2 oktober 2017
Trådstartare
Halloj,
Detta är egentligen en lång historia som skall försöka göras kort.
Sambos bil började läcka olja med fart efter att vi bytt olja och filter på den.
Vi gör detta 1 gång per år och då med rekommenderad olja för motorn (ej long life program).
Felet kunde identifieras relativt fort och var en läckande vevaxelpackbox.
Efter detta så hade vi två felkoder:
P2188 = System Too Lean at Idle Bank 1
P0303 = Cylinder #3 Misfire
Jag testade med att byta tändstift utan något resultat, sedan flyttade jag plats på tändspolarna mellan 2an och 3ans cylinder men felkoden stannade kvar på cylinder 3.
Då skruvade jag upp insuget och flyttade på spridarna mellan 2an och 3an men felkoden stannade fortfarande kvar.
Nu i samband med auktoriserad VW verkstad så misstänker vi att det kan handla om en trasig kolv/kolvring eller ventiler som är trasiga eller brända då vi har 4 bar mindra kompression i cylinder 3.
Nu har vi tänkt ta hem bilen från verkstad och skruva sönder motorn så man kan titta först på ventilerna sedan efteråt kolvarna om så är fallet.
Felkod P2188 är dock ett mysterium än och jag undrar om denna har ställt till allt detta haveri för oss??
Jag har förstått att kamkedjan är en buse i detta fall att återmontera och att man behöver ha specialverktyg för det ändamålet. Men hur är det att demontera den, kan man göra det själv och visst bör man momentdra bultarna som sitter inne i motor som till topp och kolvar och sådant?
Kan man få denna fakta från Haynes manual för 1.4 TSFI motorn eller hur ska man gå till väga?
Vi har en bra verkstad att skruva i och svärfar och jag är helt ok på vad det gäller att skruva.
Detta bör man ju rimligtvis klara av om man får svära loss lite grann i verkstan nu och då. Alternativ blir det att köpa en motor med bra bakgrund och sätta i.
Senast redigerat av Robinjaha (2 oktober 2017)