3209
Sök

Glapp/spel drivaxel fram (vibrationer vid lätt gas uppför över 104kmh )

690 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
#1
Hej
Jag har lite vibrationer i ratt och stol som uppträder vd ca 104kmh och uppåt. Mest påtagligt vid ca 110kmh. Detta kan självklart vara lite obalans i däck, men vibrationerna förvärras vid lätt gas från 104 kmh och speciellt i uppförslutning.
Först tänkte jag momentomvandlaren men det uppträder bara i dessa hastigheter och inga andra symptom eller missljud.
Även När jag frikopplat så finns vibrationerna i dessa hastigheter dock så är de som sagt mycket mer påtagliga vid just lätt gas och uppför.
Dock så förekommer dessa mer påtagliga vibrationer inte alltid utan dessa kommer endast ibland.

Vid övriga hastigheter oavsett hård eller lätt acceleration så finns det inga vibrationer eller missljud osv.

Jag har roterar däcken nu och upplever en lätt förbättring men de finns kvar.
Kollade spel på drivaxlarna och det förekommer någon mm När det gäller fram och bakåt men när jag ruckar dem upp och ner så är det ganska stort spel på höger fram och höger bak (4wd)

Jag filmade höger fram och kan ni se ifall detta är normalt?
Det är även viss svart kladd på axeln men osäker på om detta inte är från oljebyten då oljefiltret sitter intill. Kunde ej finna skador på dammask.

https://youtu.be/afpdyjKKAC0

https://youtu.be/rHv17E97Nkk

Stort tack på förhand
Mvh
Lars Eriksson
Senast redigerat av AEN (1 september 2017)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 september 2017
#2
ååhh jävlar va slut..  den där främre lär du byte ser ut som lagret som styr axeln gått om det inte är i lådan det är så där då är det bara att byta.. för så där blev min korta drivaxel på en 855turbo med automat det tog inte lång tid innan diffen började strula..

Kör fort så hinner inget hända...

690 Inlägg
2 september 2017
Trådstartare
#3
Den högra är kopplad till mellanaxeln så det sitter väl ett stödlager på mellanaxeln som  kan vara slut. Bör det inte vara missljud och vibrationer i andra hastighet och accelerationen ifall problemet låg i fördelningslådan?
Notera att jag får ta i ganska mycket för att rucka den upp och ner.
Den korta axeln som då blir vänster sida har inget spel.

Lite spel är väl svårt att komma ifrån på rörliga delar
Men frågan är ju om felet då sitter i mellanaxeln-växellåda eller där höger drivaxel fäster i mellanaxeln...
Det ser inte ut som att själva knuten glappar utan mer där den fäster i mellanaxel och vad blir det då för påverkan utöver de vibrationer jag har?
Kan mellanaxeln i sig då skada fördelningslådan om det är glapp i stödlager?

Kanske även värt att tillägga att jag under ca 4000mil har haft ett dovt wo wo wo  ljud i lägre hastigheter... ljudet är oberoende av sväng åt något håll men blir dovare vid inbromsning och försvinner vid lite högre hastighet... har haft detta sedan jag köpte nya däck så misstänkte att det var däcken (grovmönstrade) som gjord detta... men det kanske kan hänga ihop med ett trasigt stödlager?
Senast redigerat av AEN (2 september 2017)

690 Inlägg
2 september 2017
Trådstartare
#4
Har varit i Kontakt med en honda mekaniker och visat videon.
Ingen reaktion på glappet men tipsat om att fylla på fett i inre drivknutar och om ej det tar bort vibrationerna då koppla loss kardanaxeln och testa att köra utan den.
Jag upplever ju som sagt inget glapp i själva  drivknuten utan efter knuten och klumpen, dvs infästningen till mellanaxeln.

Läste lite på andra amerikanska forum och honda tillåter ca 1/4 tum spel upp och ner på drivaxlarna...

Vet inte vad jag tro men någonting orsakar ju vibrationerna och det känns ju mer i ratten än i stolen så något säger mig att det är framvagnen...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 september 2017
#5
stödlagret ska inte glappa en micro m.m  så det ska inte glappa där..
och kan mycket väl påverka..    inre knutar är ofta ett problem vid belastning  på tex v70n  dóm brukar glappa när man vrider axeln fram och tillbaka

Kör fort så hinner inget hända...

690 Inlägg
2 september 2017
Trådstartare
#6
Ska hissa bilen vid tillfälle och se om jag  kan rucka på mellanaxeln... då lär man ju enkelt så om det är lagret som glappar eller ej.

690 Inlägg
17 september 2017
Trådstartare
#7
Har varit under och slitit i mellanaxeln nu och det finns inget spel eller glapp i stödlagret eller när mellanaxeln går in i fördelningslådan.
Ruckar jag på höger drivaxel så får detta ej mellanaxeln att röra på sig.
Så... jag misstänker att spelet är normalt då inte  är så mycket som egentligen skulle kunna glappa där... Mellanaxelns splins går in i höger drivaxel... hade det glappat på ett onormalt sätt så skulle det ju splinsen slinta och det skulle nog blir massa konstiga missljud och andra fenomen iom att bilen skulle uppfatta det som att hjulet tappade fäste och då koppla in ESP och skicka kraft till bakhjulen.

Ska fylla på fett i högre inre drivknut (lossa damasken och trycka in lite till utan att montera av axeln och sen på med nya klämmor iom att den verkar läcka lite lite fett i ytterkant på inre damasken)

Om inte det löser vibrationerna så blir det väl att ge sig på kardanaxeln och kontrollera om den är skev med ett mätverktyg samt ev koppla loss kardanaxeln och testköra utan den
Senast redigerat av AEN (17 september 2017)


Sök