Skoda Octavia 4wd kör jag. Nu 42 000 mil. Ca 36 000 när den blev köpt. Då hade förre ägaren bytt dubbelmassesvänghjulet lamellpaket, generator, någon drivknut o s v. Kamremspaket enligt intervall. Oljebyte var 800 mil. Gav då 15 000 för den.
Beräknad total milkostnad om den rullar ett år till ca 17 kr. Detta inklusive allt. Inköp. Byte av alla vätskor inkl olja i Haldex, filter till Haldex. Nya hjullager och bromsar (inte bromsok) runt om. Nya bussningar i länkarmar bak.
Nya drivknutsdamasker stötdämpare, fjädrar, höjning fram, hjulinställnimg mm mm. Skatt 3000/år. Däck rullar drygt 3000 mil innan byten. Gäller både sommar- o vinterdäck (1 kr / mil).
Försäkring, besiktning o s v.
Bytt värmepaket mot bra beg. Kostade 800 kr inkl glykol. Gjorde en fuling och kapade värmelådan med en fogsvans. Lecab skulle ha minst 12 000 för att byta.
Detta var klart besvärligaste jobbet.
0.65 l diesel / mil. Reggad som LL.
Men jobb o kostnader får man oavsett räkna med i vart fall om bilen gått över
10 000 mil.
Sambons Golf V 1.6 kördes tidigare av dottern från ny.
Gått 10 000 mil när vi tog över den. Bytt kamremspaket, ny framruta, skivor o klossar runt om, drivknut, drivknutsdamasker, batteri, luftfilter, ett bromsok, ett hjullager och momentstag. Olje o filerbyten var 800:de mil.
Nu har bilen rullat 13 000 mil.
Nu ska tändstiften bytas. Sitter besvärligt till, måste lossa insugningsrör mm. Kostar 6 - 800 i arbete på verkstad... Blir en trevlig kväll i garaget.
Haft Passater Tdi combi 95 och 96. LL-reggade.
95:an rullade 59 600 mil innan den ställdes ned. Den andra strax under 50 000.
Lådan rasade på den ena vid 35 000. Köpte beg på skroten för 2 000 kr och bytte själv.
Totalkostnaden blev ca 14 kr / mil, för dessa.
Nåväl nästa bil blir en som gått mindre än 15 000, bensinare och 2 wd.
Siktar på en Golf Combi.
Eller nån senare Saab. De är verkligen prisvärda nu. Bensinare drar dock lite väl mycket soppa.
Dieslar har motor- och kupevärmare som ständigt går och förmodligen går sönder eller krånglar.
Värmare av den anledningen att en modern dieselmotor ger så små förluster (värme) att det behövs tillskott. Förbrukar m a o extra diesel när det är kallare än + 7 grader.
Senast redigerat av Meaganeowner (16 november 2017)