hallå, ja håll på och monterar rätt insug och en bättre(den gamla) turbon på motorn som är av den tillfälliga typen, så ska försöka få ihop de här så den gå att köra med den här sommaren då man tänkt bygga en ny fin motor under kommande vinter.
lite bilder
måttade på det gamla ET blocket
började demontera
blev anslutning för slang då inte rörreturen passade pga oljefilterförflyttaren.
blev en specialare pga att de inte finns något hål för tempgivarn för kallstartssprutet, så motera ett t-kors vid inloppet/utloppet från värmepaketet som va närmast orginalplaceringen.
den slanganslutning som är lite modifierad i en svarv så langen kan gå ända emot nyckelgreppet (spara plats) och även kapad på mitten ungefär (20mm lång, 1 klammer är 12mm)
även en adapter där till givaren, all gäng är 3/8'' och givarn är m14x1,5, så tog en 3/8''-1/2'' adapter och svarade av den del där det var 1/2'' gänga, borrade ett hål (12,5mm) gängade m14x1,5, borrade ur resten 11mm pga givarn, och sen vare färdigt.
oljereturs adaptern eller vad man ska kalla den är en plugg som kanske va 1'' eller nått. blev svarvad 25,13-18mm så den blev lite konisk mot nyckelgreppet, urborrad 19mm och gängad 1/2'' så då passade 1/2''-slang adaptern som även den blev lite kortad.
blev en förlängare också så placering skulle bli bra.
montera nya pinnbultar
legat i frysen i 2 dagar.
monterad, gick bara fint, några lätta slag med slägghammarn så.
nu återstår det bara att se när man får ur sista pinnbulted till 4ans avgas som bulten gick av på vid demontering, sedan när en mutter blev svetsad på den så gick den av 2mm in i toppen, sen gick en borr av innuti den 2mm in, så jag har å greja med.
ska skaffa någon riktigt bra borr för att kunna borra härdat stål med. har kollat på edeco, 400kr för en 6mm borr, kanske e bra kvalite då, eller bara dyr? tips mottages glatt.
hej så länge,