Jag köpte för en månad sedan en Lexus CT (samma drivlina som Prius och Auris HSD). Det blev ett litet kliv ned i lyx och komfort från min förra Lexus, men allt det vägs upp av att nya bilen är så billig att köra. Efter att ha kört upp min första tank bensin hade jag snittat precis 0,5 liter/mil. Skatten kostar 360 kr/år och helförsäkringen kostar 2000 kr mindre än förra bilen. Dessutom är hybridbilarnas andrahandsvärde generellt sett högre än för motsvarande bensin- och dieselbilar.
Hybrid-tekniken är inte för alla. Har man en tung högerfot kan man lika gärna köra en ren fossilbil. Jag kör vanligtvis som en gubbe, så mig passar det perfekt. Som Evildan nämnde har biljournalister ofta åsikter om e-CVT-lådan, då den får motorn att lägga sig på ett högt varvtal vid hård acceleration (no shit?). Personligen hör jag överhuvud taget inte min bensinmotor vid normal körning och utan EV-lampan på instrumentpanelen skulle det i många fall vara svårt att avgöra om bilen drivs av bensinmotorn eller elmotorn för tillfället. De få gånger jag hört bensinmotorn varva har varit på motorvägspåfarter, under några sekunder per gång. Har man aldrig kört hybridbil förut låter det lite som att man slirar på kopplingen, vilket känns märkligt, men tänker man på varför motorn och växellådan beter sig som de gör tycker jag det känns fullt rimligt. Motorn lägger sig helt enkelt på det varvtal där den har bäst verkningsgrad och det fungerar bevisligen riktigt bra.