2553
Sök

Frågor kring PlugIn Hybrider ?

1 578 Inlägg
26 juli 2017
Trådstartare
#1
Nyfiken på PlugIn Hybrider men har inte kollat /frågat närmare hos handlare (och kommer inte att ha tid att besöka handlare i dag, så jag hör mig för här på forumet :-)  )

Vi har ju en Toyota Auris TS HSD som laddar batteriet när man kör/bromsar/släpper gasen ( och som vi blir mer och mer nöjda med) Har inte tillgång till att ladda på eluttag hemma som det är nu men är som sagt ändå nyfiken på PlugIn Hybrid. Antalet allmänna/publika laddställen ökar ju även om det sker väl sakta och laddtiderna kortas ju oxå.

- Som jag förstår det så laddar alla , på marknaden nu existerande, plugIn hybrider även när man kör/bromsar/släpper gasen (som vår Auris) - stämmer det ?

- Vad jag förstår så behöver man en sladd mellan bilen och uttaget varifrån man tankar el (det finns väl även ett flertal olika sytem och typer av kontakter) och vill man kunna minimera tiden för laddning så behöver man väl ytterligare enheter (kontakter/adapter eller vad det kan heta).
Då undrar jag hur man bär sig åt för att dessa kablar och enheter skall stanna hos rätt ägare ?

Som ni ser så blygs jag inte min okunnighet utan hoppas på att lära mig mer

3 121 Inlägg
26 juli 2017
#2
Antar att du tar med din kabel och pluggar i stolpen och tar med den när du laddat klart. På vissa publika laddare sitter redan sladden i stolpen.


1 578 Inlägg
26 juli 2017
Trådstartare
#3
viccoA skrev:
Antar att du tar med din kabel och pluggar i stolpen och tar med den när du laddat klart. På vissa publika laddare sitter redan sladden i stolpen.

Tackar för synpunkter och engagemang.

Jag tänker så här :

Om jag ställer bilen på laddning, med min kabel och kanske oxå snabbladdningstillsats (om det nu funkar så) i det publika P huset vid torget och seda går iväg och uträttar ärenden och kommer tillbaka efter två timmar så vill jag ju väldigt gärna att min kabel och tillbehör sitter kvar i laddaren och bilen.

Vill inte vara negativ (även om det väl ingår i elektriska termer) men... är inte risken stor att någon annan kan ha tyckt sig behöve sådan kabel och tillbehör och helt enkelt tillskansar sig detta

Evildan
26 juli 2017
#4
Det stämmer utmärkt vad du tänker kring egenladdning av hybridbatteriet i pluginbilarna, däremot är det på Toyota och de flesta andra så att du aldrig kan ladda fullt enbart genom att rulla eller via bränslemotorn. Synd för annars hade det varit smutt att kroka på bakom någon lastbil på motorvägen och få fulladdat gratis. wink

Visst finns det risk att någon anser sig behöva den bättre än den rättmätiga ägaren då en kabel kostar från 1700kr och uppåt beroende på modell.
Nu är ju bilarna fortfarande så pass nya/dyra att dessa individer som kan tänkas riskera något typ av straff bör vara sällsynta nyttjare av plugin hybrider samt det är nog sällan dom ändock väljer något som en pluggis framför ngt "coolare åk" att impa på dylika kamrater.
Visst kan det finnas en begagnatmarknad för stulna kablar men än så länge är den nog relativt mättad tror jag. Dom kablar som kommer ut på exempelvis Blocket är få och ligger ute länge. Jag söker efter en ställbar kabel, så jag kan ladda med enbart 6A istället för standardkabelns 10A, begagnad för att jag är snål och inte vill köpa en ny för 4000kr.
Senast redigerat av Evildan (26 juli 2017)

1 578 Inlägg
1 augusti 2017
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
Det stämmer utmärkt vad du tänker kring egenladdning av hybridbatteriet i pluginbilarna, däremot är det på Toyota och de flesta andra så att du aldrig kan ladda fullt enbart genom att rulla eller via bränslemotorn. Synd för annars hade det varit smutt att kroka på bakom någon lastbil på motorvägen och få fulladdat gratis. wink

