3505
Sök

Volvo t5 eller b230 turbo

91 Inlägg
7 mars 2018
Trådstartare
Tjenare går i tankarna att bygga mig en liten bus motor i en Volvo 740 men kan inte redigt bestämma mig vad jag ska lägga pengarna och arbetet på.
Är så nämligen att jag har en b230ltt motor som står och jag har trimmat b230 motorer innan och skruvat med dom en hel del. Men är nämligen lite sugen på att börja med en T5 istället men vet inte redigt om jag ska göra det.
Siktar på 400hk cirka men också möjlighet för mer sen om det skulle behövas. Men lönar det sig att köpa en T5 ( en rak 5:a som är överladdad från V70/850). Jag menar får man ett lite mer försprång med en sån motor hållbarhets och hästkraft mässigt eller kan man lika gärna köra b230 istället. T5 ljud är ju underbart men betalar ju hellre för mer hk och hållbarhet än ljud. Visserligen låter en skrikande b230 gött också med mycket turbo.
Måste regga för vilken motor jag än tar. Hur hade ni gjort , kört på b230 som står men får göra lite mer jobb för hk eller köpt t5 och börjat lite högre hk mässigt. Tack på förhand MVH Bränt gummi doft knarkare

4 146 Inlägg
8 mars 2018
Värdet på bilen ökar ju ganska mycket om det är reggat med T5. Skönt att få 4 ventiler också  utan att behöva härja med 16V toppen till b230.

Men varför inte göra det ordentligt och köra T6 istället?smile

Rak 6a på 3L är ju ett trevligt recept

8 250 Inlägg
8 mars 2018
För pengarna det kostar att stoppa i en femma så har du kommit långt med den ltt-maskin du redan har. Alternativet annars är ju en M50 som är snudd på lika stor som en femma.

91 Inlägg
9 mars 2018
Trådstartare
Visst tänkte ju lite det med att jag höjer värdet , men att som sagt man kan ju trimma b230 lite för dom pengarna det kostar att sätta i t5:a

26 Inlägg
9 mars 2018
Trimma och höja värdet ? Du kan ju plocka ut runt 70-100 hk ut en ltt men köp en redan trimmad så slipper du lägga pengar på trim och vips har du sparat pengar

Sök