2016 Ford Mustang GT California Special **kompressormatad**
Skall bli en av Sveriges snyggaste Mustanger (om det inte är det redan :D). Moddar hittills: - Roush axleback - MRT H-pipa - Steeda progressiva sänkfjädrar - 20" Avant Garde-fälgar i Bronze Burst - Whipple Stage 1... Visa mer
Halloj! Min Mustang har jag ägt sedan julen 2015. Den har rullat knapp 1,300 mil här i USA. Kompressorn är redan i men då detta blir en riktigt unik bil i Sverige (vi flyttar hem igen lagom till sommaren) så vill jag såklart dela upplevelsen med er
Det första som gjordes var såklart att åka iväg på bänkning. Fixade en video på det hela:
Bänkning nästa! Lyckligtvis har grabbarna på firman en egen bänk så att lägga på en skräddarsydd tune istället för den som Whipple skickade med kitet var ju en baggis!
Det synnerligen viktiga diagrammet på bänkningen efter montering samt custom tune från firman.
670hp på hjulen är jag givetvis mycket nöjd med - baserat på första bänkningen antar jag en transmissionsförlust på cirka 15% vilket borde innebära 750-770hp ur motorn.
Bilen har automatlåda och jag kommer därför lugna mig med effekten och inte försöka kliva upp mer just nu utan det får vara ett tag. Först ska bilen (och jag!) hem till Sverige och jag hoppas ni kommer att se den på lite träffar framöver!
En liten blygsam modd idag, eftersom jag har en 2016 så satt jag kvar på v1.0 av SYNC3. Hittade info om hur man kan lyfta sin version så att man kan köra Apple CarPlay osv. så nu sitter den på v2.3!
Återstår att se om jag behöver uppgradera USB-porten, det går rykten om det. Inte det fränaste som är gjort på bilen men ...
Fan va fet! funderar på att köpa nyaste mustangen när jag lekt färdigt med cobran.
Det är nog inte så tokigt tänkt Nya 2018 utlovar ju ännu mer prestanda samt ny teknologi likt MagRide samt den nya 10-vxl automatlådan. Börjar redan trilla in klipp på överladdade applikationer där man lätt kommer över 800HP. Synd att det inte är lagligt i Sverige bara ...
Som en fortsättning på min mjukvarumodd fick jag beställa en ny USB-hub så att bilen ska kunna snacka med min iPhone (ingen modd nödvändig om jag hade haft Android, suck) så det är på G.
Lite mer smågodis beställt - den här gången blir det till att snygga upp motorrummet med lite aluminiumlock för olja m.m. samt ett hydraul-stag till motorhuven så man slipper den tramsiga "glasspinnen". Fallet föll på Cervini's variant i svart utförande.
Även hubben har hunnit anlända så siktar på en lugn helg här i mars för att montera hela rasket.
Här vart det lite pyssel i helgen då - USB-hubben är utbytt så nu kan jag köra Apple CarPlay i bilen. Monterade dessutom stagen till huven. Builder på mitt nya GUI samt ena staget nedan, blir en finare bild på motorrummet sedan.
Syns kanske inte jättetydligt på bilden men det small till i brevlådan igår så nu är motorrummet ännu lite mer pimpat. Den fina aluminiumlisten längst fram samt att olja, spolarvätska m.m. fick glanspolerade lock i aluminium.
Nu var det ett tag sedan senaste uppdateringen. Kan meddela däckbyte/uppgradering till Firestone Firewalker Indy500 vilka är lite klistrigare, detta då det av någon anledning varit lite problem med greppet på bakhjulen senaste tiden
Även smyckat motorrummet med ett par snygga covers upp längs sidorna och fått i en catch can.
Jag ser nu tydligt när jag tittar på översta bilden med den nya plastdetaljen att jag verkligen borde ha något som täcker de fulla fjäderbenen, vet att det finns lite olika alternativ där ... värt att titta på!