3419
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

3 123 Inlägg
29 november 2019
#2121
zemet skrev:
MrEngineer skrev:
Ivel skrev:
Hur låg tror du flakkanten är från marken på en F150 2019 egentligen?
Lasthöjden med fälld läm är ca 85cm, godslådans höjd är ca 58cm.
Du måste alltså sträcka dig minst över en 140cm hög kant och ned maximalt 58cm. Visst funkar det om man har proportioner som en orangutang samt är av normallängd i övrigt.

Har faktiskt inte mätt, men har använt både en F-150 och andra motsvarande amerikanska pickuper och även en liten prick som jag lyckas sträcka sig över flakkanten, det är inte nödvändigt att nå ned till durken för att dra nytta av att kunna sträcka sig över kanten.

Det är även något många önskar, så vill man nå den kundkategori man sträcker sig efter med en pickup så är det något man bör tänkt på.

Jag står  fast vid att det är en onödig plojbil som marknadsförs högst oseriöst. Tror mycket mer på nykomlingen Rivian.

Jag tror också mer på Rivian. iaf på deras concept.

Sen får vi se om den klarar producera och leverera. Det har ju inte varit direkt enkelt för "nykommlingen" Tesla.

Enda fördelen med cybertruck över rivian just nu är väll priset. Och att man har slagtåliga glasrutor och dörrar.

Vilka pickuper har inbyggd lastramp som standard?
Cybertrucken har lika stort flak som F150 med dubbelcab, ungefär samma som rivian alltså.
Luftfjädring som standard så den går att sänka ner när man lastar med rampen alt när man vill nå in över sidan.Vill man komma åt över sidan så går det väl utmärkt att bara ställa sig på något av bakhjulen.Rejält mycket högre markfrigång än F150, till och med högre än en F150 med eftermarknads höjningskit. Det är lastskenor för öglor som går att flytta runt på både golv och sidor.

Större batterier än rivian, mer effekt i motorerna, högre drag kapacitet, lägre pris, fler säten, lastar ungefär lika på flaket...
De höga sidorna beror på luftmotståndet. Man sänker förbrukningen rejält.
Senast redigerat av viccoA (29 november 2019)


1 705 Inlägg
29 november 2019
#2122
MrEngineer skrev:
Vill man nå de som vanligtvis hade köpte en f-150 eller liknande så behöver man också tänka på sånt

Jag tror du missar en viktig detalj här. Den vanligaste f-150 köparen är antagligen en ung man bosatt i en medelstor stad någonstans i USA. Han använder sin pickup för att åka genom driven på McDonalds och för att handla på Walmart. Han har inget behov alls av flaket och har troligtvis aldrig någonsin använt det.
Kolla bara på Sverige, dom flesta SUV'ar här har aldrig någonsin känt något annat än slät asfalt under hjulen, likförbannat ska dom ha hög markfrigång, stora hjul och fyrhjulsdrift.

90% av dom som kör pickup eller SUV har inget som helst behov av det, det är bara nån vansinnig statusgrej.


4 198 Inlägg
29 november 2019
#2123
viccoA skrev:
zemet skrev:
MrEngineer skrev:

Har faktiskt inte mätt, men har använt både en F-150 och andra motsvarande amerikanska pickuper och även en liten prick som jag lyckas sträcka sig över flakkanten, det är inte nödvändigt att nå ned till durken för att dra nytta av att kunna sträcka sig över kanten.

Det är även något många önskar, så vill man nå den kundkategori man sträcker sig efter med en pickup så är det något man bör tänkt på.

Jag står  fast vid att det är en onödig plojbil som marknadsförs högst oseriöst. Tror mycket mer på nykomlingen Rivian.

Jag tror också mer på Rivian. iaf på deras concept.

Sen får vi se om den klarar producera och leverera. Det har ju inte varit direkt enkelt för "nykommlingen" Tesla.

Enda fördelen med cybertruck över rivian just nu är väll priset. Och att man har slagtåliga glasrutor och dörrar.

Vilka pickuper har inbyggd lastramp som standard?
Cybertrucken har lika stort flak som F150 med dubbelcab, ungefär samma som rivian alltså.
Luftfjädring som standard så den går att sänka ner när man lastar med rampen alt när man vill nå in över sidan.Vill man komma åt över sidan så går det väl utmärkt att bara ställa sig på något av bakhjulen.Rejält mycket högre markfrigång än F150, till och med högre än en F150 med eftermarknads höjningskit. Det är lastskenor för öglor som går att flytta runt på både golv och sidor.

