3138
Sök

Det här med släckta baklysen...

1 271 Inlägg
6 januari 2018
Trådstartare
#41
spillolja skrev:
har lyckats sjabba till det och sjabba tillbaka det

kan ska kopiera strängen och spara den
det går tydligen inte att koda bort dimbakljusen

Nyare bilar har en maskad Byte 18. Dvs den visas 00 oavsett vad koden är och betyder ingenting i HEX. Ändrar du den är du garanterat rökt. Bara ett tips i största välmening till andra om vill pröva lyckan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

2 250 Inlägg
6 januari 2018
#42
TS
Inledande inlägget.

Om det gällt mig och min bil, som du skickat in fingrar och hand i, så hade risken varit stor att du blivit av med endera. Men sånt räknar väl du med?
Min hund är nämligen rätt så bitsk.

Tror även det benämns hemfridsbrott, med helt andra påföljder.


- Men visst...  man kan verkligen ifrågasätta detta med ljus, eller inget, på fordon nu för tiden.

Monterade egna små lampor i mina extraljus, en gång i tiden. Renderade ombesiktning.

Idag möter man tradare med hela fronten upplyst och så klagas det på varselljus och dimljus på personbilar.
Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2018)

1 271 Inlägg
6 januari 2018
Trådstartare
#43
Jag hade gladeligen bemött din hund - och dig i den situationen. Och välkomnat en anmälan om hemfridsbrott och fått en extern bedömning av din förmåga att inneha ett körkort. Sån är jag och det passar inte alla.
smile

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Muttley
6 januari 2018
#44
https://farm1.staticflickr.com/703/20333782073_1b828044be_c.jpg


Trevlig helg.

Cupra_
6 januari 2018
#45
Soulman skrev:
Jag hade gladeligen bemött din hund - och dig i den situationen. Och välkomnat en anmälan om hemfridsbrott och fått en extern bedömning av din förmåga att inneha ett körkort. Sån är jag och det passar inte alla.
smile

Personligen så tror jag att man lever farligt med det beteendet i dagens samhälle.. Rätt vad det är gör man så mot fel person och möts av en kanyl eller ett knivblad i kistan, och då känns några klena lampor helt plötsligt rätt oviktigt.. Jag ser ofta på jobbet vad folk har skit i bilarna. Det är allt från golfklubbor till knivar till jaktvapen och allt möjligt däremellan.. Så tar man sig friheten att ta sig in i någon annans bil ska man nog vara beredd på att få veva duktigt också..

Personligen hade jag aldrig brytt mig om att göra så, även om jag blinkat lite på folk ibland. Inte över en sån sak i alla fall. Det är helt enkelt inte värt det för du vet inte vem som sitter i bilen.

2 250 Inlägg
6 januari 2018
#46
Du skrev väl inte fel nu?

Borde väl stått min, inte din.

Äsch... Jag har ingen aning om dina förmågor och är heller inte intresserad av dessa.

Tråden handlade ju om fordons belysning...
får väl fortsätta där.

2 250 Inlägg
6 januari 2018
#47
Det jag skrev om tradare, sks nu inte misstolkas. Det är väl bra att man verkligen ser att det lommer nåt stort.

Men hur gör de vid besiktningen. Stänger de ned allt pynt?

Eller finns det undantag i lagstiftningen /
praksis?
Går det på bilens vikt kanske?

Cupra_
6 januari 2018
#48
Meaganeowner skrev:
Det jag skrev om tradare, sks nu inte misstolkas. Det är väl bra att man verkligen ser att det lommer nåt stort.

Men hur gör de vid besiktningen. Stänger de ned allt pynt?

Eller finns det undantag i lagstiftningen /
praksis?
Går det på bilens vikt kanske?

De har ju brytare till allt sånt. Klassas annars som "annan lykta, otillåten" och renderar i ett underkännande.

Evildan
7 januari 2018
#49
Meaganeowner skrev:
Det jag skrev om tradare, sks nu inte misstolkas. Det är väl bra att man verkligen ser att det lommer nåt stort.

Men hur gör de vid besiktningen. Stänger de ned allt pynt?

Eller finns det undantag i lagstiftningen /
praksis?
Går det på bilens vikt kanske?

