Vad jag minns så hade den 3st 40A säkringar, vilken innebär 120A.
Oj, 35mm...
Om jag kopplar remoten till nån källare som ger ström när bilen är på, inte vid ACC, behöver jag fortfarande ett till batteri eller generatorn sköter det då?
Vad jag minns så hade den 3st 40A säkringar, vilken innebär 120A.
Oj, 35mm...
Om jag kopplar remoten till nån källare som ger ström när bilen är på, inte vid ACC, behöver jag fortfarande ett till batteri eller generatorn sköter det då?
Remoten matar ju inte slutsteget med ström för att driva högtalarna. Är du säker på att du ska koppla in det här överhuvudtaget när du inte har kunskapen?
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Om infon jag hittat är rätt så ska det inte vara några problem att få in 50mm2 kablar så personligen hade jag utan tvekan kört 50mm2. Skulle inte använt mindre än 35mm2.
Biltemas kabelkit innehåller väl AGU säkring och hållare (glas/plast rör) och dom kan krångla en del pga dålig kontakt. Skulle hellre satsat på deras batterikabel isf och köpt en ANL/miniANL säkringshållare.
Vad jag minns så hade den 3st 40A säkringar, vilken innebär 120A.
Oj, 35mm...
Om jag kopplar remoten till nån källare som ger ström när bilen är på, inte vid ACC, behöver jag fortfarande ett till batteri eller generatorn sköter det då?
Remoten matar ju inte slutsteget med ström för att driva högtalarna. Är du säker på att du ska koppla in det här överhuvudtaget när du inte har kunskapen?
Alltså det är inte värsta grejen och har gjort svårare saker utan kunskap med hjälp av folk här i forumet och genom att googla.
Vad jag vet så kopplar man - och + till batterier med 50mm2 kabel som ni sa, och sedan man ska dra en kabel från remoten till en strömkälla så att slutsteget kommer igång när det får ström, vilken beror på vart mn kopplade remoten. Är det inte så?
Om infon jag hittat är rätt så ska det inte vara några problem att få in 50mm2 kablar så personligen hade jag utan tvekan kört 50mm2. Skulle inte använt mindre än 35mm2.
Biltemas kabelkit innehåller väl AGU säkring och hållare (glas/plast rör) och dom kan krångla en del pga dålig kontakt. Skulle hellre satsat på deras batterikabel isf och köpt en ANL/miniANL säkringshållare.
crazymike skrev:
1500w å ca 120A i en 5meters kabel på 12v skall vara 50mm2 för att inte gå varm.
Hittade på biltema... säkringhålaren 100kr, säkringen 50kr och 50mm2 kabeln 600kr
Grejen är att kabeln är 6m och mitt batteri ligger i bagageluckan. Så egentligen 6meter är för mycket. Vet ni vart man kan få tag på dem billigare och kortare?
Senast redigerat av felosargsyan777 (12 oktober 2017)
Oftast sätter man - på lämpligt ställe i skuffen och jordar i chassit för att slippa dra 2 kablar fram till batteriet med undantag om batteriet sitter bak såklart. Men det kräver ju att man sätter kabeln på ett ställe så att man får bra kontakt fram till kabeln där batteriet är jordat, batteriets jord brukar vara ganska klen original så den ska man uppgradera med (del av big 3).
Remoten är startström för steget och bör tas ifrån remote ut på stereon eller där stereon får sin startström.
Om infon jag hittat är rätt så ska det inte vara några problem att få in 50mm2 kablar så personligen hade jag utan tvekan kört 50mm2. Skulle inte använt mindre än 35mm2.
Biltemas kabelkit innehåller väl AGU säkring och hållare (glas/plast rör) och dom kan krångla en del pga dålig kontakt. Skulle hellre satsat på deras batterikabel isf och köpt en ANL/miniANL säkringshållare.
crazymike skrev:
1500w å ca 120A i en 5meters kabel på 12v skall vara 50mm2 för att inte gå varm.
Hittade på biltema... säkringhålaren 100kr, säkringen 50kr och 50mm2 kabeln 600kr
Grejen är att kabeln är 6m och mitt batteri ligger i bagageluckan. Så egentligen 6meter är för mycket. Vet ni vart man kan få tag på dem billigare och kortare?
Bor du i stockholm? har en kompis som jobbar där som kanske kan sälja lite till dig isf, då får du lösmeter
Oftast sätter man - på lämpligt ställe i skuffen och jordar i chassit för att slippa dra 2 kablar fram till batteriet med undantag om batteriet sitter bak såklart. Men det kräver ju att man sätter kabeln på ett ställe så att man får bra kontakt fram till kabeln där batteriet är jordat, batteriets jord brukar vara ganska klen original så den ska man uppgradera med (del av big 3).
Remoten är startström för steget och bör tas ifrån remote ut på stereon eller där stereon får sin startström.
Juste, från chassit inte från batteriet. Och ja det finns några bultar som sitter på chassit som verkar vara just för sånt.
