Tjenare,
Nu kanske ni tror att detta inlägget kommer att handla om 240:in som jag lovat, men det är bara delvis sant. För den är fortfarande på rostlagning och jag hoppas få tillbaka den inom kort så att jag kan laga resten av besiktningstvåorna, och byta växellåda.
Så istället kommer inlägget att handla om mina fortsatta bravader med min 740 Turb..
Som ni kanske vet så skar min kupéfläkt och jag har ännu inte lyckats få igång den. Så jag köpte mig en ECC panel från en 940 för att se om det var den det var fel på. Men icke, fortfarande samma felkod. Dock så passar inte panelen i 740 då de har olika lutning på framsidan. Fick dock kollat så att det inte var fel på den gamla.
Sen var det även dags för service igen, har redan kört 1000 mil med bilen sedan jag köpte den i maj, så jag bytte olja och filter. Jag brukar köra med biltemas halvsyntet 10W-40 och ett Volvo original oljefilter, det tycker jag fungerar bra.
Sen dags för byte till vinterdäck, man vill ju inte köra med 225 breda sommardäck om snön skulle komma utan förvarning. :S
Och eftersom att jag har spacers så är det "bara" 40 bultar att lossa.
(Bilden blev lite halvbra på grund av ljuset ute.)
Det märks att fälgar gör väldigt mycket för en bils utseende, Volvos Draco fälgar ser så tråkiga ut jämfört med Ixxion (Ocean storm) fälgarna
Men till min stora förvåning så var vinterdäcken jag fick med bilen så gott som nya
och har man en bakhjulsdriven bil med spacers så innebär det att det är svårt att få loss de främre spacerserna utan att man är två, speciellt om man saknar en bra mutterknack.
Men det löstes på följande sätt,
Så ett tips till er som inte har en vän till hands vid däckbyte med spacers
Och så det sista. Jag hade i ungefär en veckas tid känt en svag doft av lösningsmedel i bilen, så jag trodde att jag lyckats släpa med mig något in i bilen men det blev jag varse om att så var inte fallet. Utan i måndags när jag skulle köra hem så blev doften väldigt påtaglig och kände även att det var bensin som luktade.
Så när jag kom hem så öppnade jag motorhuven och såg att bränslereturen läkte vid fuelrailen. Så jag klippte av 3 cm och satte på den igen, startade motorn och kollade efter läckor. Yes tänkte jag, fixat. Men så kände jag återigen lukten av bensin och såg att slangen börjat läcka i andra änden. Bajs.
Och eftersom att slangen redan var i kortaste laget så var jag tvungen att leta i gömmorna efter en ny slang som kunde ersätta den gamla. .....
Nämen, ser man på, är det inte en original Volvo bränsleslang som ligger här, som jag inte visste fanns i garaget.
Perfekt.
Så efter en timmes pustande, frustande, svett i mängder och olja i ansiktet var den på. För att byta en slang ska ju inte vara enkelt...
Det var allt som har hänt sen sist. Men nästa inlägg bör rimligtvis handla om den grå 240:in, men man vet inte. 740:in börjar väl krångla igen