Efter att ha haft tummen i röven i flera år har jag nu äntligen fått ur den och startat upp en projekttråd, (mest för att få upp motivationen att fixa det som är fel på bilarna), så att ni och jag (mest jag) kan få koll på vad som gjorts med mina bilar/traktorer.
Eftersom att jag har fyra bilar så orkar jag inte strata en separat tråd för varje bil utan ni får hålla till godo med en, jag hoppas att det går bra.
Men det blir inte så mycket dyra ingrepp då jag är studerande på Chalmers, ja ni läste rätt. Jag är studerande och har fyra bilar, kan tänkas lite dumt. Och ja det är det, väldigt
Bilarna då:
Volvo 144 GL ´73
Detta är min första bil som jag köpte när jag fortfarande var i den åldern det var fräckt med moped, dvs. ca. 15.5 år. Den köpte jag för pengar jag fått av försäkringsbolaget på grund av ett fult ärr till följd av ett kirurgiskt ingrepp. Tanken med bilen var att göra en "cool" bil tills den dagen man fick körkort. Det slutade dock med att jag inte gjorde något kosmetiskt förstörande ingrepp eller någon av de klassiska ungdomsmassakreringarna som ses allt för ofta. Det som jag gjort åt utseendet är att byta centrumkåpor på fälgarna, för det kan väl ett ingrepp som kan anses vara okej(?)
Lite fakta om bilen då. När jag köpte den hade den rullat 31500 mil, och idag nästan åtta år senare har den rullat 32000 mil, vilket kan anses som ganska mycket av vissa. Men den känns väldigt fräsch. Så listan på saker att göra är inte så lång, men det finns ändå en del små och några större saker jag vill fixa till.
[ ] Sätta dit skruvar i framdörrarna med kromring runt om. (Endast kosmetsikt)
[ ] Fixa Overdriven på växellådan då den inte vill gå ur under körning = jättedåligt.
[ ] Ny bussning i gaslänkaget.
[ ] Service.
[ ] Byte av alla vätskor.
Och eventuellt en omlackering då den har lite fula bättringar här och där.
Så det var den första bilen.
Den andra bilen, den gröna 242:an, den har jag gjort en del del på men det finns också en massa saker jag vill fixa till med den.
Denna bilen köpte jag då jag precis fått anställning i Norge och tjänade helt okej med pengar och jag ville ha ett projekt jag kunde bygga på, 140:in ville jag inte bygga på då den är en ovanlig modell samt att jag tyckte att den var för fin för att bli ett "offer" för den en hormonstinn 18:årings klåfingrighet.
Jag köpte bilen hösten 2012, reggad med 16V motor och fullt fungerande, jag skulle egentligen köpt en BMW 325 e30 CAB, men så hittade jag en till av dessa förbannade(?) Volvos. Jag har haft en del problem med bilen, bland annat så hade jag i 1.5 år en dålig tändspole som fungerade till och från så bilen gick inte som den skulle och jag var så trött på den.
Kan tillägga att jag har lagt ner väldigt mycket pengar på den, bland annat över en lön på inredningen.
Det jag vill göra med den bilen är följande:
[ ] Bygga en ny 2.5L 16V motor med lite roliga delar.
[ ] Byta de krokiga listerna.
[ ] Montera Torsendiff.
[ ] Byta till ventilerade bromsar fram.
[ ] Coils fram.
Den tredje, den grå 240:in, den har ett lite ovisst öde då rosten i de bärande delarna inte var så uppskattad hos besiktningen, men det är sånt som händer när någon av de tidigare ägarna tyckte att det var en bra idé att parkera bilen på en gräsmatta i flera år. , så jag får se vad jag gör med den bilen. Om jag lagar den eller om jag skrotar den och tar delar från den.
Detta har också varit min bruksbil sen jag tog körkortet, dvs. fem år. Inte så illa för en förstabil som körs av en ungdom som tycker att det är skoj att gasa.
Lagar jag den så finns det lite mer att göra, t.ex. som att byta växellåda då det låter som en stenkross när man ska växla till tvåan.
Och den sista, min 740 Turb (emblemet på bagageluckan har gått sönder då någon tyckte att han skulle ha bättre användning för den än jag men det gick av och O:et fattas.). Denna bilen köpte jag för ca. 1.5 månad sen som ersättning för den grå som inte gick igenom besiktningen, och jag hade vid det tillfället ingen tid att laga upp den.
Denna bilen köptes nybesiktad, nyskattad och väldigt billigt för att vara en äkta Turbo.
Bilen har dock sina fel, men är överlag rätt fin. Den har ju haft 10 eller 11 ägare och den har rullat 35000 mil.
Men jag har gjort en liten lista på saker att göra med bilen, så jag har fullt upp.
[ ] Laga rosten i vänster reservhjulsbalja.
[ x] Hitta det skramlande ljudet i bakvagnen samt under bilen.
[ x] Fixa det hängande innertaket.
[x] Fixa handbromsen så att den inte skrapar vid körning.
[x] Fixa backljuset.
[ x] Laga kupéfläkten.
[ ] Laga AC.
[ ] Laga farthållare.
[x ] Fixa så att elantennen går hela vägen.
[ x] Byta ut den blåa lampan i taket mot en vanlig.
[x] Byta kamrem.
[ ] Byta Torpedplåt till en rostfri.
[x] Byta pedalgummin.
[ ] Fixa kopplingen så att den tar högre upp.
Men jag började igår med att arbeta av listan och jag fixade med handbromsen, men det är först när man börjar mecka med bilar som man upptäcker alla fina lösningar, istället för att lägga 20-30 kr på en ny reservdel har man gjort en egen del som inte riktigt passar
Men det var väl det hela för tillfället, jag återkommer så fort jag får gjort något, och det kan ta lite tid mellan gångerna.