Större batterier än rivian, mer effekt i motorerna, högre drag kapacitet, lägre pris, fler säten, lastar ungefär lika på flaket...
De höga sidorna beror på luftmotståndet. Man sänker förbrukningen rejält.

Du har några bra poäng där, men stämmer det verkligen att Tesla har större batteri?
Vad jag kan se så har Rivian 180 KWH batteri och 500 miles range. 0-60 mph 3.2 sec. 522 kw/700 hp.

Teslans batteristorlek hittar jag inte. Men 500 miles range och 0-60 mph 2.9 sec.

Jag antar att teslan har lite mer kraft och större batteri än rivian men svårt att säga hur mycket mer.

Sen är ju frågan, hur stor roll spelar det om en pickup gör 0-100 på 2.9 eller 3.2 sec?

Men du har rätt, Cyber truck verkar ha en hel del fördelar mot Rivian. Speciellt om man räknar in Teslas Autopilot som jag misstänker att rivian inte har något som ens kommer i närheten av.


Forummoderator
9 299 Inlägg
29 november 2019
#2124
zemet skrev:
viccoA skrev:
zemet skrev:

Jag tror också mer på Rivian. iaf på deras concept.

Sen får vi se om den klarar producera och leverera. Det har ju inte varit direkt enkelt för "nykommlingen" Tesla.

Enda fördelen med cybertruck över rivian just nu är väll priset. Och att man har slagtåliga glasrutor och dörrar.

Vilka pickuper har inbyggd lastramp som standard?
Cybertrucken har lika stort flak som F150 med dubbelcab, ungefär samma som rivian alltså.
Luftfjädring som standard så den går att sänka ner när man lastar med rampen alt när man vill nå in över sidan.Vill man komma åt över sidan så går det väl utmärkt att bara ställa sig på något av bakhjulen.Rejält mycket högre markfrigång än F150, till och med högre än en F150 med eftermarknads höjningskit. Det är lastskenor för öglor som går att flytta runt på både golv och sidor.

Större batterier än rivian, mer effekt i motorerna, högre drag kapacitet, lägre pris, fler säten, lastar ungefär lika på flaket...
De höga sidorna beror på luftmotståndet. Man sänker förbrukningen rejält.

Du har några bra poäng där, men stämmer det verkligen att Tesla har större batteri?
Vad jag kan se så har Rivian 180 KWH batteri och 500 miles range. 0-60 mph 3.2 sec. 522 kw/700 hp.

Teslans batteristorlek hittar jag inte. Men 500 miles range och 0-60 mph 2.9 sec.

Jag antar att teslan har lite mer kraft och större batteri än rivian men svårt att säga hur mycket mer.

Sen är ju frågan, hur stor roll spelar det om en pickup gör 0-100 på 2.9 eller 3.2 sec?

Men du har rätt, Cyber truck verkar ha en hel del fördelar mot Rivian. Speciellt om man räknar in Teslas Autopilot som jag misstänker att rivian inte har något som ens kommer i närheten av.

Skitviktigt. Det gäller att komma först till rodeon.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 604 Inlägg
2 december 2019
#2125
"Halverat klimatavtryck från elbilsbatterier"

https://www.vibilagare.se/nyheter/halve … sbatterier

Forummoderator
18 164 Inlägg
2 december 2019
#2126
KenthIJ skrev:
"Halverat klimatavtryck från elbilsbatterier"

https://www.vibilagare.se/nyheter/halve … sbatterier

Skulle vara kul och se vad för klimatavtryck bensinbilar lämnar inklusive transport till bensinstationer osv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 404 Inlägg
2 december 2019
#2127
KenthIJ skrev:
"Halverat klimatavtryck från elbilsbatterier"

https://www.vibilagare.se/nyheter/halve … sbatterier

Blev lite glad när jag såg länken. Men blev lite besviken när man läste innehållet.


4 198 Inlägg
3 december 2019
#2128
Ivel skrev:
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
"Halverat klimatavtryck från elbilsbatterier"

https://www.vibilagare.se/nyheter/halve … sbatterier

Skulle vara kul och se vad för klimatavtryck bensinbilar lämnar inklusive transport till bensinstationer osv...

