3121
Sök

Köpråd: Tysk dieselsedan med mer utseende än prestanda

441 Inlägg
4 mars 2018
Trådstartare
Hej!

Budget: 100

Jag ska börja pendla cirka 2 mil enkel resa och vill köpa en bil.
Jag är bilintresserad och åker ofta runt på helgerna med kompisarna, blir mycket bilträffar och roadtrips så jag är ute efter något mer än Golfklassen. Något ekonomiskt som ser bra ut och har god komfort. Behöver inte vara snabbast på landsvägen. Jag tänker mig någon sedan från Merca, BMW eller Audi. Lexus?

Kikar mest på BMW 3/5-serien eller Audi A4. Där är e90/92, E60 och B7 intressant.
Eventuellt A5 men jag tror inte min budget räcker till för något vettigt.

Vad tycker ni att jag ska köpa? Jag har jättedålig koll på merca men C-klass 204 ser ju schyssta ut!
Vilken utrustning ska man leta efter? Jag nöjer mig med kraven listade nedan för 100, men man kan ju försöka få mer!

För BMW gäller följande krav:
*Inte N47 motorn.
*M paket

Audi:
*Quattro
*S-line

441 Inlägg
4 mars 2018
Trådstartare
Vad tror vi?

https://www.blocket.se/dalarna/Bmw_330_ … =6&w=1

Firman har haft den länge och sänkt priset flera gånger. Tror den låg ute för typ 120 förut.
Är den här LCI? Vilken konstig front den har. Är det där verkligen M-sport?
Senast redigerat av Ainok (4 mars 2018)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 mars 2018
Ja där ser man vad dom hugger för sig..
Går det så går det..
Det gäller bara att hitta rätt köpare..
Men det finns inte på garaget, väl..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

441 Inlägg
4 mars 2018
Trådstartare
insatsen skrev:
Ja där ser man vad dom hugger för sig..
Går det så går det..
Det gäller bara att hitta rätt köpare..
Men det finns inte på garaget, väl..?

Kan du utveckla ditt kryptiska svar?

1 193 Inlägg
4 mars 2018
Den du tittar på är M-sport pre LCI. Tycker personligen att läppen hänger lite väl mycket på dem. LCI M-sport är snyggare imo.
Exempel: https://www.blocket.se/jamtland/BMW_330 … mp;amp;w=3
Några hästar fler och lite billigare skatt samt lägre förbrukning.

Ser ju annars ut att bara mycket bil för pengarna. 120k var fantasipris. Försök få loss den för 80 om den är i gott skick i övrigt smile

441 Inlägg
4 mars 2018
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Den du tittar på är M-sport pre LCI. Tycker personligen att läppen hänger lite väl mycket på dem. LCI M-sport är snyggare imo.

Ser ju annars ut att bara mycket bil för pengarna. 120k var fantasipris. Försök få loss den för 80 om den är i gott skick i övrigt smile

Tack smile

Finns det någon utrustning man "måste" man ha på E90?

7 460 Inlägg
4 mars 2018
Vill du ha problem - köp BMW eller AUDI.
Vill du INTE ha problem - köp Mercedes eller Lexus.
Vill du ha snyggt utseende - kolla på Jaguar.
Vill du ha driftsäkerhet - kolla någon av de större japanerna.

441 Inlägg
4 mars 2018
Trådstartare
torsen skrev:
Vill du ha problem - köp BMW eller AUDI.
Vill du INTE ha problem - köp Mercedes eller Lexus.
Vill du ha snyggt utseende - kolla på Jaguar.
Vill du ha driftsäkerhet - kolla någon av de större japanerna.

Ge exempel på någon japan eller merca! smile
Lexus har väl inte så många dieslar?

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 mars 2018
Varför diesel?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 193 Inlägg
4 mars 2018
Ainok skrev:
Cracksoup skrev:

Tack smile

Finns det någon utrustning man "måste" man ha på E90?

-Sportstolar är givet!
-Xenon är både användbart och snyggt
-Belysningspaket är en mycket trevlig detalj (LED i handtag utvändigt och fotbrunnar)

-Delad klimatanläggning är ett absolut måste (skam att de ens såldes med manuell sådan)
-Likaså sportratt eller M-sportratt (skillnaden mellan de två är lite sportigare utseende på M-sportratten samt större tumgrepp). Standardratten är både ful och för tunn.

736 Inlägg
4 mars 2018
BMW må ju se rätt trevliga ut på utsidan, men alltså interiören, man kan inte bara köra samma stil sedan 1980.-talet och göra små förändringar...

441 Inlägg
4 mars 2018
Trådstartare
caromania skrev:
Varför diesel?

Jag gillar diesel!

