Tjenare, det var ju ett tag sedan man uppdaterade så det är väl så dags.
Kan säga att min grå 240 nu är godkänd och rullar i två år framåt och dessutom har den blivit veteran och skattebefriad
Som ni såg innan så hade jag lite problem med rost och då jag saknar en vettig svets lämnade jag iväg svetsarbetet. Hade en bra kontakt som motvilligt hjälpte mig med rosten och han sa att han blev påmind om varför han inte längre gör svetsjobb
Så här kommer lite bilder från svetslagningen:
Här är bild på förarsidan, den vänstra plåten är golvet och den ska ju sitta fast i den inre tröskeln som i sin tur ska sitta mot den yttre.
Och här har vi bältesinfästningen på förarsidan, den satt tydligen bara i de övre skruvarna. Så det var ju en väldans tur att man inte krockade.
Här är balken på passagerarsidan bytt mot ny ekonomiplåt.
Samma sak på förarsidan, men här är även golvet lagat längs med tröskeln
Och lite epoxyprimer på detta.
Sen hade jag ju även fått tre andra tvåor som var tvungna att fixas till.
*Bromsrören mellan bromskraftsfördelaren och bakaxlen.
*Höger styrled
*vänster spindelled.
Styrleden köptes ny på mekonomen och sattes dit.
Spindelleden på vänster sida tog jag en gammal rostig sak från ett fjäderben jag fått av KarlsssoN här på garaget.
och eftersom att det skulle svetsas i golvet blev jag ombedd att rensa ut inredningen i bilen för att minska brandrisken. Så här kommer ett litet montage på när jag satte tillbaka allt,
Nu är alla isoleringsmattor inne och även golvmattan,
Sen var det bara att sätta tillbaka sätena.
Sen var det ju bara de där jävla bromsrören kvar. De var så rostiga att de skruvskallarna var runda redan innan jag ens försökte skriva på dom. Så jag fick använda mig av polygrip för att få loss dom, men det gick förvånansvärt lätt.
Men när man kört ut 144:an ur garaget, kört in den grå, pallat upp den grå, fått loss slangarna och ska montera de nya då märker man att man har fått fel slangar. Hade fått till en nyare 240.. Så det var ju bara att hissa ner bilen och backa ut den och köpa nya delar och upprepa allt igen. Suck..
Sen kunde jag inte heller få pengarna tillbaka för de delarna som var fel eftersom att jag öppnat paketen, så Mekonomen kunde inte ta tillbaka sakerna trots att de var de som gett mig fel saker
Detta var för att det var Volvos orignalsaker och Volvo själva ville inte ta tillbaka sakerna på grund av den brutna förpackningen, så där rök ju 880 kr
Men men, nu är bilen godkänd i alla fall
Det var allt för idag.