En bil som förbrukar en liter per mil släpper ut följande co2e per mil WTW.
Bensindriven 2.74kg.
e85 1.01kg.
Låginblandad svensk rme-diesel 3.05kg.
Diesel med HVO 2.40kg.
Biogas 0.79kg.
El 0g.
Ej miljömärkt el 0.4834kg per kWh. Zoe förbrukar 1.4kw per mil = 0.752kg.

Inte helt rättvis jämförelse eller?

Bilar som drar 1l/mil är större familjebilar eller Suvar. Renault Zoe är ju en liten skitbil.

Skall man använda ZOE som referens så får du jämföra med en typ ford fiesta eller liknande.

Om man då halverar dina siffror(inte säker på om man kan det?) så borde det då vara mer miljövänligt att köra en E85 bil eller biogas bil. Iallafall i länder där andelen förnybar el är låg.

Hur räknar man om miljömärkt el har 0 i utsläpp?
Man räknar inte med infrastruktur och transporter osv antar jag?
Och det har man då heller inte räknat med det för biogas och etanol osv?

Oavsett räknesätt så är det intressanta siffror. En person som har solceller hemma för att ladda bilen blir i princip helt klimatneutral om man kör elbil.


3 404 Inlägg
3 december 2019
#2129
zemet skrev:
Ivel skrev:
Hybrid_ skrev:

Skulle vara kul och se vad för klimatavtryck bensinbilar lämnar inklusive transport till bensinstationer osv...

En bil som förbrukar en liter per mil släpper ut följande co2e per mil WTW.
Bensindriven 2.74kg.
e85 1.01kg.
Låginblandad svensk rme-diesel 3.05kg.
Diesel med HVO 2.40kg.
Biogas 0.79kg.
El 0g.
Ej miljömärkt el 0.4834kg per kWh. Zoe förbrukar 1.4kw per mil = 0.752kg.

Inte helt rättvis jämförelse eller?

Bilar som drar 1l/mil är större familjebilar eller Suvar. Renault Zoe är ju en liten skitbil.

Skall man använda ZOE som referens så får du jämföra med en typ ford fiesta eller liknande.

Om man då halverar dina siffror(inte säker på om man kan det?) så borde det då vara mer miljövänligt att köra en E85 bil eller biogas bil. Iallafall i länder där andelen förnybar el är låg.

Hur räknar man om miljömärkt el har 0 i utsläpp?
Man räknar inte med infrastruktur och transporter osv antar jag?
Och det har man då heller inte räknat med det för biogas och etanol osv?

Oavsett räknesätt så är det intressanta siffror. En person som har solceller hemma för att ladda bilen blir i princip helt klimatneutral om man kör elbil.

"Batteriers kapacitet, hur mycket el de kan lagra, mäts i kWh (kilowattimmar). Elbilar förbrukar sedan ca 2 kWh el per mil (siffran varierar mellan olika bilmodeller, det är ungefär som att säga att bensinbilar drar 0.8 L/mil)."

Från teslaclub..


3 404 Inlägg
11 december 2019
#2130
Low skrev:
Årets skämt vah?? Väldigt tidig april skämt??, Tyckte Volvo 740 var ful o fyrkantig...

Id**...
Haha, börjar faktiskt gilla cybertrucken.
När man tänker på alla funktioner.

Ja.. vad har hänt..


3 123 Inlägg
12 december 2019
#2131
Low skrev:
Low skrev:
Årets skämt vah?? Väldigt tidig april skämt??, Tyckte Volvo 740 var ful o fyrkantig...

Id**...
Haha, börjar faktiskt gilla cybertrucken.
När man tänker på alla funktioner.

Ja.. vad har hänt..

Du är inte ensam, många som sa "va f*n" första dagarna har nu reserverat en.
Inte meningen att den ska vara vacker, mer brutal. De som sett den i verkligheten säger att den ser helt annorlunda ut live.


4 261 Inlägg
12 december 2019
#2132
viccoA skrev:
Low skrev:
Low skrev:
Årets skämt vah?? Väldigt tidig april skämt??, Tyckte Volvo 740 var ful o fyrkantig...

Id**...
Haha, börjar faktiskt gilla cybertrucken.
När man tänker på alla funktioner.

Ja.. vad har hänt..

Du är inte ensam, många som sa "va f*n" första dagarna har nu reserverat en.
Inte meningen att den ska vara vacker, mer brutal. De som sett den i verkligheten säger att den ser helt annorlunda ut live.

smaken är som baken va. Gillar tex hur dodge ram och silverado samt ford raptor ser ut men denna diggar inte ja tyvärr. smaken är som..

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
12 december 2019
#2133
panda666 skrev:
viccoA skrev:
Low skrev:

Id**...
Haha, börjar faktiskt gilla cybertrucken.
När man tänker på alla funktioner.

Ja.. vad har hänt..

Du är inte ensam, många som sa "va f*n" första dagarna har nu reserverat en.
Inte meningen att den ska vara vacker, mer brutal. De som sett den i verkligheten säger att den ser helt annorlunda ut live.

smaken är som baken va. Gillar tex hur dodge ram och silverado samt ford raptor ser ut men denna diggar inte ja tyvärr. smaken är som..

Håller med dig där.
Jag värderar form precis som jag värderar funktion. Framför allt vill jag att det ska finnas någon form av balans mellan de två...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 404 Inlägg
12 december 2019
#2134
Cuefa skrev:
panda666 skrev:
viccoA skrev:

Du är inte ensam, många som sa "va f*n" första dagarna har nu reserverat en.
Inte meningen att den ska vara vacker, mer brutal. De som sett den i verkligheten säger att den ser helt annorlunda ut live.

smaken är som baken va. Gillar tex hur dodge ram och silverado samt ford raptor ser ut men denna diggar inte ja tyvärr. smaken är som..

Håller med dig där.
Jag värderar form precis som jag värderar funktion. Framför allt vill jag att det ska finnas någon form av balans mellan de två...

Både, Ford, Chevrolet, ram, Dodge gör otroligt fina pickups, speciellt duallyn... Deras el versioner kommer nog bli grymma. Om nu el är framtiden.

Men cybertruck gillar jag faktiskt, tanken på rostfri plåt. Bara det kommer en normal ratt roligare inredning, sen någon grymmare bumper med vinsch, andra fälgar, ultimata offroad bil:)


* Voff voff *
10 751 Inlägg
12 december 2019
#2135
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
12 december 2019
#2136
Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Glöm inte att du ska kunna köra på en cyklist i 120km/h utan att dom får en skråma - härdat stål är inte snällt mot idioterna i trafiken. Dom kommer få klä den i gummi...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 404 Inlägg
12 december 2019
#2137
Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Cuefa skrev:
Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Glöm inte att du ska kunna köra på en cyklist i 120km/h utan att dom får en skråma - härdat stål är inte snällt mot idioterna i trafiken. Dom kommer få klä den i gummi...

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -i-europa/


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
12 december 2019
#2138
Low skrev:
Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Cuefa skrev:
Brådhis skrev:
Undras hur mycket dom kommer behöva ändra på Cybertrucken innan den kan sättas i trafik och klara tex ett typgodkännande och en besiktning. Lär behövas både skärmbreddare och stötfångare kan man gissa...

//Brådhis

Glöm inte att du ska kunna köra på en cyklist i 120km/h utan att dom får en skråma - härdat stål är inte snällt mot idioterna i trafiken. Dom kommer få klä den i gummi...

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -i-europa/

Som sagt...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

358 Inlägg
15 december 2019
#2139
Ja tror det kan handla om att många kanske vill ha en rolig bil med mycket hästar i och ofta är de inte så miljövänliga om det inte är en tesla eller typ v90 t8 men alla har ju knappast råd med en sådan.

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 december 2019
#2140
Eleeb90 skrev:
Ja tror det kan handla om att många kanske vill ha en rolig bil med mycket hästar i och ofta är de inte så miljövänliga om det inte är en tesla eller typ v90 t8 men alla har ju knappast råd med en sådan.

Visst är det så. Men flera kvicka doldisar finns ju som tack vare hybridtekniken både är rappa och snåla. Jag vet inte vad Volvos lilla D6 kostar numera som begagnad men den gör 0-100 på under 7s, närmare 6. Förra generationen Lexus GS450h får man för under hundringen, men det är klart då har den gått en bit. Den gör 0-100 på närmare 5. Sedan är ju Leaf och de andra elbilarna snabbare i starten än vad folk tror.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök