3496
Sök

Vilka halogen lampor lyser bäst

90 Inlägg
2 januari 2018
Trådstartare
#1
Hej

Jag undrar om någon har testat några av dessa lampor och vilken lyser starkast och bäst?
Ska vara till halvljuset.
H7 Osram Nightbreaker LASER 130%
H7 Philips RacingVision 150%
H7 Philips WhiteVision 4300k

Tacksam för svar.

mvh
Pierre

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 januari 2018
#2
Den som har högst effekt såklart..
Jämför en 25 watt med en 100 så får du se..
Dock reserverar jag mig på att man nog inte får överskrida 60w på halvljus, men jag kan ha fel..
Senast redigerat av autodidakten (2 januari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 januari 2018
#3
autodidakten skrev:
Den som har högst effekt såklart..
Jämför en 25 watt med en 100 så får du se..
Dock reserverar jag mig på att man nog inte får överskrida 60w på halvljus, men jag kan ha fel..

55w på halvljus och förmodligen är alla exempel på just 55w.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Cupra_
2 januari 2018
#4
Jag har osram nightbreaker laser i halvljuset o h nightbreaker unlimited i helljuset. Har helt ärligt inte prövat Philips men jag är tvärnöjd med mina. Visst, det är fortfarande halogen men det gjorde en klart synlig skillnad jämfört med standard.

Värt att veta är att generellt får du kortare livslängd på lamporna ju mer kräm de tar ur dem. Ovanstående lampor håller därför kortare än en standard.
Mig veterligen är White vision mest att ljuset får en annan färg, men det blir inte direkt mer ljus.
Senast redigerat av Cupra_ (2 januari 2018)

7 394 Inlägg
2 januari 2018
#5
Cupra_ skrev:
Jag har osram nightbreaker laser i halvljuset o h nightbreaker unlimited i helljuset. Har helt ärligt inte prövat Philips men jag är tvärnöjd med mina. Visst, det är fortfarande halogen men det gjorde en klart synlig skillnad jämfört med standard.

Värt att veta är att generellt får du kortare livslängd på lamporna ju mer kräm de tar ur dem. Ovanstående lampor håller därför kortare än en standard.
Mig veterligen är White vision mest att ljuset får en annan färg, men det blir inte direkt mer ljus.

vilken av dina lampor är bäst då ??


Cupra_
2 januari 2018
#6
Ser ingen större skillnad mellan laser och unlimited. Möjligtvis att unlimited lyser något vitare, eller de upplevs så i alla fall. Men laser SKA ge mer ljus.

5 119 Inlägg
2 januari 2018
#7
Jag har kört osram NB i flera bilar och alltid vart nöjd och upplevt att lyser blivit bättre. I micran jag hade körde jag unlimited och där blev det grym skillnad. Dock var halvljuset bra innan men blev ännu bättre med unlimited, förövrigt en av dom bilar med bästa halvljuset jag kört.
Även båda mercorna är försedda med osram NB, dock xenon i den ena :-)
Summa summarum är att jag rekommenderar osram NB över lag :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 119 Inlägg
2 januari 2018
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-451e75e3e3dd848e3a232cf0723eb156.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-16ca2dbe7b1de945722b91d001882b3d.jpg
Kom på att jag hade ett par gamla bilder på en annan bil där det byttes till osram NB från en 80-90w rally lampa. Den med vitaste ljuset är osram NB.
Senast redigerat av mb_pucken (2 januari 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 441 Inlägg
3 januari 2018
#9
Ett okonventionellt sett att öka belysningens styrka är att öka laddspänningen, om man har justerbar laddningsregulator.
Fanns rallyrävar som gjorde så förr i tiden.
Naturligtvis förkortas livslängden på lamporna.
På en av mina hobbybilar har jag justerat laddspänningen till 15,5 volt.
En annan nackdel, framför allt på sommaren när det är varmt, är att batteriet "gasar" mer.

4 139 Inlägg
3 januari 2018
#10
Gula H7 gör att man syns klart och tydligt:
https://www.ebay.com/itm/172231926629

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2018
#11
spillolja skrev:
Gula H7 gör att man syns klart och tydligt:
https://www.ebay.com/itm/172231926629

Och om man prioriterar att själv se framför att andra ser dig/ditt fordon lite extra galet bra? wink



- - - - - - - - - - - - - - - - -

Lite beroende på bil osv så kan man ju dra nya kablar med relä osv. Förutsätter ju i sin tur att man inte har ljusövervakning för då blir det ett j*vla pipande. Vet exempel där det inte ens kommit ut 12v med motorn igång.

Kör även jag med "NB Unlimited" och är nöjd. De lyser helt enkelt lite mer (än standardlamporna).

Testat några Philips "högprestandalampor" också under åren, men där har livslängden varit rent skrämmande kort. 5-6 månader.
Senast redigerat av it_mutt (3 januari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 139 Inlägg
3 januari 2018
#12
it_mutt skrev:
Och om man prioriterar att själv se framför att andra ser dig/ditt fordon lite extra galet bra? wink

Det handlar om halvljuset enligt TS, och behöver man se så bra då man inte kör med helljuset ?
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2018
#13
spillolja skrev:
it_mutt skrev:
Och om man prioriterar att själv se framför att andra ser dig/ditt fordon lite extra galet bra? wink

Det handlar om halvljuset enligt TS, och behöver man se så bra då man inte kör med helljuset ?
smile

Jag tänker såhär; jag vill ha så bra halvljus som bara är möjligt. Helljuset kan man ju alltid lösa på "annat vis" s.a.s. smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 822 Inlägg
3 januari 2018
#14
spillolja skrev:
och behöver man se så bra då man inte kör med helljuset ?
smile

om man inte behöver se så kan man ju lika gärna köra med p-ljusen tända när man inte kör med helljusen tända eftersom man inte behöver se så bra?

JAG vill iallafall ha ett bra halvljus när jag släcker helljuset så att man ser något.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 januari 2018
#15
Christian S skrev:
spillolja skrev:
och behöver man se så bra då man inte kör med helljuset ?
smile

om man inte behöver se så kan man ju lika gärna köra med p-ljusen tända när man inte kör med helljusen tända eftersom man inte behöver se så bra?

JAG vill iallafall ha ett bra halvljus när jag släcker helljuset så att man ser något.

Halvljuset är betydligt viktigare för mig. Det är synnerligen ovanligt att jag använder helljus eftersom man nästan alltid har möte.

Lysande exempel från igår då jag körde hem efter 15.00 genom Roslagen. Möte i stort sett hela vägen längs de krokiga 70vägarna och inga gatljus, samtidigt som hjortar, rådjur och vildsvin springer kors och tvärs över fälten.

Bor man däremot så till att det är mycket körning på skogsväg i glesbygd så kan jag förstå att helljuset är viktigare eftersom möten inte är lika vanliga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 394 Inlägg
3 januari 2018
#16
caromania skrev:
Christian S skrev:
spillolja skrev:
och behöver man se så bra då man inte kör med helljuset ?
smile

om man inte behöver se så kan man ju lika gärna köra med p-ljusen tända när man inte kör med helljusen tända eftersom man inte behöver se så bra?

JAG vill iallafall ha ett bra halvljus när jag släcker helljuset så att man ser något.

Halvljuset är betydligt viktigare för mig. Det är synnerligen ovanligt att jag använder helljus eftersom man nästan alltid har möte.

Lysande exempel från igår då jag körde hem efter 15.00 genom Roslagen. Möte i stort sett hela vägen längs de krokiga 70vägarna och inga gatljus, samtidigt som hjortar, rådjur och vildsvin springer kors och tvärs över fälten.

Bor man däremot så till att det är mycket körning på skogsväg i glesbygd så kan jag förstå att helljuset är viktigare eftersom möten inte är lika vanliga.

båda är viktiga,, för ibland har man ju fri väg å kan dunka igång alla extraljus å oftast kör man på halvljus,, å då vill man ju ha bra kräm i dem smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
3 januari 2018
#17
granadadr skrev:
caromania skrev:
Christian S skrev:

om man inte behöver se så kan man ju lika gärna köra med p-ljusen tända när man inte kör med helljusen tända eftersom man inte behöver se så bra?

JAG vill iallafall ha ett bra halvljus när jag släcker helljuset så att man ser något.

Halvljuset är betydligt viktigare för mig. Det är synnerligen ovanligt att jag använder helljus eftersom man nästan alltid har möte.

Lysande exempel från igår då jag körde hem efter 15.00 genom Roslagen. Möte i stort sett hela vägen längs de krokiga 70vägarna och inga gatljus, samtidigt som hjortar, rådjur och vildsvin springer kors och tvärs över fälten.

Bor man däremot så till att det är mycket körning på skogsväg i glesbygd så kan jag förstå att helljuset är viktigare eftersom möten inte är lika vanliga.

båda är viktiga,, för ibland har man ju fri väg å kan dunka igång alla extraljus å oftast kör man på halvljus,, å då vill man ju ha bra kräm i dem smile

För min del tveksamt. Jättekul om de är bra men det kvittar.  Jag använder helljus kanske 3-4ggr per år. Halvljuset däremot är prioriterat.

I mina H4 bilar kör jag med Ring Xenon. Nu har jag inte testat många olika märken men de var väldigt mycket bättre än de som satt där. Däremot vet jag inte om dessa finns eller är bra som H7.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök