3622
Sök

Byte av pinjong Volvo 744 1989

441 Inlägg
23 december 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Mitt kronhjul gick sönder så jag köpte en ny men den passade tyvärr inte i min bakaxel. Var fel utväxling. Kille  jag köpte drevet av hadf även pinjongen så nu vill jag byta den med.

(För att kunna montera nya klumpen)

Hur ska jag få tillväga? Har googlat lite och det verkar som att hälften av de som byter shimsar och kollar spel med indikatorklocka, medans andra hälften bara kastar i en ny pinjong och drar 250nm.

Hur noga är det egentligen?

118 Inlägg
23 december 2017
#2
Bara att sätta dit. Ingenting är noga på en 740. Allt är på ett ungefär, lite bondekänsla. Det som var skillnaden mellan Volvo och SAAB på den gamla goda tiden.

672 Inlägg
23 december 2017
#3
Skippa bondekänslan (ursäkta) men skaffa verkstadshandbok!

"Väx inte upp! det är en fälla"

914 Inlägg
24 december 2017
#4
Är det en vinterbil som bara ska leva några månader till så kasta ihop skiten och kör,men är det en bil som ska leva vidare så gör rätt och schimsa så dreven får korrekt anliggning.

441 Inlägg
24 december 2017
Trådstartare
#5
Power-krille skrev:
Skippa bondekänslan (ursäkta) men skaffa verkstadshandbok!

Vem ursäktar du dig för?
Aronson skrev:
Är det en vinterbil som bara ska leva några månader till så kasta ihop skiten och kör,men är det en bil som ska leva vidare så gör rätt och schimsa så dreven får korrekt anliggning.

Jag får försöka göra det ordentligt.

2 329 Inlägg
25 december 2017
#6
En komplett bakaxel borde inte vara så dyr på skroten


7 454 Inlägg
25 december 2017
#7
Ett tips är att besöka biblioteket och läsa i "Tecnos Chassieteknik", om du inte har Volvo´s handböcker.
Där finns dels tillvägagångssätt beskrivet, dels alla inställningsdata, samt alla åtdragningsmoment.

Nu är det väl, som lite raljerande skrivits ovan, att det kanske inte är så noga när man på en så pass gammal bil byter kronhjul och pinjong, men jag tycker att man i alla fall ska försöka att göra ett så bra arbete som möjligt.
Vet inte exakt hur man gör på en volvobakaxel, men en eller kanske 2 indikatorklockor med magnetstativ samt en fjädervåg samt märkfärg är bra hjälpmedel.

Går ju praktiskt taget ALDRIG att flytta över en parad slutväxelsats till en annan banjo och får det bra(=tyst).
Än mindre att få ett kronhjul och en pinjong, som inte är parade, att bli bra(=tyst).

Men ju noggrannare du är, desto bättre(=tystare) får du bakaxelväxeln.

Min åsikt.


Sök