Ha de gött!
Eftersom att jag har fyra bilar så orkar jag inte strata en separat tråd för varje bil utan ni får hålla till godo med en, jag hoppas att det går bra.
Men det blir inte så mycket dyra ingrepp då jag är studerande på Chalmers, ja ni läste rätt. Jag är studerande och har fyra bilar, kan tänkas lite dumt. Och ja det är det, väldigt
Bilarna då:
Volvo 144 GL ´73
Detta är min första bil som jag köpte när jag fortfarande var i den åldern det var fräckt med moped, dvs. ca. 15.5 år. Den köpte jag för pengar jag fått av försäkringsbolaget på grund av ett fult ärr till följd av ett kirurgiskt ingrepp. Tanken med bilen var att göra en "cool" bil tills den dagen man fick körkort. Det slutade dock med att jag inte gjorde något kosmetiskt förstörande ingrepp eller någon av de klassiska ungdomsmassakreringarna som ses allt för ofta. Det som jag gjort åt utseendet är att byta centrumkåpor på fälgarna, för det kan väl ett ingrepp som kan anses vara okej(?)
Lite fakta om bilen då. När jag köpte den hade den rullat 31500 mil, och idag nästan åtta år senare har den rullat 32000 mil, vilket kan anses som ganska mycket av vissa. Men den känns väldigt fräsch. Så listan på saker att göra är inte så lång, men det finns ändå en del små och några större saker jag vill fixa till.
[ ] Sätta dit skruvar i framdörrarna med kromring runt om. (Endast kosmetsikt)
[ ] Fixa Overdriven på växellådan då den inte vill gå ur under körning = jättedåligt.
[ ] Ny bussning i gaslänkaget.
[ ] Service.
[ ] Byte av alla vätskor.
Och eventuellt en omlackering då den har lite fula bättringar här och där.
Så det var den första bilen.
Den andra bilen, den gröna 242:an, den har jag gjort en del del på men det finns också en massa saker jag vill fixa till med den.
Denna bilen köpte jag då jag precis fått anställning i Norge och tjänade helt okej med pengar och jag ville ha ett projekt jag kunde bygga på, 140:in ville jag inte bygga på då den är en ovanlig modell samt att jag tyckte att den var för fin för att bli ett "offer" för den en hormonstinn 18:årings klåfingrighet.
Jag köpte bilen hösten 2012, reggad med 16V motor och fullt fungerande, jag skulle egentligen köpt en BMW 325 e30 CAB, men så hittade jag en till av dessa förbannade(?) Volvos. Jag har haft en del problem med bilen, bland annat så hade jag i 1.5 år en dålig tändspole som fungerade till och från så bilen gick inte som den skulle och jag var så trött på den.
Kan tillägga att jag har lagt ner väldigt mycket pengar på den, bland annat över en lön på inredningen.
Det jag vill göra med den bilen är följande:
[ ] Bygga en ny 2.5L 16V motor med lite roliga delar.
[ ] Byta de krokiga listerna.
[ ] Montera Torsendiff.
[ ] Byta till ventilerade bromsar fram.
[ ] Coils fram.
Den tredje, den grå 240:in, den har ett lite ovisst öde då rosten i de bärande delarna inte var så uppskattad hos besiktningen, men det är sånt som händer när någon av de tidigare ägarna tyckte att det var en bra idé att parkera bilen på en gräsmatta i flera år. , så jag får se vad jag gör med den bilen. Om jag lagar den eller om jag skrotar den och tar delar från den.
Detta har också varit min bruksbil sen jag tog körkortet, dvs. fem år. Inte så illa för en förstabil som körs av en ungdom som tycker att det är skoj att gasa.
Lagar jag den så finns det lite mer att göra, t.ex. som att byta växellåda då det låter som en stenkross när man ska växla till tvåan.
Och den sista, min 740 Turb (emblemet på bagageluckan har gått sönder då någon tyckte att han skulle ha bättre användning för den än jag men det gick av och O:et fattas.). Denna bilen köpte jag för ca. 1.5 månad sen som ersättning för den grå som inte gick igenom besiktningen, och jag hade vid det tillfället ingen tid att laga upp den.
Denna bilen köptes nybesiktad, nyskattad och väldigt billigt för att vara en äkta Turbo.
Bilen har dock sina fel, men är överlag rätt fin. Den har ju haft 10 eller 11 ägare och den har rullat 35000 mil.
Men jag har gjort en liten lista på saker att göra med bilen, så jag har fullt upp.
[ ] Laga rosten i vänster reservhjulsbalja.
[ x] Hitta det skramlande ljudet i bakvagnen samt under bilen.
[ x] Fixa det hängande innertaket.
[x] Fixa handbromsen så att den inte skrapar vid körning.
[x] Fixa backljuset.
[ x] Laga kupéfläkten.
[ ] Laga AC.
[ ] Laga farthållare.
[x ] Fixa så att elantennen går hela vägen.
[ x] Byta ut den blåa lampan i taket mot en vanlig.
[x] Byta kamrem.
[ ] Byta Torpedplåt till en rostfri.
[x] Byta pedalgummin.
[ ] Fixa kopplingen så att den tar högre upp.
Men jag började igår med att arbeta av listan och jag fixade med handbromsen, men det är först när man börjar mecka med bilar som man upptäcker alla fina lösningar, istället för att lägga 20-30 kr på en ny reservdel har man gjort en egen del som inte riktigt passar
Men det var väl det hela för tillfället, jag återkommer så fort jag får gjort något, och det kan ta lite tid mellan gångerna.
Ha de gött!
Senast redigerat av Nickeboii (3 april 2018)
0
0
0
0