25 november 2017
Trådstartare
Gick bra till slut. Vill bara dela med mig min erfarenhet.
Köpte renoveringssats med ny kolv till en Golf V.
Bytte dammskydd, tätning och kolv. Flyttade över mekaniken inuti kolven, till den nya. Var försiktig när jag lossade låsringen inuti kolven, så att ordningen på brickor mm inte ändrades.
Monterade och luftade, som vanligt, med assistans av en polare som manöverrerade bromspedalen.
Nu blev det som så att bromsen tog först när pedalen kommit halvvägs ned.
Om man bromsade igen, strax efteråt så tog nu bromsen normalt högt upp.
Väntade man en halv minut, så var det först nere igen, som bromsen tog.
Hittade lösningen på nätet. Kvarvarande luft i oket som inte gick att få ut på vanligt sätt!
Enda raka var att lossa handbromsvajer, och själva oket. Men låta bromsslang vara inkopplad. En större hylsa fick ersätta bromsskiva och bromsklossar, annars skulle cylindern pressas ut vid efterföljande luftning.
En luftning där oket skulle hållas i olika vinklar, lutande åt sidan o s v. Inför varje luftning skulle man knacka på oket med
t ex en hammare.
Oj, vad luft det gick att få ut. Men till slut bara bromsvätska.
Bultade ihop och så fungerade bromsarna perfekt.
Köper man helt nytt ok, så är de flesta "förluftade". D v s fyllda med bromsvätska.
Renoveringssatsen med ny kolv kostade 250 kr.
Senast redigerat av Meaganeowner (26 november 2017)