Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:
Peugeot 407 vet inte om det skilljer mellan elsätetn eller ej har en kombi med sportpaket med elstol och jag når inte fram när jag har den längst bak.. är 184 2.0hdi av nyare ågång med partikelfilter är inte skit saftig i skatt.. fast det är en diesel går snålt om man vill.
nackdelar är att det är franskt jävla dynga men man får VÄLDIGT mycket bil för dom pengarna..
men kolla att värmen går att reglera.. det gjorde inte jag.. det fick jag ångra ;-) det ska man oxå göra på c5 då dom har samma sjuka.. men även c5 får man mycket bil för pengarna..
nackdelen med c5 är fjädringen som oxå är deras stora fördel mot 407
hydralisk som kan strula och bli kostsamma men bra komfort.
Jag hatar våran 407 men samtidigt så åker man kungligt och det är en stadig och trevlig bil att köra.. men den är fransk och byggd av vinpimplande fulla fransmän
Här vill jag lägga in en protest. Fjädringen krånglar ytterst sällan på en C5. Dessutom kan man när bilen börjar bli stötig efter 8-10 år fylla klockorna och den blir som ny för cirka 1000:-
Det som krånglar på dessa är bakrutan i luckan som intevill öppna sig (shoppingluckan) och att i några enstaka fall klimatanläggningen levererar arktisk kyla eller bastuvärme och inget annat. Allt efter bilens humör den dagen.
Totalt sett är det bra bilar. I synnerhet dieselsnurrorna. Även om en fullsmetad bensin-V6 med extra allt i kan vara lockande så är detta förbjuden frukt.
påstår inte att det är några mega problem som dom äldre men nog strular dom lite då och då...
fast och andra sidan.. så har ena framfjädern på min 407a gått av och nu gick en bak av märkte jag när man gjorde en service... 2liters dieseln är jag RIKTIGT imponerad på... den går riktigt bra.. jag har 136hk motorn i min blir lite mer effekt på dom nyare.. och helt ärligt så är karaktären på den riktigt trevlig.. inte så super pigg inne i stan. men det är en tung bil men ligger du i 100 och ger full gas så är man snabbt uppe i farter som farbror blå inte gillar.. ingen ferrari men tanke på vad det är.. min har jag varit uppe i 210 med utan problem. dock är det tanten som kör den bilen mest.. bara när vi åker hela familjen som vi tar den..men på senare tiden har jag lurat in alla i våran Arosa.. ungarna gillar inte baksätets utrymmet i arosan... grabben är 183 och dottern 169
fast utsendet är ju imot både Cittran och 407 för det är förbannat fula bilar derför missar man gärna dom bilarna.. Reservdelar är SUPERBILLIGT! vilket oxå är bra för gamla bilar går sönder...
det som är med värmen på dom här är att spjällen går av som styr mellan värme och kyla. jag testade att limma men det höll 7månader sen gick dom av på ett nytt ställe. det är SVINDYRT! att laga detta på verkstad.. jag kollad på youtube och fixade det själv. tror på reservdelar under 1.5års ägande har jag kostat på 1500kr då är det med 2hjulager där.. sen mutade jag en kompis att byta framhjulagret bak bytte jag själv.. liksom fjäderben fram vilket gick lättare än vad det såg ut att göra..
Men sånna fel är ju inget unikt för just franska bilar utan alla bilar som är nyare än 90tal har kassa lager och dom lät redan vid köpet.
något jag älskar är glastaket jbl stora stereopaketet med sub i skuffen (spelar helt ok) sen är skinninredningen riktigt snygg i dom och väghållningen är RIKTIGT bra.. min är helt orginal förutom 19" 245/35-19. så helt klart ska man provköra både c5 och 407 innan man tar bort dom på listan.. men då framförallt dieselmotorerna med partikelfilter alltså 05- du får en 07-08 lätt för dom pengarna
jag köpte min i nov 2015 för 30k det är en 05a årskatt på 3700kr delat i 3gånger. fick räkning nu på 1200kr visst det är ju en del skatt men det lönar sig snabbt.. en normal bensinvolvo kostar lika mycket eller nära.. och drar minst det dubbla i bästa fall.. men KÖP INTE!!!!!! 1.6hdi problem motor.. sitter både i ford volvo och mazda och är riktigt skräp