Du kan inte ta bort dpf filtret, det är olagligt och går ej igenom besiktningen. EGR ventilen tror jag man kan få mkt nytta av att skrota, har själv haft tanken. Det systemet skapar massa sot som kommer in i motorn - var definitivt ingen bra idé att släppa in halvförbrukade avgaser i tändsystemet..hur miljövänligt det än är. Vad gäller dieselpartikelfiltret tycker jag det är omoraliskt taskigt mot miljön att ta av det. Kanske därför det är olagligt? Det kommer du åka dit på, eftersom euro5- rening är krav på, särskilt just nu med alla skandaler.., det de inte berättar är att regenerationsprocessen kräver att du kör var 50:e mil eller så. Kolla John callagan om diesel vs petrol- på youtube. Min dpf var ok, men regenerationen kan bara ske from 4:e växel och runt 80 i minst 20min, alltså typ motorvägskörning varje/varannan vecka en halvtimme. Vore ju bättre om man visste att moderna dieslar måste köras så för att dpf; en inte ska sota igen..
-men är det nån som gjort en egr delete ok klarat besiktningen efter D vore jag jäkligt intresserad av att veta om det går att göra?