Det är ett annat regelverk gällande lastbilars belysning men dom får ändock inte se ut som julgranar.
Jag tycker funktionen ljusassistent verkar smidig även om jag föredrar att sköta mina manuella DRL helt själv även om rutan är neddragen i någon förort.
Nu råkar min bil alltid ha lysande instrumentgrupp då dom är av digital och även projekterande typ men knappar och reglage förblir obelysta i läge "0" så när det mörknar måste man antingen veta var knapparna är placerade eller vrida på belysningsspaken.
Jag ser vidare inga som helst problem med släckta bakljus under goda siktförhållanden då det förkortar reaktionstiden för föraren bakom vid inbromsning samt sparar bränsle, tänk på att de få dropparna en bil sparar var mil skall multipliceras med tiotals miljoner bilar gånger tusentals mil vilket givetvis ger positiva miljöaspekter.
Min bil är dessutom försedd med LED fram som bak vilket sparar ytterligare på miljön då dessa förbrukar mindre och håller längre än traditionella glödlampor så att folk kan fortsätta odla sina jordgubbar under solens värmande strålar eller njuta av en GT och en näve ostbågar en härlig sensommarkväll och spana på förbipasserande i sitt område.

7 394 Inlägg
8 januari 2018
#50
det sista ang bränsle är försummbart, bajsvärmare och ac  drar BETYDLIGT mer energi,  strunta i att anv den i ca 2 min och du har sparat in energin på släckta bakljus i MÅNGA mil ,, bättre att ha bakljus tända hela tiden tycker jag iaf,, speciellt i dessa dåligtväder tider,,

  offtopic,, låg bakom en bil i snörök igår utan tända dimljus,, syntes inte alls såg ljuskäglorna ibland framför bilen,, men bakljusen syntes NADA,,,,


4 140 Inlägg
8 januari 2018
#51
Jag har LED  på Renaulten när det gäller Sidoblinkers, Positionsljus , Bromsljus och skyltbelysning

Dímljusen fram har normalt 55W H3  har haft 25 wattare  men lamporna har dålig hållbarhet, har 20 wattare på G från  England, såfall kan jag använda dimljusen fram som varseljus och spara energi och påfrestning på generatorn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

5 111 Inlägg
8 januari 2018
#52
Muttley skrev:
Hade de byggts med enbart automatiskt så finns inga problem, det är helt och hållet enbart handhavandefel (om inte delar är trasiga) om inget halvljus eller bakljus finns vid skymning/mörker.

Håller med!
Det är fortfarande olagligt köra med släckta bakljus under dåliga siktförhållanden, lagligt under goda sådana vilket jag tycker är helt okej för då behövs de inte. Samma sak med DRL, godkända endast för goda siktförhållanden, precis som när de kom på 70-talet och kallades "varselljus".

Jag har själv ingen automatik alls på mina bilar och inte fan kör jag runt på natten utan belysning för det....


Muttley
8 januari 2018
#53
Knugcab skrev:
Muttley skrev:
Hade de byggts med enbart automatiskt så finns inga problem, det är helt och hållet enbart handhavandefel (om inte delar är trasiga) om inget halvljus eller bakljus finns vid skymning/mörker.

Håller med!
Det är fortfarande olagligt köra med släckta bakljus under dåliga siktförhållanden, lagligt under goda sådana vilket jag tycker är helt okej för då behövs de inte. Samma sak med DRL, godkända endast för goda siktförhållanden, precis som när de kom på 70-talet och kallades "varselljus".

Jag har själv ingen automatik alls på mina bilar och inte fan kör jag runt på natten utan belysning för det....

Typ så.
Men de som faktiskt har mycket emot dessa modernigheter måste ju hata bilarna från 80-90 tal där man själv fick vrida från 0 till ljus.  Skitjobbigt när man glömde att vrida till 0 igen och batteriet inte var de bästa :p

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
8 januari 2018
#54
Muttley skrev:
Knugcab skrev:
Muttley skrev:
Hade de byggts med enbart automatiskt så finns inga problem, det är helt och hållet enbart handhavandefel (om inte delar är trasiga) om inget halvljus eller bakljus finns vid skymning/mörker.

