3 oktober 2017
Trådstartare
Hej! Problemen med bilen började i lördags när oljelampan började lysa gult. Fyllde på olja, allt var frid och fröjd och åkte ca 4 mil. Då började det tjuta och den röda oljelampan lyste. Oljenivån såg bra ut och lampan lyste inte när jag startade bilen så antog att det var något glapp eller nått. Åkte resterande mil hem, allt var frid och fröjd.
Igår skulle jag ut på äventyr igen. Ca 500 meter hemifrån lyser oljelampan rött. Stänger av bilen och kollar oljan. Nivån är fortfarande bra. Vänder hem, oljelampan lyser strax innan hemmet igen. Så idag for bilen in på verkstad där de kollade igenom det, bytte olja, filter osv. Tyvärr ingen felsökning dumt nog, eftersom motorlampan lyser av en annan anledning (läckage i avgassystemet) som ska fixas till veckan. Testkörde bilen när den var färdig och lampan lyste inte alls! Så tog mitt pick och pack och tänkte åka mot stan, men efter 2.5 mil lyser den förbannade lampan igen. Eftersom oljenivån fortfarande är ok och lampan inte lyste när jag startade bilen så tog det stilla och försiktigt hem. Strax innan jag kommit hem, alltså efter ca 2.4 mil då, börjar lamphelvetet lysa ännu en gång!
Blir knäpp på det här och behöver input. Det hade alltså inte slaggat igen i silen (verkstan kollade det). Vi ska felsöka den ikväll men är det någon annan som har en tanke på vad problemet kan vara?