Jag har nyligen köpt en Audi a3, 2002 där man på vänsterbak hjul har bytt bultar. Det har sedan skett så att två av de inte går att skruva åt. Jag har även sett att halva gängorna på de två är utslitna. Det kan även vara så att de andra tre är dåliga med men det vet jag inte nu. Jag behöver dels minst två nya bultar men jag har även frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Det kan vara så att gängorna i bilen är dåliga men det får man åka till en verkstad så de får fixa gängorna.
Men jag tänkte testa med längre bultar tex gänga som är 35mm. Hur är det med Audi a3 2002, Hur sitter handbromsen på bakhjulen? Om de är trumbroms så kan jag inte använda längre gängor för då kan jag förstöra handbromsen. Men om handbromsen är med den vanliga bromsen så funkar det.
(Det här kan ha hänt då jag har sfäriska bultar på bilen och råkat sätta koniska fälgar på.) Men jag måste som sagt lösa det här och vill gärna höra era tankar!
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det. 2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vajer påverkar bromsoket. 3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det. 2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vire påverkar bromsoket. 3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.
Jag har skruvat med bilar i 40 år och aldrig hört ordet hjulskruv, alla säger ju hjulbult. Även Biltema tex kallar dem för hjulbult.
Senast redigerat av Pininfarina406 (16 oktober 2017)
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det. 2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vire påverkar bromsoket. 3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.
Jag har skruvat med bilar i 40 år och aldrig hört ordet hjulskruv, alla säger ju hjulbult. Även Biltema tex kallar dem för hjulbult.
Jag har också skruvat bil i flera decennier vad nu det har för betydelse för vad saker ijenkligen heter.
En bult saknar gängor. En skruv har gängor. Så enkelt är det per definition.
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)
Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har. Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit. Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)
Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har. Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit. Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.
Jag skulle säga att det nog är mer pectoralis och triceps som arbetar, såvida du inte ligger på rygg med skallen under skivan och kroppen rakt ut på golvet och slår på skruven/bulten/ollonet. En manöver som även kallas "Giljotinen".
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)
Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har. Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit. Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.
Eller annars sedan till att ha rätt skruvar och åtdragningsmoment så är problemet ur världen:-)
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)
Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har. Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit. Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.
Vill du vara vänlig och förklara för mig vad du menar med att slå ut skruven med en slägga????????
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)
Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har. Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit. Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.
Vill du vara vänlig och förklara för mig vad du menar med att slå ut skruven med en slägga????????
Ja slår man ur skruven med slägga då lär man få byta navet ;
Tror han menar pinnskruv eller vad man ska kalla det. Sitter inslagen i navet från baksidan :-)
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det. 2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vire påverkar bromsoket. 3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)
Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har. Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit. Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.
Vill du vara vänlig och förklara för mig vad du menar med att slå ut skruven med en slägga????????
Absolut. Majoriteten av naven har en sådan här skruv intryckt om du inte har skruvhål i navet såklart. Man använder sig alltså av en mindre slägga. Man behöver inte ta de största man hittar. Sen ger du den en lusing eller två så trillar de ut på baksidan av navet utan att du behöver byta något nav.
Jag skulle nog byta hjulnavet där gängorna är kass. Om jag inte minns fel så är det enkelt bak på a3/golf då det sitter på tapp. Bara riva bromsarna och bort med centrummuttern och dra av lagret/navet och på med det nya :-) men någon får rätta mig om jag har fel :-)
Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har. Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit. Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.
Jag skulle säga att det nog är mer pectoralis och triceps som arbetar, såvida du inte ligger på rygg med skallen under skivan och kroppen rakt ut på golvet och slår på skruven/bulten/ollonet. En manöver som även kallas "Giljotinen".
Jag har brukat stå upp, men vi kanske menar samma sak Låter då förvisso mitt verktyg jobba då jag inte anser man ska lägga för stor kraft när de är i närheten av navet, ett par stycken träffar så trillar de ut galant.
Fast om Audi inte varit helt efterblivna så är de ju enklare att byta skruv. Om de sitter i navet så tar du en slägga med skön tyngd i och har slagit ut skruven på 1-5 slag beroende på hur stora biceps du har. Sen tar du en ny hjulskruv och drar dit. Om de inte är efterblivet dyra som tex chrysler som kostar 240 kr STYCK så är de mycket billigare.
Vill du vara vänlig och förklara för mig vad du menar med att slå ut skruven med en slägga????????
Ja slår man ur skruven med slägga då lär man få byta navet ;
Tror han menar pinnskruv eller vad man ska kalla det. Sitter inslagen i navet från baksidan :-)
Hjulskruv är även benämningen för denna skapelse, med splines. Om de skulle vara något nav med gängad skruv i navet så skruvar man ut dem.
1. Hjulskruv heter det, så har vi avhandlat det. 2. Parkeringsbromsen är konstruerad så en vire påverkar bromsoket. 3. Det är inte säkert att det trots konstruktionen finns utrymme för längre hjulskruvar.
Det heter vajer, så har vi avhandlat det.
Nämen se där vad autokorrekt hjälpte till med, vilken tur att du uppmärksammade det.