Men om jag drar från sterreos ström då kommer den igång när stereon kommer igång och vilken innebär att den kommer igång även om bilnyckeln sitter i och bilen är avstängd och vilken i sin tur innebär att batteriet kommer att laddas ur blixstsnabb. Min ide är att få strom från cigguttaget till exempel då den får ström bara vid ignotion mode eller när man startar bilen, så att generatorn försörjer strömen och inte batteriet.
Fjong skrev:
felosargsyan777 skrev:
Fjong skrev:
Om infon jag hittat är rätt så ska det inte vara några problem att få in 50mm2 kablar så personligen hade jag utan tvekan kört 50mm2. Skulle inte använt mindre än 35mm2.
Biltemas kabelkit innehåller väl AGU säkring och hållare (glas/plast rör) och dom kan krångla en del pga dålig kontakt. Skulle hellre satsat på deras batterikabel isf och köpt en ANL/miniANL säkringshållare.
crazymike skrev:
1500w å ca 120A i en 5meters kabel på 12v skall vara 50mm2 för att inte gå varm.
Hittade på biltema... säkringhålaren 100kr, säkringen 50kr och 50mm2 kabeln 600kr
Grejen är att kabeln är 6m och mitt batteri ligger i bagageluckan. Så egentligen 6meter är för mycket. Vet ni vart man kan få tag på dem billigare och kortare?
Bor du i stockholm? har en kompis som jobbar där som kanske kan sälja lite till dig isf, då får du lösmeter
Aa är från stockholm. DMa hans nummer till mig så att jag ringer honom.
Precis, steget är igång när stereon är igång. Det är ju poängen. Spelar du utan att bilen är igång så kommer det såklart suga ur batteriet efter ett tag men det gör det ju i vilket fall om tändningen är på pga allt annat som drar ström då så förstår inte problemet. Det är alltid batteriet som försörjer steget med ström med bilen igång eller inte, generatorn fyller på batteriet när den laddar.
Precis, steget är igång när stereon är igång. Det är ju poängen. Spelar du utan att bilen är igång så kommer det såklart suga ur batteriet efter ett tag men det gör det ju i vilket fall om tändningen är på pga allt annat som drar ström då så förstår inte problemet. Det är alltid batteriet som försörjer steget med ström med bilen igång eller inte, generatorn fyller på batteriet när den laddar.
Skickar att pm med hans nr
Grejen är att jag vill kunna lyssna på musik när bilen är avstängd och jag sitter kvar i bilen utan att ha basen på för att inte ladda ur batteriet .
Okej den försörjas av batteriet som i sin tur laddas med generatorn. Men då laddas inte ur batteriet för att den laddas konstant och när jag stänger av bilen så kommer jag kunna starta den igen dagen efter Eller menar du att batteriet kommer att laddas ur snabbare än laddas när bilen är igång?
Precis, steget är igång när stereon är igång. Det är ju poängen. Spelar du utan att bilen är igång så kommer det såklart suga ur batteriet efter ett tag men det gör det ju i vilket fall om tändningen är på pga allt annat som drar ström då så förstår inte problemet. Det är alltid batteriet som försörjer steget med ström med bilen igång eller inte, generatorn fyller på batteriet när den laddar.
Skickar att pm med hans nr
Grejen är att jag vill kunna lyssna på musik när bilen är avstängd och jag sitter kvar i bilen utan att ha basen på för att inte ladda ur batteriet .
Okej den försörjas av batteriet som i sin tur laddas med generatorn. Men då laddas inte ur batteriet för att den laddas konstant och när jag stänger av bilen så kommer jag kunna starta den igen dagen efter Eller menar du att batteriet kommer att laddas ur snabbare än laddas när bilen är igång?
Så länge du inte gör det under långa perioder på hög volym och kör längre sträckor så att batteriet hinner ladda upp igen klarar det ju sig men det beror ju som sagt på volym och ditt batteri så det är inget jag kan svara på. Har du en eftermarknadsstereo så kan du kanske sänka sub lv eller stänga av basen där igenom. Eventuellt så kan du sätta en knapp på remoten så kan du stänga av steget manuellt om det är ett måste. Rekommenderar även att du sätter in en voltmeter så ser du om det dippar för mycket när du spelar under tiden du kör eller om det börjar bli dåligt med kräm i batteriet.
Generatorn laddar bara när bilen är igång. Det jag menade va att du inte tar strömmen ifrån generatorn direkt, att driva ett steg direkt på generatorn är inte en bra ide om det var så du tänkte.
Precis, steget är igång när stereon är igång. Det är ju poängen. Spelar du utan att bilen är igång så kommer det såklart suga ur batteriet efter ett tag men det gör det ju i vilket fall om tändningen är på pga allt annat som drar ström då så förstår inte problemet. Det är alltid batteriet som försörjer steget med ström med bilen igång eller inte, generatorn fyller på batteriet när den laddar.
Skickar att pm med hans nr
Grejen är att jag vill kunna lyssna på musik när bilen är avstängd och jag sitter kvar i bilen utan att ha basen på för att inte ladda ur batteriet .
Okej den försörjas av batteriet som i sin tur laddas med generatorn. Men då laddas inte ur batteriet för att den laddas konstant och när jag stänger av bilen så kommer jag kunna starta den igen dagen efter Eller menar du att batteriet kommer att laddas ur snabbare än laddas när bilen är igång?
Så länge du inte gör det under långa perioder på hög volym och kör längre sträckor så att batteriet hinner ladda upp igen klarar det ju sig men det beror ju som sagt på volym och ditt batteri så det är inget jag kan svara på. Har du en eftermarknadsstereo så kan du kanske sänka sub lv eller stänga av basen där igenom. Eventuellt så kan du sätta en knapp på remoten så kan du stänga av steget manuellt om det är ett måste. Rekommenderar även att du sätter in en voltmeter så ser du om det dippar för mycket när du spelar under tiden du kör eller om det börjar bli dåligt med kräm i batteriet.
Generatorn laddar bara när bilen är igång. Det jag menade va att du inte tar strömmen ifrån generatorn direkt, att driva ett steg direkt på generatorn är inte en bra ide om det var så du tänkte.
Alltså att ha 1000W i bagageluckan o alltid köra runt med den påslagen är lite dumt haha. Jag kommer ha den på en skön nivå så att jag inte blir döv. Jag kör typ 500 km i veckan så där med körsträcka har jag ingen problem.
Jag tror också det att fixa en strömbrytare till remoten så att jag kan sätta på och stänga den när jag vill, men däremot så ska den oavsett vad stängas av när jag stänger bilen.
Hittills så visste jag att när bilen är på så försörjas bilens el från direkt generatorn och när bilen är avstängd då är det batteriet. Men nu vet jag att det går genom batteriet oavsett vad.
Jag PMade dig om det men kan skriva här också: Man ska ha hög-låg nivå omvandlare när man ska dra kabel från fabrik högtalarna. Kan jag dra från mina bakhögtalare (de som sitter under bakrutan) istället för fabrik basen som ligger under sätten (som jag funderade på). Måste jag dra från båda högtalarna eller det räcker om man drar från ena. Omvandlaren har 4 kablar. Är det för att man ska dra från båda högtalarna?
Jag tror också det att fixa en strömbrytare till remoten så att jag kan sätta på och stänga den när jag vill, men däremot så ska den oavsett vad stängas av när jag stänger bilen.
Varför vill du ha en brytare till remoten? Kört epa med en varvtalsbegränsare much?
Jag tror också det att fixa en strömbrytare till remoten så att jag kan sätta på och stänga den när jag vill, men däremot så ska den oavsett vad stängas av när jag stänger bilen.
Varför vill du ha en brytare till remoten? Kört epa med en varvtalsbegränsare much?
För att kunna stänga av basen när som helst. Fast börjar tycka att det är onödigt... jag kommer ändå ha basen på en lagom nivå, så den kommer inte ladda ur batteriet för mycket.
Jag tror också det att fixa en strömbrytare till remoten så att jag kan sätta på och stänga den när jag vill, men däremot så ska den oavsett vad stängas av när jag stänger bilen.
Varför vill du ha en brytare till remoten? Kört epa med en varvtalsbegränsare much?
För att kunna stänga av basen när som helst. Fast börjar tycka att det är onödigt... jag kommer ändå ha basen på en lagom nivå, så den kommer inte ladda ur batteriet för mycket.
Annars kan du reglera effektbehovet med volymkontrollen också. Varför skulle batteriet laddas ur?
Varför vill du ha en brytare till remoten? Kört epa med en varvtalsbegränsare much?
För att kunna stänga av basen när som helst. Fast börjar tycka att det är onödigt... jag kommer ändå ha basen på en lagom nivå, så den kommer inte ladda ur batteriet för mycket.
Annars kan du reglera effektbehovet med volymkontrollen också. Varför skulle batteriet laddas ur?
Effektbehovet med volymkontrollen?
Läs gamla meddelanden vad vi snackade om så kommer du förstå den där med batteriet.
För att kunna stänga av basen när som helst. Fast börjar tycka att det är onödigt... jag kommer ändå ha basen på en lagom nivå, så den kommer inte ladda ur batteriet för mycket.
Annars kan du reglera effektbehovet med volymkontrollen också. Varför skulle batteriet laddas ur?
Effektbehovet med volymkontrollen?
Läs gamla meddelanden vad vi snackade om så kommer du förstå den där med batteriet.
Ja, om du sänker volymen krävs inte lika mycket effekt.
Menar du:
Hittills så visste jag att när bilen är på så försörjas bilens el från direkt generatorn och när bilen är avstängd då är det batteriet. Men nu vet jag att det går genom batteriet oavsett vad.
Men det förklarar inte fullt ut varför du tror att batteriet skulle laddas ur när bilen är igång.