2749
Sök

Saab 9-3 -03 köpråd

Streetracer
53 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#1
Köpråd finns ju inte kvar så Allmänt låter väl bäst att lägga denna tråd på.

Nu skall jag köpa mig en Saab 9-3 -03 men lite problem här emellan.

Aeron är ju helt klart en favorit med motorn (som jag iofs har hört är samma på alla, bara annan effekt dom har pressat ut) sen utseendet, lite lägre, fälgarna, inredningen och lite förstärkta delar.

2,0T Vector denna ser ju nästan likadan ut som Aeron, lite anorlunda fälgar och nån spoiler som inte finns. Men kostar ju dästå mindre. Har även hört att den har förstärkta delar precis som Aeron bara att den inte är ändrad på i effekten i motorn. Sämmer detta?

1,8t SS Billigaste bilen, inget speciellt alls, men priset är ju en guldgruva. Här tänkte jag att eftersom det är samma motor i alla bilarna så kan man gå in på speedparts och öka effekten bara. Uppgradera turbon och sätta i nått annat chip.

Men då fick jag höra att 1,8t har inte starka delar nog att klara av den effekten som en Aero gör. Men att en Vector hade klarat av de.
Stämmer detta?

Även, hur mycke behöver jag byta på en Vector/SS för att komma upp i samma effekt som en aero? Räcker det med att chipa så är det frid och fröjd?

Försäkringen på en sådan bil blir ju bra mycke billigare, så det är mestadels det jag tänker på. Sen vet jag ju att en Aero inte sjunker lika lätt i pris + att den är lättare att få sålt en vacker dag man vill det.
Men det kanske är smällar man får ta + att man kanske tjänar ihop dom pengarna på försäkringen ändå.


Tacksam för svar och ider. Kanske har ni någon annan ide på hur jag skall göra?

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

8 883 Inlägg
9 januari 2007
#2
Tycker du är helt rätt inne när du väljer en Vector/SS när det gäller försäkring m.m.
Kolla med speedparts vad som krävs för att få mera flås. Tror att ett Steg 2 eller Steg3 ska räcka.

Fotograf på tierpidag.se

Streetracer
53 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#3
Hamilton skrev:
Tycker du är helt rätt inne när du väljer en Vector/SS när det gäller försäkring m.m.
Kolla med speedparts vad som krävs för att få mera flås. Tror att ett Steg 2 eller Steg3 ska räcka.

Tack för svaret. Men kommer en SS att hålla? Med ett steg 2 eller 3 trim? Och kommer det bli samma effekt som en aero? vridet kommer ju vara sämre, men det får man väl leva med, kanske inte behöver bränna gummi hela dagarna smile

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!

1 453 Inlägg
9 januari 2007
#4
freddp skrev:
Hamilton skrev:
Tycker du är helt rätt inne när du väljer en Vector/SS när det gäller försäkring m.m.
Kolla med speedparts vad som krävs för att få mera flås. Tror att ett Steg 2 eller Steg3 ska räcka.

Tack för svaret. Men kommer en SS att hålla? Med ett steg 2 eller 3 trim? Och kommer det bli samma effekt som en aero? vridet kommer ju vara sämre, men det får man väl leva med, kanske inte behöver bränna gummi hela dagarna smile

För det första är SS (sportsedan) modellbeteckningen för hela ng 9-3 serien och gäller alla icke-kombibilar - sedan finns en inbördes klassificering enligt
- Linear 1.8t
- Arc 1.8t
- Vector 2.0t
- Aero 2.0T

Aeron har större turbo än övriga modeller och därmed bättre förutsättningar för trim.
Detta gäller 2003s modelll.



Sök