Två år senare ramlar nästa nyfikna in. -Jag har fått en Passat TDI -95 med 1Z-motor, vilken jag hoppas kunna klämma ner i en Saab 95 V4 från 1968. Har tack vare A-traktorprojektet ovan förstått att svänghjul och startmotor måste bytas eftersom Passat B4 har paketet tvärställt. Jag har dock tre bensin-Passater av B5-typ med motorn på längden, så jag hoppas det jag behöver finns där.
Det som bekymrar mig mest är elektroniken. Jag HATAR bilelektronik helt enkelt, främst för att det är svårt att felsöka i vägkanten, och svårt att fixa med tejp och ståltråd så man kan halta hem. En god vän har 1.9 TDI -97 i sin Volvo Amazon, med adapterplatta av samma typ som i A-traktorbygget, och M40 till detta. Motorn har fått insprutningspumpen utbytt till en äldre mekanisk VE-pump, så allt som behövs där är 12V till stopp-solenoiden.
Tips om var jag hittar bra beskrivningar av elsystemet kring en TDI-motor får mer än gärna höra av sig! Jag har sökt på Internet och det jag hittar som verkar bra har elscheman som postats på Photobucket innan de lade en dyr betalspärr på allt material.