är även mängden styrdon som bestämmer hur lång tid det tar innan bilen är helt i viloläge, men oftast räcker 30min gott och väl.


Forummoderator
18 008 Inlägg
12 maj 2017
#6
simlar skrev:
Hybridsmurfen skrev:
simlar skrev:
13,9V är Ok, allt över 13,5V räknas som okej laddning.

Mät tjuvström, och då med låst bil och låtit den vila i 30min så alla styrdon hunnit gå i vila.
Då är normal förbrukning ca 20-30mA om jag inte minns fel.

Helt korrekt min herre. Men kan tillägga att om det är keyless på den så kan man räkna med upp mot 50mA.

Skönt att minnet inte svek mig wink

Vilospänningen beror egentligen på mängden styrdon, t.ex senaste Audi Q7an drar 60mA när allt är i viloläge.
Det är även mängden styrdon som bestämmer hur lång tid det tar innan bilen är helt i viloläge, men oftast räcker 30min gott och väl.

Jo, mersan gurglar i sig runt 100 mA men den har dubbla batterier. Hjälper sådär. Max 5 dagar utan laddning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök