3414
Sök

Pontiac Firebird 91 V6 Startar Inte

30 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har min Firebird inne på verkstad.
Verkstaden har bytat grenrörspackningen då den läckte.
Motorn har hela tiden gått för fett, varm som kall. Diverse ryckningar i körningen och orolig tomgång samt startproblem är inget ovanligt. Den plöddrar en hel del och ryker svart ur avgasröret.
Jag var säker på att grenrörspackningen var orsaken.


Jag har kört med den så ca 2 veckor nästan dagligen, från att jag köpte den.
Dock så blev det bara värre.

Samma problem kvarstår efter bytet av packningen.

Nu säger verkstaden att det är fel på spridarna.. Att spridarna möjligen står öppna hela tiden.
Den startar ibland så jag tror inte att det är orsaken.
Jag hittar inga begagnade och nya kostar runt 5000 för 6 st.
En bildoktor från byn säger att jag det kan vara o-ringarna på spridarna som är dåliga

Kan jag ha skadat något för att jag kört med dålig grenrörspackningen?
Är det rimligt att spridarna är sönder efter beskriven symptom?
Finns det någon verkstad i Skåne som renoverar spridare?
Är dåliga o-ringar en rimlig orsak?
Hur kan jag felsöka själv?
Har ni egna erfarenheter av detta?

Den är nyligen servad.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juli 2017
#2
Utan att kunna ett smack om dessa så finns det oftast ett antal givare som styr bränsleblandningen vid kall motor. Nu har du ju samma problem vid varm motor så det kanske är långsökt, men sök runt på nätet efter problem med CTS - coolant temp sensor. Om det finns och du hittar den så koppla ur sladden och se vad som händer.

Eftersom problemet gradvis förvärrats så låter det ju annars som en läcka, vacuum, trasiga o-ringar etc som andra varit inne på.

Spridare brukar vara "universal" så leta även där efter andra som passar din bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
12 juli 2017
#4
Gr1pen skrev:
Hej.

Jag har min Firebird inne på verkstad.
Verkstaden har bytat grenrörspackningen då den läckte.
Motorn har hela tiden gått för fett, varm som kall. Diverse ryckningar i körningen och orolig tomgång samt startproblem är inget ovanligt. Den plöddrar en hel del och ryker svart ur avgasröret.
Jag var säker på att grenrörspackningen var orsaken.


Jag har kört med den så ca 2 veckor nästan dagligen, från att jag köpte den.
Dock så blev det bara värre.

Samma problem kvarstår efter bytet av packningen.

Nu säger verkstaden att det är fel på spridarna.. Att spridarna möjligen står öppna hela tiden.
Den startar ibland så jag tror inte att det är orsaken.
Jag hittar inga begagnade och nya kostar runt 5000 för 6 st.
En bildoktor från byn säger att jag det kan vara o-ringarna på spridarna som är dåliga

Kan jag ha skadat något för att jag kört med dålig grenrörspackningen?
Är det rimligt att spridarna är sönder efter beskriven symptom?
Finns det någon verkstad i Skåne som renoverar spridare?
Är dåliga o-ringar en rimlig orsak?
Hur kan jag felsöka själv?
Har ni egna erfarenheter av detta?

Den är nyligen servad.

Kolla på https://fuelinjectorconnection.com/ så du kan importera själv. Jag gjorde det för 5-6 år sedan.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (12 juli 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 123 Inlägg
12 juli 2017
#5
Om spridarna står öppna hela tiden borde inte bilen starta alls. Och om den startar borde den gå sämst på tomgång och bättre ju mer du gasar. Om bara en spridare hänger sig borde det synas på tändstiften, ett borde se annorlunda ut än de övriga. Nej, jag tror mer på någon givare, lambdasond eller kanske LMM.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juli 2017
#6
Jag hade min bil inne på en USA-specialiserad verkstad när den dog för mig på motorvägen, i rusningstrafiken... på väg in i Malmö.

Dels hade en kabel till tändmodulen nästan gått av, vilket innebar en "av/på" funktion på bilen, så den betedde sig precis som soppapumpen gett upp.

De bytte även CTS-givaren eftersom den spökade hejvilt,  tydligen väldigt vanligt fel på dessa bilarna.
Vad har du för insprutningssystem? TPI? TBI?

Jag har visserligen V8-modellen, men borde vara ganska likt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

6 123 Inlägg
13 juli 2017
#7
Om han behöver sex spridare antar jag att det är TPI?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
13 juli 2017
#8
Svarte_Orm skrev:
Om han behöver sex spridare antar jag att det är TPI?

Ja, är det ett spridarsystem med 6 spridare så kan det tänkas vara TPI om inte V6:an har ett eget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

30 Inlägg
13 juli 2017
Trådstartare
#9
Hej och tack för alla svar.

Jag ska prova att byta CTS givaren.
Jag tycker motorn inte riktigt kommer upp i arbetstemp..
Vad kan jag förvänta mig om jag kopplar ur givaren?
Kan även en trasig CTS givare göra så den inte startar alls, ibland?

Jag vet inte vad jag har för insprutningssystem. Det är en 91 3.1L v6

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 juli 2017
#10
Om du kopplar ur CTS-givaren vet ju insprutningssystemet inte vad du har för temperatur i systemet och hur mycket bränsle den ska ge beroende på temperatur.

Den agerar t.ex kallstarts-givare så om det är låg temp på kylarvattnet så har jag en nionde spridare som öppnar och matar på mer bränsle.

Senare årsmodeller ger mer bränsle genom de vanliga spridarna.
Dessutom ligger tomgångsvarvet på ca 1000 varv tills temperaturen börjat stiga till arbetstemperatur.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök