De tror inte jag heller. Förutsatt att bilen A: inte är helbilsgodkänd. B: Rätt dokumentation fortfarande lämnas ut av Volkswagen Sverige.
Det kommer behövas ett intyg som verifierar att karossen är godkänd för X antal hästkrafter givet att specificerade delar finns på bilen.
Det kommer också behövas ett intyg om att motorn släpper ut Y mängder avgaser och att dom nivåerna är godkända i den specifika bilen.
Sen kommer det också behövas ett intyg från en Auktoriserad VW verkstad som säger att avgasreningen är komplett och korrekt installerad.
Dessa intyg kan vara allt från gratis till kosta flera tusenlappar. På det kommer regbes + kontrollbes för drygt 1500.
Jag vet att Opel slutade ge ut dom här intygen för över 10 år sen, och att det även varit svårt med andra märken. Därför är det långt från säkert att dom går få tag på. Allt detta pga att man vill öka effekten med mer än 20%.
Är den sen helbilsgodkänd, så går de inte ens ta den här vägen.. Då får man om man ska vara Riktigt petig inte ens byta däckdimension! Sen är de ingen som bryr sig om just den parametern, men hårddrar man det så är det där nivån ligger för ett helbilsgodkänt fordon
Kort sagt så är SFRO garanterat den enklaste vägen att gå, potentiellt den enda vägen. Då kostar SFRO bes. några tusenlappar + 1500+ för reg och kontrollbesiktning. Sen ska man ha i motorn, alla delar, mer måste kanske bytas etc. Springer fort iväg till 10 000 i delar. Även om bilen idag har samma bromssystem etc som en med 1.8 och alla intyg går få fram så kostar det en slant att köpa motorn, besiktningar och intyg. Blir fort 10 000 där med. Och då är frågan om en likadan bil, i samma skick, med den motorn som önskas kostar ~8-10 000 mer än vad denna gör? Om den INTE gör det finns det ingen ekonomisk vinning i att göra detta. Då är det smartare att löpa linan ut och hinka i en GTi motor istället