Håller med!
Det är fortfarande olagligt köra med släckta bakljus under dåliga siktförhållanden, lagligt under goda sådana vilket jag tycker är helt okej för då behövs de inte. Samma sak med DRL, godkända endast för goda siktförhållanden, precis som när de kom på 70-talet och kallades "varselljus".

Jag har själv ingen automatik alls på mina bilar och inte fan kör jag runt på natten utan belysning för det....

Typ så.
Men de som faktiskt har mycket emot dessa modernigheter måste ju hata bilarna från 80-90 tal där man själv fick vrida från 0 till ljus.  Skitjobbigt när man glömde att vrida till 0 igen och batteriet inte var de bästa :p

Fast jag vet inte någon bil jag ägt som inte haft bakljusen tända när man startar bilen då har jag haft bilar från 1976   både Volvo saab Mazda Fiat vw  alla är 70-80 tal därimot var man tvungen att vrida på lyset på några av dom för att få halvljus men bakljus och varsel fram har alltid fungerat automatiskt

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
8 januari 2018
#55
Growe skrev:
Muttley skrev:
Knugcab skrev:

Håller med!
Det är fortfarande olagligt köra med släckta bakljus under dåliga siktförhållanden, lagligt under goda sådana vilket jag tycker är helt okej för då behövs de inte. Samma sak med DRL, godkända endast för goda siktförhållanden, precis som när de kom på 70-talet och kallades "varselljus".

Jag har själv ingen automatik alls på mina bilar och inte fan kör jag runt på natten utan belysning för det....

Typ så.
Men de som faktiskt har mycket emot dessa modernigheter måste ju hata bilarna från 80-90 tal där man själv fick vrida från 0 till ljus.  Skitjobbigt när man glömde att vrida till 0 igen och batteriet inte var de bästa :p

Fast jag vet inte någon bil jag ägt som inte haft bakljusen tända när man startar bilen då har jag haft bilar från 1976   både Volvo saab Mazda Fiat vw  alla är 70-80 tal därimot var man tvungen att vrida på lyset på några av dom för att få halvljus men bakljus och varsel fram har alltid fungerat automatiskt

Kan ju vara jag som hade en märklig bil.  Hade faktiskt en Peugeot 405 -88 där allt ljus var avstängt vid 0.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2018
#56
Muttley skrev:
Growe skrev:
Muttley skrev:

Typ så.
Men de som faktiskt har mycket emot dessa modernigheter måste ju hata bilarna från 80-90 tal där man själv fick vrida från 0 till ljus.  Skitjobbigt när man glömde att vrida till 0 igen och batteriet inte var de bästa :p

Fast jag vet inte någon bil jag ägt som inte haft bakljusen tända när man startar bilen då har jag haft bilar från 1976   både Volvo saab Mazda Fiat vw  alla är 70-80 tal därimot var man tvungen att vrida på lyset på några av dom för att få halvljus men bakljus och varsel fram har alltid fungerat automatiskt

Kan ju vara jag som hade en märklig bil.  Hade faktiskt en Peugeot 405 -88 där allt ljus var avstängt vid 0.

De flesta bilar som sålts i Sverige de senaste 30-40 åren har haft halvljusautomatik. Däremot har vissa saknat det. En Peugeot från -88 borde def haft det faktiskt. Kan ju varit trasigt? Eller importerad/flyttgods? Eller så saknades helt enkelt finessen på dessa!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
8 januari 2018
#57
Muttley skrev:
Growe skrev:
Muttley skrev:

Typ så.
Men de som faktiskt har mycket emot dessa modernigheter måste ju hata bilarna från 80-90 tal där man själv fick vrida från 0 till ljus.  Skitjobbigt när man glömde att vrida till 0 igen och batteriet inte var de bästa :p

Fast jag vet inte någon bil jag ägt som inte haft bakljusen tända när man startar bilen då har jag haft bilar från 1976   både Volvo saab Mazda Fiat vw  alla är 70-80 tal därimot var man tvungen att vrida på lyset på några av dom för att få halvljus men bakljus och varsel fram har alltid fungerat automatiskt

Kan ju vara jag som hade en märklig bil.  Hade faktiskt en Peugeot 405 -88 där allt ljus var avstängt vid 0.

Jag har ägt massor med bilar nyare som äldre där ingen belysning lyst om inte jag valt att slå på den, bilar från -62 och uppåt in i 2000 talet av allehanda märken och modeller. Inget märkligt med det alls.

