Provmonterar hjulen från min F10 528a. 18" M-sportfälgar, 9" bak och 8" fram. Offset bak funkar, kan klämma dit en spacerplatta också, fram ligger dom fel med nuvarande däck, men med 225or kommer det att funka. Trolig kulör på dessa; "The general silver on BMW alloys is "Reflex Silver" (Colour Code: A44/BMW WA44 MET). A lot of dealers actually spray the alloys with Titanium Silver as it's a cheaper paint."
Senast redigerat av eastmotorsport (27 februari 2018)
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Har handlat på mig lite mer fälgar nu.Omgång från just 5-serien F10, original M-sport . 8x18" et 30 fram, 9x18" et 44 bak. Fram blir det lite tight men det ska funka med lite stretch och kanske nån grad extra camber. Bak inga problem, där blir det tom 5mm spacerplatta. Ser ut att vara i rätt bra skick så jag försöker nog bättra dom och putsa upp dom som tusan. Har letat färgcode o hittat detta; "The general silver on BMW alloys is "Reflex Silver" (Colour Code: A44/BMW WA44 MET). A lot of dealers actually spray the alloys with Titanium Silver as it's a cheaper paint"
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Lite småsaker från billacken. Inte klart, men har ingen brådska. Accentfärgen jag valt, den övre ribban av de två är i BMW Sophisto Gray metallic. Funkar alldeles lagomt till originalkulören BMW Cosmos Black metallic.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Fasen vilket gnuggande på fälgarna. Sammanlagt har jag nu lagt fem-sex timmar på dom och då är det enbart rengöring. Hoppas vara klar med det under helgen, sen ska några småskador repareras.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Huvva vilket slit men frånsett några små kantstötningar så är dom klara. Ja, fem fälgar. Blev så i inköpet. Men nu är dom i skick på baksidan att dom duger. Rengjorda och vaxade ordentligt. Man kan undra varför jag lägger ner sånt jobb på begagnade fälgar. Svaret är att dom är snordyra nya. Räkna med minst 4000:-/st per fälg. Framsidan också på gång. Väntar med vaxning tills jag bättrat de korta kantstötningarna någon gjort på dom innan dom hamnade i mitt ägande. Ska unna mig nya BMW original centrumkoppar sen.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Tack, testat allt från thinner till smörknivar i plast. Bäst sen man fått bårt tjärnan tidigare ägare kört igenom, var den löddrande Svinto och sen vaxcleaner som man har innan vaxet läggs på. Vaxet blev två lager Carnuba vax.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Tack, testat allt från thinner till smörknivar i plast. Bäst sen man fått bårt tjärnan tidigare ägare kört igenom, var den löddrande Svinto och sen vaxcleaner som man har innan vaxet läggs på. Vaxet blev två lager Carnuba vax.
Man kan köpa andra gummi mellanlägg men jag sparade tid och pengar och kapade dom själv. 5mm lägre med detta lätta ingrepp. Fortsatte med att måla upp naven på skivorna så de matchar mina fälgar, Styling 350 M-sport i 18". Tvättade av bakaxeln och tillhörande grejer lite. Fortsätter med tvätt och lite mer färg imorgon. PS Hjulen tillhör min F10 528 xDrive M-sport men jag kommer ha lika fälgar på Z3an men andra dimensioner på däcken.Maskeringen på bakluckan är funderingar på lack då jag får igen min andra moddade baklucka.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Idag var det dags att bättra de små kantstötningarna på fälgarna. AutoLack i Östersund bidrog på bästa sätt och kul att återigen få testa slipning och maskering. Sprutan överlät jag, för länge sedan jag höll på känns det som. Rätt kulör på fälgen ska vara BMW A44 fälgfärg, kallas Reflexsilver metallic. Så blev det också.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Mixtrar lite smått med bakändan. Nya baklampor, ny kort antenn, rengör även fälgbanorna för nya däcken. Imponeras av skicket på bilen, nyskick bakom panelerna i bagaget.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .