2712
Sök

E30 trumbromsar & 4 bult

12 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
Tjenare! Har en E30 320i -90 som har trumbromsar bak och 4 bult överallt. Jag skulle behöva byta alla bromsar och då skulle jag vilja bli av med trumbromsarna samt om det inte är stort problem, få 5 bult istället för 4.
Så 5x100 eller 5x120?

Några tips om hur jag ska ta mig tillväga? Är sjukt förvirrad kring detta!
Detta är min första bil & har relativt dåliga fordon kunskaper så förklara gärna mera än för lite! <3

Tack! big_smile

6 113 Inlägg
13 augusti 2017
Att få skivbromsar är inga problem, det är bara att plocka grejer från en E30 som hade det. Fembultat är betydligt värre, man kan plocka grejer från E30 M3, E36 compact eller Z3 men de har alla lite bredare bakvagn så hjulen kommer någon centimeter längre ut

12 Inlägg
13 augusti 2017
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Att få skivbromsar är inga problem, det är bara att plocka grejer från en E30 som hade det. Fembultat är betydligt värre, man kan plocka grejer från E30 M3, E36 compact eller Z3 men de har alla lite bredare bakvagn så hjulen kommer någon centimeter längre ut

Okej! Vilka delar behöver jag om jag ska byta till discar? Hade inte 325i disc?

6 113 Inlägg
13 augusti 2017
Jag minns inte exakt hur mycket man behöver. Det enklaste är att köpa en komplett bakvagn, då kan man passa på att byta silentblock och länkarmsbussningar innan man sätter dit den.

325i hade antagligen alltid skivbromsar. Jag plockade från en 318is en gång. På mellanmodellerna var det nog tillval. Men kom ihåg att det fanns en grövre och en klenare bakvagn. 325i hade den grövre, med större diff, hjullager och så vidare. Jag vet inte om 320i hade den stora eller lilla och exakt vilka delar som skilde sig åt. Den som orkar kan nog sitta och jämföra på www.realoem.com

Sök