Metalamber_ skrev:
Detta va ju super mycket bra grejer att ta in känner jag! Tackar så mycket! Är rätt ny inom bilvård men kände att nya bilen ska jag ta hand om så är verkligen på amatör nivå om man säger så haha
Men känner att biltvätt på Statoil inte alls känns kul då man hört att folk får repor och skit i lacken.. Så manuell tvätt får de bli för min del och gärna av bra kvalité då så att säga
Vad för inverkan har polering och vaxning? Skulle va kul att veta bara
![smile](img/smilies/smile.png)
Är det ett måste eller bara något man gör för att skydda lacken ytterligare?
En polering tar främst bort repor på lacken samt till viss del rengör den. Ett Lackskydd eller wax tycker jag är nödvändigt på en bil eftersom det dels ger ett skyddande lager på lacken men framförallt gör bilen betydligt mera lätt tvättad :-)
Kan göra en liten lista vad jag brukar använda vid tvätt av min bil och lika så tillvägagångssättet :-)
1. Kallavfettning. Blue & green degreaser är bra. Lägger den där och om det behövs på asfaltsfläckar eller upp till mitten av dörrarna. Lägger med Biltemas pumpspruta.
2. Alkalisk avfettning. Kan användas som steg 1 om man inte har asfaltsfläckar osv.
BBV arti green. Blandat efter behov. Upp till sidorutorna. Använder den mest som förtvätt för att få bort så mycket damm och grus osv som kan repa.
3. Spola av. Gärna med högtyckstvätt. Spola nerifrån och arbeta dig upp. Spola sedan av bilen så allt skräp rinner av.
4. Shampoonering. Jag använder oftast tvätthandske i syntetull. Annars kör jag voffelsvamp. Brukar även använda ett så kallat scratch shield dvs ett galler som minimerar risken att vante eller svamp fångar upp sten eller grus från hinken.
Jag använder just nu arti+.
5. Spola av med rikligt med vatten.
6. Tvätt av fälgar. Om fälgen är grå/svart av bromsdamm så brukar jag lägga på fälgsyra. Finns några olika men Biltemas i vit flaska är ok. Lika så den på macken som blir lila. Kommer ej ihåg tillverkare. Här kan en fälgborste vara bra att ha för att arbeta in fälgrengöringen.
7. Avspolning. Spola av fälgarna med högtryckstvätt.
8. Schampoonera fälgarna med schampo och svamp. Spola av med rikligt med vatten.
9. Torkning. Jag kör med voffelduk/torkduk. En mjuk och fin duk är trevligt. Här kan man även applicera våtwax om man vill :-)
10. Glansboost eller snabbwax. Brukar vid ca var tredje tvätt lägga på någon form utan snabbwax för att få den extra glansen och halkan :-) Biltemas Quick ditaljer är helt ok. Följ anvisningarna på produkten.
11. Däckglans! Går ej att vara utan :-) har dock ingen bra att rekommendera då jag ännu provar mig fram.