Kan du ge exempel på bensinare som drar lika eller mindre än motsvarande diesel och är lika kraftfull?

Jag är öppen för förslag.

6 638 Inlägg
4 mars 2018
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … 11&w=3

Får en nästan fullutrustad Focus för de pengarna :ok_hand:

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 mars 2018
Ainok skrev:
caromania skrev:
Varför diesel?

Jag gillar diesel!

Kan du ge exempel på bensinare som drar lika eller mindre än motsvarande diesel och är lika kraftfull?

Jag är öppen för förslag.

Ok. Personligen föredrar jag bensinmotorer men det är ju upp till var och en. Såklart.

Helhetsekonomin dras ju upp pga andra delar av kostnaden en halvgammal diesel står för. Skatten och kanske framförallt ett sämre andrahandsvärde som utvecklingen ser ut. En motsvarande bensinare kan säkert dra någon dl mer per mil och kännas lite tröttare runt 2500rpm men det blir ju en jämförelse av äpplen och bananer. En kompis till mig har en Audi diesel som han menade på var så jäkla snabb. Vid ett tillfälle fick jag och han chansen till ett ”rödljusrace” mellan den och min i mina ögon ganska trötta Accord 2.4 bensinare. De gick precis jämnt. Min upplevs av mig som slö under 4K varv och han upplever sin som en raket. Konstigt det där men förklaras av att bilarna är utrustade med växellåda.

Personligen skulle jag vara tveksam till att lägga så mycket pengar på en gammal BMW som gått mer än 20.000mil. Du får t ex en Lexus gs300 bensinare (nyare än 2006) för pengarna som förvisso är drygare på soppan men som samtidigt är myyyyyycket mer bil än en 3-serie.

Både Honda och Lexus har för övrigt dieselmotorer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 089 Inlägg
4 mars 2018
En sådahär burk är i princip en Mercedes E-klass med kaxigare kaross. MB-diesel och dito låda.

Haft min sedan ny:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7fa96381fc8b9ff97663f6107270c223.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

441 Inlägg
4 mars 2018
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
En sådahär burk är i princip en Mercedes E-klass med kaxigare kaross. MB-diesel och dito låda.

Haft min sedan ny:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7fa96381fc8b9ff97663f6107270c223.jpg

Inte ens övervägt Chrysler.

Dom är ju otroligt feta.

Hur upplever du bilägandet såhär långt? Trevlig upplevelse? smile

Forummoderator
18 089 Inlägg
4 mars 2018
Ainok skrev:
Hybrid_ skrev:

Haft min sedan ny:

Inte ens övervägt Chrysler.

Dom är ju otroligt feta.

Hur upplever du bilägandet såhär långt? Trevlig upplevelse? smile

Tja. Köpte den 2009 och den rullar på. En ljusmodul byttes på garantin annars felfri. Feta bilar som väcker stor uppmärksamhet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
4 mars 2018
ska ts inte ha n47 motorn så måste hen kolla då på typ 525d 325d, elelr 530d-330d, e60 har väl sina jäkla swirl flaps dieslarna. n47 är en chansning som ja inte skulle ta iaf. lexus har inte så många dieslar som är bra, däremot finns ju 250is som ts skulle kunna få en fräsch en för 100k. har inte de större dieselmotoerna fetare skatt på de äldre bilarna? 530d av e60 har kanske större skatt. Skulle köra på is 250 lexus.

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
4 mars 2018
VW CC (facelift) tycker jag e riktigt snygga.
Annars Audi A6 så ny som möjligt.
Såg att någon redan rekommenderat Chrysler 300C, den e ju riktigt maffig även den!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Evildan
4 mars 2018
Hybrid_ skrev:

Haft min sedan ny:

Är som en ospecifierad könssjukdom, har man väl fått den så går det tamejfan inte att bli av med den.
Men skämt åsido så nog är den trevlig och bekväm 300C.

TS; Dieseln är död och att köpa en dieselbil med makak-aura är vad jag kallar ekonomiskt självmord eller iaf något som ger men en lång tid framöver. Många tycker att det är ett sådant flås i en diesel då dom lurar sig på bottendraget vid lågt varvtal. Någon kanske upplever en 300hk traktormotor som pigg och underhållande att köra, jag håller inte med då det likväl i mina ögon och öron är en tämligen fadd upplevelse ( jadå jag har kört "snabba" dieslar både sådana från bandet och hemmasnickrade mercedeswurstingar) . Missförstå mig inte, jag gillar dieselmotorer skarpt, dom är bra att driva elverk och omrörare i bajsbrunnar på någon grisgård.

Sök