Visst finns det risk att någon anser sig behöva den bättre än den rättmätiga ägaren då en kabel kostar från 1700kr och uppåt beroende på modell.
Nu är ju bilarna fortfarande så pass nya/dyra att dessa individer som kan tänkas riskera något typ av straff bör vara sällsynta nyttjare av plugin hybrider samt det är nog sällan dom ändock väljer något som en pluggis framför ngt "coolare åk" att impa på dylika kamrater.
Visst kan det finnas en begagnatmarknad för stulna kablar men än så länge är den nog relativt mättad tror jag. Dom kablar som kommer ut på exempelvis Blocket är få och ligger ute länge. Jag söker efter en ställbar kabel, så jag kan ladda med enbart 6A istället för standardkabelns 10A, begagnad för att jag är snål och inte vill köpa en ny för 4000kr.

Tackar återigen för synpunkter och engagemang !

Kan kanske vara en bra affärside att utveckla (är väl förmodligen/förhoppningsvis fler än och kunnigare än jag som tänkt tanken :-) ) ett stöldsäkert system för hantering av kablar och tillbehör :-)

Verkar ju som att det kommer hända en hel del på både laddhybrid och (mild/parallel) hybrid de närmsta åren. Flera biltillverkare har väl aviserat nyheter från nu och fram till början av 2020. Toyota kommer väl bl. a med nya förbättrade batterier.

Kanske klokast för min/vår del att nöja sig (vi blir allt mer och mer nöjda ) med vår Auris TS HSD (är nere på 4.2 L snitt enl. bilens mätare nu) tills vidare. Har heller inte fått testat 205/55/16 däcken ännu (semestertider)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
1 augusti 2017
#6
Evildan skrev:
Det stämmer utmärkt vad du tänker kring egenladdning av hybridbatteriet i pluginbilarna, däremot är det på Toyota och de flesta andra så att du aldrig kan ladda fullt enbart genom att rulla eller via bränslemotorn. Synd för annars hade det varit smutt att kroka på bakom någon lastbil på motorvägen och få fulladdat gratis. wink

Visst finns det risk att någon anser sig behöva den bättre än den rättmätiga ägaren då en kabel kostar från 1700kr och uppåt beroende på modell.
Nu är ju bilarna fortfarande så pass nya/dyra att dessa individer som kan tänkas riskera något typ av straff bör vara sällsynta nyttjare av plugin hybrider samt det är nog sällan dom ändock väljer något som en pluggis framför ngt "coolare åk" att impa på dylika kamrater.
Visst kan det finnas en begagnatmarknad för stulna kablar men än så länge är den nog relativt mättad tror jag. Dom kablar som kommer ut på exempelvis Blocket är få och ligger ute länge. Jag söker efter en ställbar kabel, så jag kan ladda med enbart 6A istället för standardkabelns 10A, begagnad för att jag är snål och inte vill köpa en ny för 4000kr.

Haha!! Du köper för många RC-bilar! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
1 augusti 2017
#7
KenthIJ skrev:
Evildan skrev:
Det stämmer utmärkt vad du tänker kring egenladdning av hybridbatteriet i pluginbilarna, däremot är det på Toyota och de flesta andra så att du aldrig kan ladda fullt enbart genom att rulla eller via bränslemotorn. Synd för annars hade det varit smutt att kroka på bakom någon lastbil på motorvägen och få fulladdat gratis. wink

Visst finns det risk att någon anser sig behöva den bättre än den rättmätiga ägaren då en kabel kostar från 1700kr och uppåt beroende på modell.
Nu är ju bilarna fortfarande så pass nya/dyra att dessa individer som kan tänkas riskera något typ av straff bör vara sällsynta nyttjare av plugin hybrider samt det är nog sällan dom ändock väljer något som en pluggis framför ngt "coolare åk" att impa på dylika kamrater.
Visst kan det finnas en begagnatmarknad för stulna kablar men än så länge är den nog relativt mättad tror jag. Dom kablar som kommer ut på exempelvis Blocket är få och ligger ute länge. Jag söker efter en ställbar kabel, så jag kan ladda med enbart 6A istället för standardkabelns 10A, begagnad för att jag är snål och inte vill köpa en ny för 4000kr.

Tackar återigen för synpunkter och engagemang !

