Jag ska börja pendla cirka 2 mil enkel resa och vill köpa en bil. Jag är bilintresserad och åker ofta runt på helgerna med kompisarna, blir mycket bilträffar och roadtrips så jag är ute efter något mer än Golfklassen. Något ekonomiskt som ser bra ut och har god komfort. Behöver inte vara snabbast på landsvägen. Jag tänker mig någon sedan från Merca, BMW eller Audi. Lexus?
Kikar mest på BMW 3/5-serien eller Audi A4. Där är e90/92, E60 och B7 intressant. Eventuellt A5 men jag tror inte min budget räcker till för något vettigt.
Vad tycker ni att jag ska köpa? Jag har jättedålig koll på merca men C-klass 204 ser ju schyssta ut! Vilken utrustning ska man leta efter? Jag nöjer mig med kraven listade nedan för 100, men man kan ju försöka få mer!
För BMW gäller följande krav: *Inte N47 motorn. *M paket
Firman har haft den länge och sänkt priset flera gånger. Tror den låg ute för typ 120 förut. Är den här LCI? Vilken konstig front den har. Är det där verkligen M-sport?
Den du tittar på är M-sport pre LCI. Tycker personligen att läppen hänger lite väl mycket på dem. LCI M-sport är snyggare imo. Exempel: https://www.blocket.se/jamtland/BMW_330 … mp;amp;w=3 Några hästar fler och lite billigare skatt samt lägre förbrukning.
Ser ju annars ut att bara mycket bil för pengarna. 120k var fantasipris. Försök få loss den för 80 om den är i gott skick i övrigt
Den du tittar på är M-sport pre LCI. Tycker personligen att läppen hänger lite väl mycket på dem. LCI M-sport är snyggare imo. Exempel: https://www.blocket.se/jamtland/BMW_330 … mp;amp;w=3 Några hästar fler och lite billigare skatt samt lägre förbrukning.
Ser ju annars ut att bara mycket bil för pengarna. 120k var fantasipris. Försök få loss den för 80 om den är i gott skick i övrigt
Tack
Finns det någon utrustning man "måste" man ha på E90?
Vill du ha problem - köp BMW eller AUDI. Vill du INTE ha problem - köp Mercedes eller Lexus. Vill du ha snyggt utseende - kolla på Jaguar. Vill du ha driftsäkerhet - kolla någon av de större japanerna.
Vill du ha problem - köp BMW eller AUDI. Vill du INTE ha problem - köp Mercedes eller Lexus. Vill du ha snyggt utseende - kolla på Jaguar. Vill du ha driftsäkerhet - kolla någon av de större japanerna.
Ge exempel på någon japan eller merca! Lexus har väl inte så många dieslar?
Den du tittar på är M-sport pre LCI. Tycker personligen att läppen hänger lite väl mycket på dem. LCI M-sport är snyggare imo. Exempel: https://www.blocket.se/jamtland/BMW_330 … mp;amp;w=3 Några hästar fler och lite billigare skatt samt lägre förbrukning.
Ser ju annars ut att bara mycket bil för pengarna. 120k var fantasipris. Försök få loss den för 80 om den är i gott skick i övrigt
Tack
Finns det någon utrustning man "måste" man ha på E90?
-Sportstolar är givet! -Xenon är både användbart och snyggt -Belysningspaket är en mycket trevlig detalj (LED i handtag utvändigt och fotbrunnar)
-Delad klimatanläggning är ett absolut måste (skam att de ens såldes med manuell sådan) -Likaså sportratt eller M-sportratt (skillnaden mellan de två är lite sportigare utseende på M-sportratten samt större tumgrepp). Standardratten är både ful och för tunn.
Kan du ge exempel på bensinare som drar lika eller mindre än motsvarande diesel och är lika kraftfull?
Jag är öppen för förslag.
Ok. Personligen föredrar jag bensinmotorer men det är ju upp till var och en. Såklart.
Helhetsekonomin dras ju upp pga andra delar av kostnaden en halvgammal diesel står för. Skatten och kanske framförallt ett sämre andrahandsvärde som utvecklingen ser ut. En motsvarande bensinare kan säkert dra någon dl mer per mil och kännas lite tröttare runt 2500rpm men det blir ju en jämförelse av äpplen och bananer. En kompis till mig har en Audi diesel som han menade på var så jäkla snabb. Vid ett tillfälle fick jag och han chansen till ett ”rödljusrace” mellan den och min i mina ögon ganska trötta Accord 2.4 bensinare. De gick precis jämnt. Min upplevs av mig som slö under 4K varv och han upplever sin som en raket. Konstigt det där men förklaras av att bilarna är utrustade med växellåda.
Personligen skulle jag vara tveksam till att lägga så mycket pengar på en gammal BMW som gått mer än 20.000mil. Du får t ex en Lexus gs300 bensinare (nyare än 2006) för pengarna som förvisso är drygare på soppan men som samtidigt är myyyyyycket mer bil än en 3-serie.
Både Honda och Lexus har för övrigt dieselmotorer.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ska ts inte ha n47 motorn så måste hen kolla då på typ 525d 325d, elelr 530d-330d, e60 har väl sina jäkla swirl flaps dieslarna. n47 är en chansning som ja inte skulle ta iaf. lexus har inte så många dieslar som är bra, däremot finns ju 250is som ts skulle kunna få en fräsch en för 100k. har inte de större dieselmotoerna fetare skatt på de äldre bilarna? 530d av e60 har kanske större skatt. Skulle köra på is 250 lexus.
VW CC (facelift) tycker jag e riktigt snygga. Annars Audi A6 så ny som möjligt. Såg att någon redan rekommenderat Chrysler 300C, den e ju riktigt maffig även den!
Är som en ospecifierad könssjukdom, har man väl fått den så går det tamejfan inte att bli av med den. Men skämt åsido så nog är den trevlig och bekväm 300C.
TS; Dieseln är död och att köpa en dieselbil med makak-aura är vad jag kallar ekonomiskt självmord eller iaf något som ger men en lång tid framöver. Många tycker att det är ett sådant flås i en diesel då dom lurar sig på bottendraget vid lågt varvtal. Någon kanske upplever en 300hk traktormotor som pigg och underhållande att köra, jag håller inte med då det likväl i mina ögon och öron är en tämligen fadd upplevelse ( jadå jag har kört "snabba" dieslar både sådana från bandet och hemmasnickrade mercedeswurstingar) . Missförstå mig inte, jag gillar dieselmotorer skarpt, dom är bra att driva elverk och omrörare i bajsbrunnar på någon grisgård.