4238
Sök

Röd oljelampa ibland? Passat 1.8t 2002

5 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej! Problemen med bilen började i lördags när oljelampan började lysa gult. Fyllde på olja, allt var frid och fröjd och åkte ca 4 mil. Då började det tjuta och den röda oljelampan lyste. Oljenivån såg bra ut och lampan lyste inte när jag startade bilen så antog att det var något glapp eller nått. Åkte resterande mil hem, allt var frid och fröjd.

Igår skulle jag ut på äventyr igen. Ca 500 meter hemifrån lyser oljelampan rött. Stänger av bilen och kollar oljan. Nivån är fortfarande bra. Vänder hem, oljelampan lyser strax innan hemmet igen. Så idag for bilen in på verkstad där de kollade igenom det, bytte olja, filter osv. Tyvärr ingen felsökning dumt nog, eftersom motorlampan lyser av en annan anledning (läckage i avgassystemet) som ska fixas till veckan. Testkörde bilen när den var färdig och lampan lyste inte alls! Så tog mitt pick och pack och tänkte åka mot stan, men efter 2.5 mil lyser den förbannade lampan igen. Eftersom oljenivån fortfarande är ok och lampan inte lyste när jag startade bilen så tog det stilla och försiktigt hem. Strax innan jag kommit hem, alltså efter ca 2.4 mil då, börjar lamphelvetet lysa ännu en gång!

Blir knäpp på det här och behöver input. Det hade alltså inte slaggat igen i silen (verkstan kollade det). Vi ska felsöka den ikväll men är det någon annan som har en tanke på vad problemet kan vara?

2 306 Inlägg
3 oktober 2017
#2
Hur kollade de att silen inte slaggat igen? Hade de ner oljetråget? För om den skulle vara det uppför sig bilen precis så som du beter dig. Annars kan man väl kolla upp oljetrycksgivaren, så den inte är dålig.


5 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
#3
Oj ingen aning, är inte så haj på bilar. Vet bara att de sa att de skulle kolla ifall silen slaggat igen och i sånna fall åtgärda det också. Får väl kanske slå en pling imorgon och höra med dom smile

5 686 Inlägg
3 oktober 2017
#4
Skulle rekommendera att mäta oljetrycket innan något annat görs och om det visar sig vara ok så är första steget att montera en ny oljetrycksgivare.
Senast redigerat av simlar (3 oktober 2017)


2 250 Inlägg
3 oktober 2017
#5
Ja, eller gör som jag blev rådd att göra på sambons Mégane, när oljetryckslampan lyste då och då. Allt mer frekvent.

Mecken menade eftersom vi kört många mil med felet, olja fanns och inget märktes på motorljud eller funktion, så kunde jag lika gärna försiktigt lossa ledningen till oljetrycksgivarn och se vad som hände.
Försiktigt för att inte ändra läget för mycket på ledningen, för testets skull.

Blinkande fortsatte!  Det visade sig att ledningen skavts sönder och låg mot en kant på blocket, inte långt från givaren. Inget fel på givaren.

Rekommenderar dock att mäta oljetrycket.
En mätare och t-stycke kostar inte många kronor.
Vet inte hur det funkar på din bil om du tullfälligt lossar ledningen från givaren. Men då borde lampan inte lysa.

Alternativt. Följ ledningen från givaren, så långt det går... kanhända den ligger emot någonstans.

5 Inlägg
3 oktober 2017
Trådstartare
#6
Tack för alla tips! Börjar ringa verkstaden för att se ifall de kollat silen (troligen inte känns det som) och så tar vi det därifrån.

452 Inlägg
3 oktober 2017
#7
En igenslaggad oljesil kommer inte att ge något direkt dåligt oljetryck, det kommer dock under en längre tid och ev vid snabba gasstötar kunna se en oljetrycksminskning, men säg att det får man fram i max 5% av fallen. Problemet som blir är att man oftast får ett tryck men inget flöde.
Med vänlig hälsning,

5 119 Inlägg
4 oktober 2017
#8
Säkert silen som är tät, mycket vanligt fel på 1,8T.
Bara att byta sil och kontrollera sträckaren till kamkedian och röret till turbon :-)
Sträckaren brukar sättas igen och därför sträcka kedjan mellan kammarna och oljeröret till turbon brukar korka igen så turbon stryker med så småningom :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök