2896
Sök

Dåliga bultar på min Audi a3

pontan94
16 oktober 2017
#1
Hej,

Jag har nyligen köpt en Audi a3, 2002 där man på vänsterbak hjul har bytt bultar. Det har sedan skett så att två av de inte går att skruva åt. Jag har även sett att halva gängorna på de två är utslitna. Det kan även vara så att de andra tre är dåliga med men det vet jag inte nu.
Jag behöver dels minst två nya bultar men jag har även frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Det kan vara så att gängorna i bilen är dåliga men det får man åka till en verkstad så de får fixa gängorna.

Men jag tänkte testa med längre bultar tex gänga som är 35mm. Hur är det med Audi a3 2002, Hur sitter handbromsen på bakhjulen? Om de är trumbroms så kan jag inte använda längre gängor för då kan jag förstöra handbromsen. Men om handbromsen är med den vanliga bromsen så funkar det.

(Det här kan ha hänt då jag har sfäriska bultar på bilen och råkat sätta koniska fälgar på.)
Men jag måste som sagt lösa det här och vill gärna höra era tankar! smile

MVH
Pontus

Evildan
16 oktober 2017
#2
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det.
2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vajer påverkar bromsoket.
3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.
Senast redigerat av Evildan (18 oktober 2017)

571 Inlägg
16 oktober 2017
#3
Evildan skrev:
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det.
2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vire påverkar bromsoket.
3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.

Jag har skruvat med bilar i 40 år och aldrig hört ordet hjulskruv, alla säger ju hjulbult. Även Biltema tex kallar dem för hjulbult.
Senast redigerat av Pininfarina406 (16 oktober 2017)


Evildan
16 oktober 2017
#4
Pininfarina406 skrev:
Evildan skrev:
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det.
2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vire påverkar bromsoket.
3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.

Jag har skruvat med bilar i 40 år och aldrig hört ordet hjulskruv, alla säger ju hjulbult. Även Biltema tex kallar dem för hjulbult.

Jag har också skruvat bil i flera decennier vad nu det har för betydelse för vad saker ijenkligen heter.

En bult saknar gängor.
En skruv har gängor.
Så enkelt är det per definition.
Senast redigerat av Evildan (16 oktober 2017)

5 127 Inlägg
16 oktober 2017
#5
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Muttley
16 oktober 2017
#6
mb_pucken skrev:
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)

Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har.
Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit.
Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.

pontan94
17 oktober 2017
#7
Hej igen,

Tack så mycket för era svar! Jag bestämde mig för att lämna in den för byta av hjulnavet.

Tack igen!

MVH

Evildan
17 oktober 2017
#8
pontan94 skrev:
Hej igen,

Tack så mycket för era svar! Jag bestämde mig för att lämna in den för byta av hjulnavet.

Tack igen!

MVH

Det är klokt.
Var försiktig med vad du stoppar i hålen framöver. wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 oktober 2017
#9
Muttley skrev:
mb_pucken skrev:
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)

Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har.
Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit.
Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.

Jag skulle säga att det nog är mer pectoralis och triceps som arbetar, såvida du inte ligger på rygg med skallen under skivan och kroppen rakt ut på golvet och slår på skruven/bulten/ollonet. En manöver som även kallas "Giljotinen".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 127 Inlägg
17 oktober 2017
#10
Muttley skrev:
mb_pucken skrev:
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)

Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har.
Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit.
Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.

Eller annars sedan till att ha rätt skruvar och åtdragningsmoment så är problemet ur världen:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 462 Inlägg
17 oktober 2017
#11
Muttley skrev:
mb_pucken skrev:
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)

Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har.
Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit.
Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.


Vill du vara vänlig och förklara för mig vad du menar med att slå ut skruven med en slägga????????

5 127 Inlägg
17 oktober 2017
#12
torsen skrev:
Muttley skrev:
mb_pucken skrev:
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)

Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har.
Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit.
Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.


Vill du vara vänlig och förklara för mig vad du menar med att slå ut skruven med en slägga????????

Ja slår man ur skruven med slägga då lär man få byta navet ;

Tror han menar pinnskruv eller vad man ska kalla det. Sitter inslagen i navet från baksidan :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

67 Inlägg
17 oktober 2017
#13
Evildan skrev:
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det.
2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vire påverkar bromsoket.
3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.

Det heter vajer, så har vi avhandlat det.


Muttley
17 oktober 2017
#14
torsen skrev:
Muttley skrev:
mb_pucken skrev:
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)

Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har.
Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit.
Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.


Vill du vara vänlig och förklara för mig vad du menar med att slå ut skruven med en slägga????????

Absolut.  Majoriteten av naven har en sådan här skruv  intryckt om du inte har skruvhål i navet såklart. Man använder sig alltså av en mindre slägga. Man behöver inte ta de största man hittar.   Sen ger du den en lusing eller två så trillar de ut på baksidan av navet utan att du behöver byta något nav.

http://46.162.119.173/images/products/hjulskruv.jpg

Muttley
17 oktober 2017
#15
caromania skrev:
Muttley skrev:
mb_pucken skrev:
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)

Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har.
Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit.
Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.

Jag skulle säga att det nog är mer pectoralis och triceps som arbetar, såvida du inte ligger på rygg med skallen under skivan och kroppen rakt ut på golvet och slår på skruven/bulten/ollonet. En manöver som även kallas "Giljotinen".

Jag har brukat stå upp, men vi kanske menar samma sak smile  Låter då förvisso mitt verktyg jobba då jag inte anser man ska lägga för stor kraft när de är i närheten av navet, ett par stycken träffar så trillar de ut galant.

Muttley
17 oktober 2017
#16
mb_pucken skrev:
torsen skrev:
Muttley skrev:

Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har.
Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit.
Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.


Vill du vara vänlig och förklara för mig vad du menar med att slå ut skruven med en slägga????????

Ja slår man ur skruven med slägga då lär man få byta navet ;

Tror han menar pinnskruv eller vad man ska kalla det. Sitter inslagen i navet från baksidan :-)

Hjulskruv är även benämningen för denna skapelse, med splines.  Om de skulle vara något nav med gängad skruv i navet så skruvar man ut dem.

Evildan
18 oktober 2017
#17
Y169 skrev:
Evildan skrev:
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det.
2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vire påverkar bromsoket.
3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.

Det heter vajer, så har vi avhandlat det.

Nämen se där vad autokorrekt hjälpte till med, vilken tur att du uppmärksammade det.

6 172 Inlägg
18 oktober 2017
#18
Men Audi A3 har väl skruvar bak (om det är trummor) och inte muttrar?!


2 250 Inlägg
18 oktober 2017
#19
Bultar, skruvar, muttrar och invändigt gängade bultar, skruvar samt utvändigt gängade muttrar...

Mycket nu...  Undrar vad TS har på sin bil
Senast redigerat av Meaganeowner (18 oktober 2017)

Muttley
18 oktober 2017
#20
Meaganeowner skrev:
Bultar, skruvar, muttrar och invändigt gängade bultar, skruvar samt utvändigt gängade muttrar...

Mycket nu...  Undrar vad TS har på sin bil

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Bult_med_platt_huvud.tif/lossy-page1-1200px-Bult_med_platt_huvud.tif.jpg


Sök