27 januari 2018
Trådstartare
Har hittat ett inlägg på ett annat forum som beskriver detaljerat hur man gör, och tillsammans med den infon jag själv har lyckats googla/youtube'a så kommer jag att sammanställa här nedan hur man gör, om det är fler som behöver veta!
1. Lossa "mattan" i botten av facket mellan framsätena och ta bort "telefonstativet".
2. Lossa "pennhållaren" framför växelspaken, en liten platta som sitter längst ner på panelen där bl.a stereon finns. Där bakom finns det 4 skruvar, lossa dom två yttersta skruvarna.
3. Dra upp damasken för handbromsen och växelspaken.
4. Ta bort plastkåporna på sidorna om mittkonsolen/växelspaken som sitter ned bredvid stolarna mot golvet och mattorna. Det bör vara två plastgängor som man skruvar ett halvt varv för att lossa, och sedan dra kåporna bakåt.
5. Ta bort plastkåporna/detaljerna runt 12V uttaget från baksätet, på mittkonsolen.
6. Lyft upp hela mittkonsolen så att du kommer åt "kroken" eller fördelaren från handbromsen som ansluter dom två vajrarna från bilens bakre del till handbromsspakens främre enkelvajer.
7. Dra ner handbromsspaken så att vajern blir slak och koppla ur den- eller dom vajrar som skall bytas.
Värt att nämna kan vara att: Sätt en ståltråd i vajern som du lossar och låt den vara kvar inne i bilen och låt andra änden av ståltråden följa med vajern när du drar ut den.
På så vis har du en tråd som går igenom bilen, som gör det lättare när du ska dra in den nya vajern. Då fäster du samma ände i ståltråden och drar i den inifrån bilen så att vajern följer med in och lägger sig rätt.
8. Lossa bromsoket, bromsskiva, fjädrar, backar och armen som går från vajern och som trycker backarna, så att vajern blir lös.
9. Ta bort handbromsvajern från alla hållare. Man får slita lite för att få loss gummitätningen som går in till bilen/i karossen.
Senast redigerat av RobinJacobsson (27 januari 2018)