Kan kanske vara en bra affärside att utveckla (är väl förmodligen/förhoppningsvis fler än och kunnigare än jag som tänkt tanken :-) ) ett stöldsäkert system för hantering av kablar och tillbehör :-)

Verkar ju som att det kommer hända en hel del på både laddhybrid och (mild/parallel) hybrid de närmsta åren. Flera biltillverkare har väl aviserat nyheter från nu och fram till början av 2020. Toyota kommer väl bl. a med nya förbättrade batterier.

Kanske klokast för min/vår del att nöja sig (vi blir allt mer och mer nöjda ) med vår Auris TS HSD (är nere på 4.2 L snitt enl. bilens mätare nu) tills vidare. Har heller inte fått testat 205/55/16 däcken ännu (semestertider)

Många av kablarna som säljs idag har öglor hänglås likt denna.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1067/1988/products/tillbehr-kombinationsls-fr-kablar-och-laddare-2_grande.jpg?v=1495836198
Med ökade utsläppskrav från köparna så kommer det bli fler hybrider, jag skulle vilja se Toyotas lilla 1.2turbo i kombination med hybriddrivlinan då verkningsgraden på den motorn är bra men inte 40% som senaste Priusens bensinmotor har.
Med smalare 16" däck av lättrullande modell kommer ni att komma ned under 4.0 förutspår jag.
Senast redigerat av Evildan (1 augusti 2017)

Evildan
1 augusti 2017
#8
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Det stämmer utmärkt vad du tänker kring egenladdning av hybridbatteriet i pluginbilarna, däremot är det på Toyota och de flesta andra så att du aldrig kan ladda fullt enbart genom att rulla eller via bränslemotorn. Synd för annars hade det varit smutt att kroka på bakom någon lastbil på motorvägen och få fulladdat gratis. wink

Visst finns det risk att någon anser sig behöva den bättre än den rättmätiga ägaren då en kabel kostar från 1700kr och uppåt beroende på modell.
Nu är ju bilarna fortfarande så pass nya/dyra att dessa individer som kan tänkas riskera något typ av straff bör vara sällsynta nyttjare av plugin hybrider samt det är nog sällan dom ändock väljer något som en pluggis framför ngt "coolare åk" att impa på dylika kamrater.
Visst kan det finnas en begagnatmarknad för stulna kablar men än så länge är den nog relativt mättad tror jag. Dom kablar som kommer ut på exempelvis Blocket är få och ligger ute länge. Jag söker efter en ställbar kabel, så jag kan ladda med enbart 6A istället för standardkabelns 10A, begagnad för att jag är snål och inte vill köpa en ny för 4000kr.

Haha!! Du köper för många RC-bilar! smile

/Benny

Haha inte då. Varför tror du det? wink
Har bara köpt sju i juli.

Forummoderator
18 009 Inlägg
1 augusti 2017
#9
KenthIJ skrev:
Evildan skrev:
Det stämmer utmärkt vad du tänker kring egenladdning av hybridbatteriet i pluginbilarna, däremot är det på Toyota och de flesta andra så att du aldrig kan ladda fullt enbart genom att rulla eller via bränslemotorn. Synd för annars hade det varit smutt att kroka på bakom någon lastbil på motorvägen och få fulladdat gratis. wink

Visst finns det risk att någon anser sig behöva den bättre än den rättmätiga ägaren då en kabel kostar från 1700kr och uppåt beroende på modell.
Nu är ju bilarna fortfarande så pass nya/dyra att dessa individer som kan tänkas riskera något typ av straff bör vara sällsynta nyttjare av plugin hybrider samt det är nog sällan dom ändock väljer något som en pluggis framför ngt "coolare åk" att impa på dylika kamrater.
Visst kan det finnas en begagnatmarknad för stulna kablar men än så länge är den nog relativt mättad tror jag. Dom kablar som kommer ut på exempelvis Blocket är få och ligger ute länge. Jag söker efter en ställbar kabel, så jag kan ladda med enbart 6A istället för standardkabelns 10A, begagnad för att jag är snål och inte vill köpa en ny för 4000kr.

Tackar återigen för synpunkter och engagemang !

Kan kanske vara en bra affärside att utveckla (är väl förmodligen/förhoppningsvis fler än och kunnigare än jag som tänkt tanken :-) ) ett stöldsäkert system för hantering av kablar och tillbehör :-)

Verkar ju som att det kommer hända en hel del på både laddhybrid och (mild/parallel) hybrid de närmsta åren. Flera biltillverkare har väl aviserat nyheter från nu och fram till början av 2020. Toyota kommer väl bl. a med nya förbättrade batterier.

Kanske klokast för min/vår del att nöja sig (vi blir allt mer och mer nöjda ) med vår Auris TS HSD (är nere på 4.2 L snitt enl. bilens mätare nu) tills vidare. Har heller inte fått testat 205/55/16 däcken ännu (semestertider)

Lånade en Nissan LEAF i 4 dagar och den hade låsing av laddhandsken vid laddning. Behövde låsa upp bilen innan den kunde tas ur.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
20 augusti 2017
Trådstartare
#10
OK. Verkar ju finnas några olika system för att ägaren till bilen skall kunna behålla sladdar och tillbehör.

De publika laddställena ökar ju oxå (om än i ganska långsam takt, som sagt)

Vad jag sett så är väl de mest populära märkena och modellerna hittills

Mitsubishi Outlander PHEV
VW Passat GTE
VW Golf GTE

men nu har ju
KIA Optima SW hybrid
precis kommit, så vi får väl se hur den står sig i konkurrens/popularitet

Spännande :-)

och vad jag förstår så kommer det väl att hända mycket på hybridfronten de (allra) närmaste åren. Flera märken annonserar ju nya modeller nu och fram till 2020 och Toyota ligger väl ganska långt framme med att utveckla nya solid state batterier som skall vara tåligare (bla mot värme) och mer snabbladdade. Såg att de kanske kunde vara i produktion 2022.

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 augusti 2017
#11
KenthIJ skrev:
OK. Verkar ju finnas några olika system för att ägaren till bilen skall kunna behålla sladdar och tillbehör.

De publika laddställena ökar ju oxå (om än i ganska långsam takt, som sagt)

Vad jag sett så är väl de mest populära märkena och modellerna hittills

Mitsubishi Outlander PHEV
VW Passat GTE
VW Golf GTE

men nu har ju
KIA Optima SW hybrid
precis kommit, så vi får väl se hur den står sig i konkurrens/popularitet

Spännande :-)

och vad jag förstår så kommer det väl att hända mycket på hybridfronten de (allra) närmaste åren. Flera märken annonserar ju nya modeller nu och fram till 2020 och Toyota ligger väl ganska långt framme med att utveckla nya solid state batterier som skall vara tåligare (bla mot värme) och mer snabbladdade. Såg att de kanske kunde vara i produktion 2022.

Kört några sådana i veckan som gick. Fina kälkar som drar iväg riktigt gott. Automatlådan växlar som vanligt på bensindrift!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
20 augusti 2017
#12
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
OK. Verkar ju finnas några olika system för att ägaren till bilen skall kunna behålla sladdar och tillbehör.

De publika laddställena ökar ju oxå (om än i ganska långsam takt, som sagt)

Vad jag sett så är väl de mest populära märkena och modellerna hittills

Mitsubishi Outlander PHEV
VW Passat GTE
VW Golf GTE

men nu har ju
KIA Optima SW hybrid
precis kommit, så vi får väl se hur den står sig i konkurrens/popularitet

Spännande :-)

och vad jag förstår så kommer det väl att hända mycket på hybridfronten de (allra) närmaste åren. Flera märken annonserar ju nya modeller nu och fram till 2020 och Toyota ligger väl ganska långt framme med att utveckla nya solid state batterier som skall vara tåligare (bla mot värme) och mer snabbladdade. Såg att de kanske kunde vara i produktion 2022.

Kört några sådana i veckan som gick. Fina kälkar som drar iväg riktigt gott. Automatlådan växlar som vanligt på bensindrift!

finns dom inte som manuella skulle vara roligare smile   kanske bara jag som verkligen bara hatar automater..  dom växlar aldrig när jag vill smile

skulle nog tro att det är ett rätt simpelt system i Kian så det sitter en elmotor och hjälper till mer eller mindre.    det är fördelen med Kia och Hyundai  dom hittar inte på en massa idiotiska saker som sällan fungerar i inlednings skedet utan dom väljer något beprövat som fungerar som dom andra istort sätt tröttnat på så kvaliten blir rätt hög fast grejerna är billigast..  men så har dom inte allt krimskrams som är svindyrt att fixa NÄR det går sönder smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 augusti 2017
#13
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
OK. Verkar ju finnas några olika system för att ägaren till bilen skall kunna behålla sladdar och tillbehör.

De publika laddställena ökar ju oxå (om än i ganska långsam takt, som sagt)

Vad jag sett så är väl de mest populära märkena och modellerna hittills

Mitsubishi Outlander PHEV
VW Passat GTE
VW Golf GTE

men nu har ju
KIA Optima SW hybrid
precis kommit, så vi får väl se hur den står sig i konkurrens/popularitet

Spännande :-)

och vad jag förstår så kommer det väl att hända mycket på hybridfronten de (allra) närmaste åren. Flera märken annonserar ju nya modeller nu och fram till 2020 och Toyota ligger väl ganska långt framme med att utveckla nya solid state batterier som skall vara tåligare (bla mot värme) och mer snabbladdade. Såg att de kanske kunde vara i produktion 2022.

Kört några sådana i veckan som gick. Fina kälkar som drar iväg riktigt gott. Automatlådan växlar som vanligt på bensindrift!

finns dom inte som manuella skulle vara roligare smile   kanske bara jag som verkligen bara hatar automater..  dom växlar aldrig när jag vill smile

skulle nog tro att det är ett rätt simpelt system i Kian så det sitter en elmotor och hjälper till mer eller mindre.    det är fördelen med Kia och Hyundai  dom hittar inte på en massa idiotiska saker som sällan fungerar i inlednings skedet utan dom väljer något beprövat som fungerar som dom andra istort sätt tröttnat på så kvaliten blir rätt hög fast grejerna är billigast..  men så har dom inte allt krimskrams som är svindyrt att fixa NÄR det går sönder smile

Nix. Det är en plug-in och den skenar iväg rätt bra enbart på el. Dessutom så väljer lådan uppenbarligen rätt växel och motorn varvar upp för att möta elmotorn när den ska hjälpa till/ta över. Kia är inte vad de har varit. Fina bilar idag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 578 Inlägg
26 augusti 2017
Trådstartare
#14
1. Såg att Mitsubishi Outlander PHEV finns i en  "fleet edition" som verkar ligga långt under de andra utrustningsnivåerna, i pris. Någon som vat vad "fleet edition" innebär?

2. Någon som har tips på bra länkar där man kan hitta publika laddställen?

Hittade själv den här  https://www.varligger.se/view/poi/ladds … il/varberg
Senast redigerat av KenthIJ (26 augusti 2017)

1 578 Inlägg
26 augusti 2017
Trådstartare
#15
Hittade även den här sidan där man kan söka publika laddställen

http://www.uppladdning.nu/

Listar Plug In Hybrider för under halvmiljonen i nypris (komplettera gärna listan)

Mitsubishi Outlander PHEV
VW Passat GTE
VW Golf GTE
KIA Optima SW pluginhybrid
Toyota Prius pluginhybrid
Mini Cooper Countryman pluginhybrid

Evildan
26 augusti 2017
#16
KenthIJ skrev:
Hittade även den här sidan där man kan söka publika laddställen

http://www.uppladdning.nu/

Listar Plug In Hybrider för under halvmiljonen i nypris (komplettera gärna listan)

Mitsubishi Outlander PHEV
VW Passat GTE
VW Golf GTE
KIA Optima SW pluginhybrid
Toyota Prius pluginhybrid
Mini Cooper Countryman pluginhybrid

Hyundai IONIQ Plug-In 299.900kr. När supermiljöbilsrabatten är avdragen.

1 578 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
#17
Evildan skrev:
KenthIJ skrev:
Hittade även den här sidan där man kan söka publika laddställen

http://www.uppladdning.nu/

Listar Plug In Hybrider för under halvmiljonen i nypris (komplettera gärna listan)

Mitsubishi Outlander PHEV
VW Passat GTE
VW Golf GTE
KIA Optima SW pluginhybrid
Toyota Prius pluginhybrid
Mini Cooper Countryman pluginhybrid

Hyundai IONIQ Plug-In 299.900kr. När supermiljöbilsrabatten är avdragen.

Tackar!

Är supermiljöbilsrabatten 40.000 ?

Är det nån tidsbegränsning för (vet man i dagsläget) hur länge den kommer att gälla?

Brukar det anges om supermiljöbilsrabatten är avdragen på priset eller måste man fråga/kolla det från fall/bil til fall/bil?

Evildan
27 augusti 2017
#18
KenthIJ skrev:
Evildan skrev:
KenthIJ skrev:
Hittade även den här sidan där man kan söka publika laddställen

http://www.uppladdning.nu/

Listar Plug In Hybrider för under halvmiljonen i nypris (komplettera gärna listan)

Mitsubishi Outlander PHEV
VW Passat GTE
VW Golf GTE
KIA Optima SW pluginhybrid
Toyota Prius pluginhybrid
Mini Cooper Countryman pluginhybrid

Hyundai IONIQ Plug-In 299.900kr. När supermiljöbilsrabatten är avdragen.

Tackar!

Är supermiljöbilsrabatten 40.000 ?

Är det nån tidsbegränsning för (vet man i dagsläget) hur länge den kommer att gälla?

Brukar det anges om supermiljöbilsrabatten är avdragen på priset eller måste man fråga/kolla det från fall/bil til fall/bil?

Den är sänkt till 20000kr.
Vet ej hur länge eller hur mkt som avsatts.
Säljarna skriver helst pris när rabatten är avdragen vad jag sett.

1 578 Inlägg
27 augusti 2017
Trådstartare
#19
Evildan skrev:
KenthIJ skrev:
Evildan skrev:

Hyundai IONIQ Plug-In 299.900kr. När supermiljöbilsrabatten är avdragen.

Tackar!

Är supermiljöbilsrabatten 40.000 ?

Är det nån tidsbegränsning för (vet man i dagsläget) hur länge den kommer att gälla?

Brukar det anges om supermiljöbilsrabatten är avdragen på priset eller måste man fråga/kolla det från fall/bil til fall/bil?

Den är sänkt till 20000kr.
Vet ej hur länge eller hur mkt som avsatts.
Säljarna skriver helst pris när rabatten är avdragen vad jag sett.

OK. Tackar igen.

Fler frågor :-)

Är det skadligt för batteriet att oftast (nästan uteslutande) snabbladdas till 80% ie sällan laddas fullt ?

Är det så att en plug in hybrid (tex Prius) är mer miljövänlig än en "vanlig" hybrid (tex Prius) om man tänker sig att man kör sträckan Varberg -Göteborg-Varberg (ca 9mil en väg) tre dagar i veckan och snabbladdar batteriet till 80% på laddstation varje resa?

Evildan
28 augusti 2017
#20
KenthIJ skrev:
Evildan skrev:
KenthIJ skrev:

Tackar!

Är supermiljöbilsrabatten 40.000 ?

Är det nån tidsbegränsning för (vet man i dagsläget) hur länge den kommer att gälla?

Brukar det anges om supermiljöbilsrabatten är avdragen på priset eller måste man fråga/kolla det från fall/bil til fall/bil?

Den är sänkt till 20000kr.
Vet ej hur länge eller hur mkt som avsatts.
Säljarna skriver helst pris när rabatten är avdragen vad jag sett.

OK. Tackar igen.

Fler frågor :-)

Är det skadligt för batteriet att oftast (nästan uteslutande) snabbladdas till 80% ie sällan laddas fullt ?

Är det så att en plug in hybrid (tex Prius) är mer miljövänlig än en "vanlig" hybrid (tex Prius) om man tänker sig att man kör sträckan Varberg -Göteborg-Varberg (ca 9mil en väg) tre dagar i veckan och snabbladdar batteriet till 80% på laddstation varje resa?

Att snabbfylla tär mer på konditionen än att sakta fylla det i skydd av nattens mörker. smile
Hur mycket kan jag inte svara på.
Men vad jag hört från dom som åkt elbil en längre tid är effektförlusten mest akademisk om man snabbladdar reguljärt.

Hur miljövänligt det ijenklign är beror på vilken ström som används i laddstationerna, är det tysk härlig brunkolskraft kan man kanske lika gärna köra på bränslemotorn istället och ladda miljösmart senare.


Sök