5 januari 2018
Trådstartare
Så där, här kommer en liten uppdatering av dagens aktivitet vid bilen.
När jag slår på tändningen så är det som vanligt, förutom att verktyget blinkar....
Motorvarning lyser gult hela tiden (Men det gör den även på en fungerande bil tills man startar den, så antar att den inte är ett problem)
Efter en stund så tänds lampan för partikelrengöring, och efter någon sekund eller 2 så börjar lampan för trasig lampa lysa, i samband med att trasig lampa börjar lysa så startar fläkten och går upp till 100 procent o bara kör..... Vid vissa gånger av start av tändningen så som felet AFS upp. Men långt ifrån alla gånger.
Fick sedan höra lite om partikelrengöring, och att ett liknade fel hände en kompis kompis, och när den lampan tändes så slog det ut hela bilen och den dog med, som på min.
Nu har jag bara åkt korta korta sträckor, på det senaste året har jag inte åkt någon längre sträcka alls.
Så min fundering /fråga är nu om det kan vara partikelfiltret som är täppt, och att bilen känner av det och då skyddar motor med att inte starta? (Funderar fritt utan att veta ett skit om bilar)
(Vid ett av ett försök av att få bilen och starta så gick motorn runt en halvsekund. Och slog sedan av.)
Några felkoder kunde jag inte läsa av med min enkla felkodsläsare.
Senast redigerat av kiptanoi (5 januari 2018)