4452
Sök

Hur vet jag hur tändkablarna skall kopplas?

6 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#1
Har bytt stift på min Mitzubishi Lancer 92:a nyligen, även bytt tändkablar. Tyckte jag var nogrann med ordningen när jag satte tillbaka dem, men kanske inte.

Efter byte av stift och kablar går bilen som en gammal traktor.

Nån sa "den kan gå så om man sätter tändkablarna fel".

Hur kan jag i efterhand kontrollera hur tändkablarna skall sitta .. går det?

Mekvana: Nästan ingen.
Verktyg: Hylsnyckelsats

/ L

--------------------------
www.larskarlsson.nu
--------------------------

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
9 januari 2007
#2
är de orginal sladdar du satt dit så ta utslutningmetoden. kostast sladd till närsta stift

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

5 710 Inlägg
9 januari 2007
#3
Nu är jag dålig på Mitsu i detalj men....någonstans på fördelarlocker brukat det finnas en markering, prick eller en 1:a.
Denna markering indikerar 1:ans cylinder.
Tändföljden är sedan 1-3-4-2 så nästa kabel i fördelaren skall alltså gå till 3:ans stift osv osv.
Är du osäker på vilket håll rotorn snurrar i fördelaren så kör en sväng på startmotorn utan fördelarlocket monterat.

MVH Jonas
..............

40 Inlägg
9 januari 2007
#4
Som sagt brukar stå på fördelarlocket, men OBS, allt på en bil räknas om man sitter i den, alltså tex, om man säger att bromsskivan vänster fram e kass, så blir det de högra hjulet om du står framför bilen, men det kan va så att cylindrarna inte räknas så, jag vet inte om det e så på alla bilar, men på 850 e det så alltså, 1:ans cylinder e den som e längst till vänster om du står framför bilen.


5 710 Inlägg
9 januari 2007
#5
Man räknar framifrån (har inte stött på något annat fall inom motorvärden)
Fram på en motor är motsatt sida svänghjulet/växellådan och då spelar detr ingen roll vad som är höger/vänster upp/ned eller vart man står.

MVH Jonas
..............

6 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#6
Många bra tips, snabbt oxå. smile

Ok, jag provar att leta efter pricken (ettan) och sedan koppla i ordning 1-3-2-4.

Hittade nån bild i ett annat forum (skäms) där ett foto på fördelarlocket var numrerat i vilken ordning kablarna skulle sitta. Är det generellet för "alla" bilar att man kopplar likadant eller finns det skillnader mellan bilmärken?

Passar på att ställa en annan fråga:

Har letat lite på nätet efter nån mekbok för Mitzubishi, eller kanske om det finns nån bra bok.

Tips?

--------------------------
www.larskarlsson.nu
--------------------------

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
10 januari 2007
#7
LarsKarlsson skrev:
Många bra tips, snabbt oxå. smile

Ok, jag provar att leta efter pricken (ettan) och sedan koppla i ordning 1-3-2-4.

Hittade nån bild i ett annat forum (skäms) där ett foto på fördelarlocket var numrerat i vilken ordning kablarna skulle sitta. Är det generellet för "alla" bilar att man kopplar likadant eller finns det skillnader mellan bilmärken?

Passar på att ställa en annan fråga:

Har letat lite på nätet efter nån mekbok för Mitzubishi, eller kanske om det finns nån bra bok.

Tips?

Såg ett fel, kanske skrivfel, men du skrev 1-3-2-4, den vanligaste tändföljden (för 4cyl.) är 1-3-4-2 som skrivet i ett inlägg längre upp.
Lycka till!


40 Inlägg
10 januari 2007
#8
Jonte, man räknar alltid från det man sitter i bilen,!! förutom cylindrarna, de räknas 1-4 från höger  om du sitter i bilen,  iaf fall på 850!!
Senast redigerat av DaNo (10 januari 2007)


6 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
#9
GT90 skrev:
Såg ett fel, kanske skrivfel, men du skrev 1-3-2-4, den vanligaste tändföljden (för 4cyl.) är 1-3-4-2 som skrivet i ett inlägg längre upp.
Lycka till!

Bara ett skrivfel av mig.

--------------------------
www.larskarlsson.nu
--------------------------

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
10 januari 2007
#10
LarsKarlsson skrev:
GT90 skrev:
Såg ett fel, kanske skrivfel, men du skrev 1-3-2-4, den vanligaste tändföljden (för 4cyl.) är 1-3-4-2 som skrivet i ett inlägg längre upp.
Lycka till!

Bara ett skrivfel av mig.

Jag misstänkte det..
Och 1ans cylinder brukar på de flesta bilar räknas vara den närmast kamdrivning.
Det finnd dock något / några få undantag har jag för mig..


6 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
#11
Nu blir jag konfunderad på vilken ordning man räknar cylindrarna ifrån.

DaNo skriver att "1:ans cylinder e den som e längst till vänster om du står framför bilen."

GT90 skriver att "1ans cylinder brukar på de flesta bilar räknas vara den närmast kamdrivning."

Vilket håll räknar jag ifrån, och vad är "kamdrivning"? Jag tror jag vet, och det sitter isåfall på högersida om motorn sedd framifrån.

Nu går det gôtt .. :S

--------------------------
www.larskarlsson.nu
--------------------------

82 Inlägg
11 januari 2007
#12
1:ans cylinder är den mot vattenpumpen..


199 Inlägg
11 januari 2007
#13
Skaffa en Haynes-bok så får du absolut rätt svar.


5 710 Inlägg
11 januari 2007
#14
peternb84 skrev:
Skaffa en Haynes-bok så får du absolut rätt svar.

Eller lyssna på mig.....man räknar FRAMIFRÅN d.v.s motsatt sida svänghjulet.

>>DaNo, vill bara upplysa dig om att du har 5 cylindrar på din bil....

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
11 januari 2007
#15
När man säger "räkna framifrån" så finns det ju marginal för tolkning. Man kan tolka Framifrån som:
- Från bilens front och bakåt
- Från själva motorns framsida och bakåt mot motorns utgående axel.

Men om alla kommer överens om den senare tolkningen så blir det precis som JonTe säger.

Och vi håller oss till radmotorer nu.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

40 Inlägg
11 januari 2007
#16
vet väl att jag har 5cylindrar, ja  e inte dum!!


6 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
#17
jonTe skrev:
peternb84 skrev:
Skaffa en Haynes-bok så får du absolut rätt svar.

Eller lyssna på mig.....man räknar FRAMIFRÅN d.v.s motsatt sida svänghjulet.

>>DaNo, vill bara upplysa dig om att du har 5 cylindrar på din bil....

Ok, var hittar jag denna eminenta bok? Söka på nätet på "Haynes"?

Mu tror jag förresten att jag fattat ordningen .. finally .. at last .. vänster till höger :-), eftersom motorn i min lilla bil ligger tvärs över. Följden 1-3-4-2 (har snart blivit ett mantra) om jag står framför bilen och tittar på motorn. .. eller?

Ju förr jag får klarhet (kanske är jag trött) dest förr kan jag testa.

--------------------------
www.larskarlsson.nu
--------------------------

10 287 Inlägg
11 januari 2007
#18
Haynes finns på OK.

/Göran

LarsKarlsson skrev:
Ok, var hittar jag denna eminenta bok?
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
11 januari 2007
#19
LarsKarlsson skrev:
Mu tror jag förresten att jag fattat ordningen .. finally .. at last .. vänster till höger :-), eftersom motorn i min lilla bil ligger tvärs över. Följden 1-3-4-2 (har snart blivit ett mantra) om jag står framför bilen och tittar på motorn. .. eller?

Helt tvärt om.....:
http://www.geting.se/image.php/22186-P5220020.JPG
Klickbar
Din motor ligger tvärs över JA men Mitsu har sina motorer lite knepigt med växellådan på passagerarsidan.
Växelådssidan/svänghjulssidan = bak på motorn och 1: cylindern sitter fram på motorn.¨
Meeeen du hade rätt om du hade menat BILENS vänster/höger wink

Således.....:
Cylinder 1 är längst till höger på bilden och cylindern längst till vänster i bild är 4:an.
Dock (som sagt) tänder cylindrarna inte i ordning 1-2-3-4 utan i  (o)ordningen som du skrev ovan för att motorn skall gå jämt.
Det luriga är ju sedan att få kablarna rätt på fördelarlocket.
Meeen som sagt, hittar du 1:an på locket och vet vilket håll rotorn på insidan av fördelaren snurrar så är det lätt.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
6 februari 2007
#20
Lite nyfiken på hur det har gått.....
Fick du ordning på´t?

MVH Jonas
..............


Sök