Muttley
8 januari 2018
#58
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Growe skrev:

Fast jag vet inte någon bil jag ägt som inte haft bakljusen tända när man startar bilen då har jag haft bilar från 1976   både Volvo saab Mazda Fiat vw  alla är 70-80 tal därimot var man tvungen att vrida på lyset på några av dom för att få halvljus men bakljus och varsel fram har alltid fungerat automatiskt

Kan ju vara jag som hade en märklig bil.  Hade faktiskt en Peugeot 405 -88 där allt ljus var avstängt vid 0.

Jag har ägt massor med bilar nyare som äldre där ingen belysning lyst om inte jag valt att slå på den, bilar från -62 och uppåt in i 2000 talet av allehanda märken och modeller. Inget märkligt med det alls.

Nä jag blev tveksam, men då minns jag väl rätt smile

5 111 Inlägg
8 januari 2018
#59
caromania skrev:
Muttley skrev:
Growe skrev:
Fast jag vet inte någon bil jag ägt som inte haft bakljusen tända när man startar bilen då har jag haft bilar från 1976   både Volvo saab Mazda Fiat vw  alla är 70-80 tal därimot var man tvungen att vrida på lyset på några av dom för att få halvljus men bakljus och varsel fram har alltid fungerat automatiskt

Kan ju vara jag som hade en märklig bil.  Hade faktiskt en Peugeot 405 -88 där allt ljus var avstängt vid 0.

De flesta bilar som sålts i Sverige de senaste 30-40 åren har haft halvljusautomatik. Däremot har vissa saknat det. En Peugeot från -88 borde def haft det faktiskt. Kan ju varit trasigt? Eller importerad/flyttgods? Eller så saknades helt enkelt finessen på dessa!

Mercedes W123 -85, svensksåld, ej automatik. Farsans svensksålda W124 -89 har märkligt nog en automatik som på så där lagom kontinentalt sätt inte tänder bakljusen vilket såvitt jag vet inte var tillåtet att köra med 1989 så det var nog lättare att råkas köra olagligt där nästan. tongue

Datsun King Cab -85, import, ej automatik.

En tidigare bil jag minns, Ford Sierra -89, svensksåld, ingen automatik där.

Det är väl de icke-Volvo jag har/har haft från 80- och 90-talet där jag fortfarande kommer ihåg hur det var. Volvo kom ju med varselljus redan i samband med 240 vilket tyvärr byttes mot halvljusautomatik senare.....så de räknar jag inte.
Senast redigerat av Knugcab (8 januari 2018)


Forummoderator
9 299 Inlägg
8 januari 2018
#60
Knugcab skrev:
caromania skrev:
Muttley skrev:

Kan ju vara jag som hade en märklig bil.  Hade faktiskt en Peugeot 405 -88 där allt ljus var avstängt vid 0.

De flesta bilar som sålts i Sverige de senaste 30-40 åren har haft halvljusautomatik. Däremot har vissa saknat det. En Peugeot från -88 borde def haft det faktiskt. Kan ju varit trasigt? Eller importerad/flyttgods? Eller så saknades helt enkelt finessen på dessa!

Mercedes W123 -85, svensksåld, ej automatik. Farsans svensksålda W124 -89 har märkligt nog en automatik som på så där lagom kontinentalt sätt inte tänder bakljusen vilket såvitt jag vet inte var tillåtet att köra med 1989 så det var nog lättare att råkas köra olagligt där nästan. tongue

Datsun King Cab -85, import, ej automatik.

En tidigare bil jag minns, Ford Sierra -89, svensksåld, ingen automatik där.

Det är väl de icke-Volvo jag har/har haft från 80- och 90-talet där jag fortfarande kommer ihåg hur det var. Volvo kom ju med varselljus redan i samband med 240 vilket tyvärr byttes mot halvljusautomatik senare.....så de räknar jag inte.

Skulle tro att vissa märken inte haft det då?
Audi/VW hade det i slutet av 70 talet. Volvo fick det 75 på 240. Jänkare har nog säkert inte haft det. Körde en rekord -77 ett tag, den hade automatik.  Hmm. Kanske var ett sammelsurium.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök