Varför bygga när man kan köpa? Både billigare och större utmaning. Var körbar som limousin redan efter första veckan. SFRO-reg är tänkt till våren. Absolut inte det mest seriösa bygget men det är också ett tag kvar tills vi ens... Visa mer
Har vart mycket annat att göra och inte funnit tid för oss att vara där samtidigt. Ska köra igång igen idag och göra lite varje dag efter det. Kanske blir några uppdateringar i veckan som kommer. Har också slängt iväg ett mail till Bosse Bildoktor som är SFRO-besiktningsman men han har inte svarat. Är rekommenderat att kontakta SFRO innan man börjar. Iallafall när det gäller självbärande kaross, säger SFRO boken. Eftersom 850 är en såpass ny bil är det inte säkert att det går eller ska svetsas i vilken del av karossen som helst, ingen 740 detta
Hej igen, längesen det uppdaterades nu men inte alltid lätt att finna tid till bygget! I vilket fall, i veckan har vi försökt göra oss av med den hemska hammarlacks-blandningen. I vår lathet så använde vi av oss av det ''miljövänliga'' Mr.Muscles kaustiksoda, också känt som propplösare. Dom kostar bara 19 kr burken och en enda lyckades tunna ner och matta hammarlacken. Vi blandade inte klent heller man måste ju få resultat, rekommenderas starkt till dom lataste. Tyvärr räcker det nog inte med att bara matta ner hammarlacken då den säkerligen inte kommer fungera som grund till billack. Gör inte misstaget att hammarlacka en bil dåligt, aldrig behövt slipa så hårt för att få bort färg. Vi försökte blanda i tapetklister för att kaustiksodan skulle fästa på sidan av bilen men det rann lika bra för de, tyvärr.
Vi har också svetsat en plåt på taket för att den inte är rak för fem öre. Mycket rakare nu men vi får se när det är glasfiberspacklat och slipat. Kanske ses som oseriöst men glöm inte att vi är amatörer som testar oss fram. Blir det inte bra så gör vi om och gör rätt tills det är så gott som seriöst, iallafall stiligt. Man kanske hade kunnat kapa ur en takbit från en reservdels 850, som vi har, men tror inte man får en takbit som stämmer och det blir snett ändå. Framöver ska bilen slipas ner och lackas vit. Vit för att det också funkar som grund om vi vill byta färg senare, vi funderar på rosa för att dels synas och dels för att locka damer! Vilken brud vill inte en skrikrosa limousin!?
Vill också tipsa om att man aldrig ska proppa igen taklisten, då läcker det in vatten ur dörrarna ska du veta! De fanns tydligen där för en anledning. Blir att öppna upp taklisten igen men dom går inte ihop jämt vid kapningen så där får vi modda. (Eller så läcker det in i dörrarna för att dom måste justeras då dom varit bortplockade och dit satta eller gummit som går runt blivit dåligt, vet ej.)
Man lär sig - förhoppningsvis - av sina misstag, hehe. Tycker det kan bli fräckt med rosa faktiskt.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Nu har det hänt grejer här. Har vart många timmar i verkstan igen och rätt som det är så ville drivaxeln inte vara med längre och tog sitt liv. Tur i oturen så hade vi bogserat hit vår reservdelsbil vilket var ett äventyr bara det. Förra ägaren till reservbilen hittade aldrig några nycklar till den så vi fick för oss att knäcka rattlåset, det var lättare sagt än gjort. Fästena till ratten blev så skrot att man kan flytta över ratten till passagerarsidan om man skulle vilja. Så illa gick det.. Men tillslut lyckades vi knäcka rattlåset efter att ha hämtat en rörtång. Dock för att kunna styra fick man trycka in något i rattlåset, typ en pinne, skruvmejsel eller i Alexs fall sitt finger. Dessutom hade vi punktering på vänster framdäck men vi bogserade den ändå, 15 tums fälgen blev 14 tum och framskärmen vi hade behövt var skrot
spacklat å spacklat, slipat å slipat... Utan att lägga för tjocka lager så ser det ju iallafall bättre ut. Blev kanske inte så rakt ändå med det blir för svårt och tar för mycket tid för att försöka sig på. Vi svetsade en plåt över skarven på taket och spacklade runtom plåten. Blev mycket bättre än förut men knappast rak, får bli en rejäl takbox
Igår fick vi också färg på bilen, skulle dock ha tagit en bättre bild men det glömde jag av. Tänk inte på röken, den är ifrån rökmaskinen som vi testade olika vätskor i. Kan tipsa om att inte hälla socker i en rökmaskin, då blir den igen täppt och möjligtvis går sönder. Får plocka isär och se om den klarat sig...
Förlåt, det är en mycket kul idé detta.. men det må också vara den mest oseriösa tråden på denna hemsidan
Oja det är det garanterat. Var nog inte tanken att det skulle bli såhär oseriöst heller men räknade med att det skulle sluta upp oseriöst. Vi försöker ju trots allt få den färdig så fort och billigt som möjligt... Har vart arbete som fått göras om så man har ju förlorat på det också....
Kan ju inte påstå att jag själv är jätte nöjd med hur oseriöst det blivit men halva tanken är ju att bygga den för att det är en kul grej. Händer det att saker får ett uselt resultat så är det inte omöjligt att ändra heller. Saker ska ändras men tillsvidare går vi vidare och ser hur det blir på orörda punkter innan vi förbättrar det som gjorts.
(Taket däremot tror jag inte vi ger oss på igen, Det får vara vågigt och döljas av en takbox om något!)
Skulle det funnits priser för olika kategorier på projekt här hade vi lätt tagit hem första pris för mest oseriösa projekttråd.
Åsikter uppskattas - positiva som negativa, inget vi tar personligt!